Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het antwoord op de derde vraag lijkt ook te maken hebben met plaats en tijdstip. Dat is echter niet alleen waarom we talent vaak niet in een onverwachte context herkennen. Het is de aanname dat als ik bijvoorbeeld in een concertzaal zit om 21:00 om te luisteren naar een bekende en zeer getalenteerde violist dat ik weet (of aanneem) dat deze persoon getalenteerd is. Zeker als ik ook nog enigszins verstand heb van vioolspelen en meerdere violisten heb horen spelen. Dan nog is het voor mij moeilijk om precies te ‘horen’ waar het talent van deze violist zich nu manifesteert. Is het de techniek, het gevoel voor het instrument, de manier van bewegen? En daar zit dan ook de crux van het verhaal. De meeste mensen zijn niet in staat om talent of vermogens te herkennen, zelfs niet als het recht voor hun neus getoond wordt. Dat geldt niet alleen voor vioolspelen, maar voor elk vermogen dat je kunt bedenken. Meestal is het alleen de (groot)meester zelf die bijvoorbeeld de talentvolle schaker herkent. Veel mensen hebben dan ook onontdekte vermogens, omdat wat voor hen doodnormaal is nog nooit herkend en gewaardeerd is door de omgeving. Dus ontdek je eigen vermogens en zoek je eigen meester of stam (en vica versa) die je helpen deze verder te ontplooien. Dat geeft je zelf weer de mogelijkheid om de bij jouw ontwikkelde vermogens bij anderen te kunnen herkennen en waarderen.
Volgens mij herkent men alleen talent als men zelf ergens actief mee bezig is. Als je je aan het orienteren bent op een nieuwe auto, dan neem je alle auto's om je heen bewuster waar. Ben je die meester schaker, dan herken je getalenteerde schakers. Ben je zelf een violist, dan herken je het talent van deze jongen (hopelijk) wel.
Dat is ook het punt met de vraag naar talent op de arbeidsmarkt die volgens deskundigen zal toenemen.
- Wát is dat talent nu precies?
- En wie gaat (en kan) het herkennen?
Die vraag is helemaal afhankelijk van de organisatie en de samenstelling van het personeelsbestand én het inlevingsvermogen en de capaciteiten van de HR-medewerkers. Dus bij aangeboden diensten als talentmanagement zet ik mijn vraagtekens. Is dit niet gewoon een goede strategische personeelsplanning?
erg goed stuk. En je handelt zelf ook zo: je profiel op deze site is leeg. Je speelt dus ook incognito . . .toch?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovati Consulent
www. washingtonpost. com/wp-dyn/content/article/2007/04/04/AR2007040401721.html
@Jos: Niet gelezen: "Phia Vermeij is arts en gespecialiseerd in stressmanagement
www. top-health.be " ?
De ouders, trokken ze echter in hun vaart voort.
Is het niet herkennen dus iets dat we afleren met het ouder worden? Stompen we zo af met het klimmen der jaren?
Prachtig voorbeeld zoals kinderen nog zijn open mind.
Combinatie van Tolle Shopra Katie de Ridder
Leven in het nu, het mooiste wat er is.
Mindfull leven en sterven voor je dood voordat die zich meld.
Carpe diem , en echt weten wat je moet plukken?
Dus vaarwel gewoonte jij beest, wat alle redelijkheid verslind.
Voelen, beleven, terug naar het luisteren naar je buik en hart.
Vraag me wie dit leest en lach.
Ik voel me super ben coherent.
Fijne avond.
@
Vooroordelen spelen hier de eerste partij in een solo-partituur:
Talent is een subjectief gegeven, bepaald door context. De vele talentenshows die we dagelijks over de buis, op internet, langs zien komen zijn daar sprekende voorbeelden van. Het lijkt of we "barsten" van talent en bestempelen iedere deelnemer bij voorbaat als een talent, in ieder geval een potentieel talent (dat laat dan weer in het midden dat er mogelijk een ander talent in iemand schuilt - wat op zich wel weer waar is!).
Maar diegenen die het predicaat talent aan iemand geven, hoe onbevooroordeeld zijn deze? We kunnen ons niet onttrekken aan vele en heftige discussies als een bepaald persoon wel of niet als talent wordt gekenmerkt.
Dat relatief veel kinderen een bepaalde aantrekkingskracht voelen bij deze musicus, lijkt mij een mooi voorbeeld van niet bevooroordeeld zijn t.o.v. de situatie. Hun leven wordt almaar geplooid in de beleving van de ouders, die grotendeels is opgebouwd uit vooroordelen. Dus iedere afwijking op dit patroon zou ik interpreteren als het aanreiken een volgende vooroordeel van de ouders aan de kinderen om vooral niet stil te staan bij straatmuzikanten. Ik betwijfel of de kinderen aangetrokken zouden zijn door de schoonheid van de gebrachte muziek, meer denk ik dat het voor hen het doorbreken van die alledaagse saaie sleur was.
Dat uiteindelijk een marginaal aantal mensen hebben genoten van de muziek is het vooroordeel op de klassieke muziek - welk percentage heeft enig besef inzake (klassieke) muziek, dus laat staan dat men enige waarde weet te geven aan klassieke muziek. Wat die mensen betreft had deze icoon ook op een speelgoed-viool kunnen spelen en had het wellicht een fanatiek amateurtje kunnen zijn die de laatste hit van Nigel Kennedy speelt. De enige reactie die dan te verwachten is een bevestiging van hun bevooroordeeld beeld over straatmuzikanten, klassieke muziek en de viool!
Goeie opmerking: bij klassiek zijn ouderen waarschijnlijk meer bekend met de materie en hebben eventueel hun smaak kunnen ontwikkelen. Wellicht zou het expiriment over gedaan kunnen worden met muziek die beiden niet kennen, bijvoorbeeld Indiase-, Turkse of Balkanmuziek. Ben eigenlijk best benieuwd wat er dàn zou gebeuren. Ik denk hetzelfde.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb nog een vraag:
Is 'nieuwsgierigheid' het sleutelwoord om talent te herkennen?
En dan bedoel ik nieuwsgierig in de breedste zin van het woord: nieuwsgierig naar mensen, naar wat mensen beweegt, naar je omgeving...
Phia Vermeij, arts
Nieuwsgierigheid is zeker belangrijk, maar wat ik zelf nog belangrijker vind is het vermogen (of de competentie) om talent te herkennen.
Als je nieuwsgierig bent maar geen verstand van zaken hebt (lees: het samenspel van technologie, organisatie en personen binnen jouw context of afdeling niet begrijpt) dan houdt het volgens mij op. Dan kun je volgens mij niet goed inschatten hoe talentvol iemand is.
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen