Leadership is in the eye of the beholder

Boeken zijn er over vol geschreven. Leiders zijn andere dingen dan managers. Wat leiders zijn, daar zijn niet alle auteurs het over eens. Maar dat ze zijn, dat staat buiten kijf.

Of toch niet?

Stel dat we het eens kunnen worden over wat een leider tot leider maakt. Stel dat zo iemand op een onbewoond eiland gaat zitten. Is hij dan nog steeds een leider?

Laten we ons eerst eens een beeld vormen van die leider.

MANAGEMENT VERSUS LEIDERSCHAP
Alle categorieën waarin je (groepen) mensen kunt indelen zijn arbitrair. Want een mens bevindt zich altijd op een snijvlak, is een mengvorm. Maar ter wille van ons argument delen we nu de mens in managers en leiders in.

Iemand die je rug dekt, je voor fouten behoedt. Iemand die je steunt in (im)materiële zin. Dat is wat de manager-mens zoekt. Anderen die ...


Floris Koot
Wanneer je tegenwoordig over leiderschap praat dien je meteen helder onderscheid te maken tussen personal leadership en leidershap in relatie tot anderen. Robinson alleen is perfect in het eerste. In het tweede geval ligt leidershap niet alleen in the eye of the beholder. Het is het resultaat van een wisselwerking.
Barbara helpt ons door onderscheid te maken tussen formele bazen en echte leiders. Echte leiders zijn mensen die ik wil volgen. Zij zijn mensen die investeren in..(visie, mensen, hulp, structuur) en dat op zo'n manier dat ik met ze mee wil. Een koning is pas een leider als iedereen bereid is te buigen. Ik zal dat pas willen als hij dat in mijn ogen waard is en hij zal mijn ogen moeten bereiken. Ten alle tijden zijn beide partijen dus actoren. Vraagstukken rond leiderschap kunnen dus alleen helder worden als alle actoren daarin meespelen. Dat is niet alleen werk voor de ogen, maar ook voor het hart.
Richard Koopman
Een belangrijk aspect van leiderschap, wat ik tussen de regels lees, maar expliciet mis is Nederigheid. Dat maken de grote leiders van deze aarde echt leiders (Mandela)
Daarnaast nog het onderwijs aanpakken om persoonlijk leiderschap (en filosofie) in het lesprogramma te krijgen om te voorkomen (in plaats van aanpassen aan de grijze massa) dat we dezelfde wanproducten als onszelf op de arbeidsmarkt zetten. Wanneer krijgen onze kinderen cijfers voor goed leiderschap, communicatie, delen, geven ipv winnen om enkel op grond van cognitieve resultaten de beste te zijn. Einstein was immers middelmatig op school.
Weg met een 19e eeuws instituut, weg met 19e eeuwse manieren van bedrijven runnen..(beheersing, balanced scorecard, ERP)Dit is de 21e eeuw en hoog tijd voor 21e eeuwse vernieuwing
Dat maakt leiders!

Meer over Leiderschap