Functioneringsproblemen op de werkvloer komen veel voor. Bedrijven veranderen en werknemers worden geacht om mee te veranderen. Bedrijven struikelen echter regelmatig over aanpassingsproblemen van werknemers. De werkrelatie en de communicatie verslechtert en zo komen de betrokkenen snel in een spiraal terecht. Herstel van de communicatie is de eerste stap naar een oplossing. Maar hoe doe je dat? En waarom is een externe partij zo belangrijk? Een casus.
Casus: Dirk, werkvoorbereider in de specialistische bouw.
Met Dirk viel al langere tijd niet meer echt te praten. Sinds de invoering van het nieuwe ordersysteem functioneerde hij onder de maat. Op de werkvloer waren geregeld irritaties en kleine conflicten. Dirk stelde zich chagrijnig en dwars op. Het was merkbaar dat collega’s op eieren lie...
Voorlopig escalatie doorbroken. Hoe functioneert de leidinggevende? Is het geen tijd daarvan afscheid te nemen?
In de casus Dirk lijkt dat ook zo te zijn. Dirk is niet in staat geweest om naar behoren te functioneren omdat hij de nieuwe systemen niet begreep. Volgens mij is dan de HRM manager en leidinggevenden wat te verwijten omdat zij verantwoordelijk zijn voor de deugdelijke inrichting van de processen en tevens dat het onderhavige personeel daar afdoende op wordt getraind.
Ontslag is niet altijd duur en zeker niet als de betrokken medewerker onweerlegbaar slecht functioneert. Dat kan alleen maar worden aangetoond via dossiervorming en dossiervorming zou, idealiter, op basis moeten zijn van functiebeschrijvingen.
Of willen we dit niet horen?
Leidinggevenden vervangen is zeker in het MKB niet zomaar een optie, zeker niet als de leidinggevende de oprichter is van het bedrijf. Je moet in dat geval veel vaker gewoon roeien met de riemen die je hebt. Juist daarom vind ik deze doelgroep ook zo leuk om mee te werken. De noodzaak om er uiteindelijk toch samen uit te komen is vaak erg hoog. En dan is er met de juiste begeleiding heel veel mogelijk.
Bedankt voor jullie reacties!