Kritiek scholen in Amsterdam op Asscher-norm niet terecht

De Amsterdamse wethouder Asscher hanteert drie keiharde criteria (in de wandeling: de Asscher-norm) om de kwaliteit van basisscholen te beoordelen:
1. een Cito-schoolscore van tenminste 534 (i.c. de laagste score voor toegang tot de hoogste leerweg in het vmbo);
2. maximaal 20% van de leerlingen in groep 8 heeft een leerachterstand van meer dan 1.5 jaar;
3. tenminste 25% van het aantal leerlingen gaat naar havo of vwo.

In 2009 voldoen slechts 95 van de 208 basisscholen in Amsterdam aan deze criteria. 34 scholen voldoen aan één criterium en 27 scholen voldoen aan geen enkel van deze criteria.

‘Trouw’ van 28 november 2009 meldt dat de scholen bepaald niet blij zijn met de criteria van de wethouder. Het is ‘onverteerbaar’. Waarom? Volgens de schoolbesturen beoordeelt de wethouder door het han...




Lid sinds 2019
Geachte redactie,

Voor zover ik het onderwijs heb gevolgd de laatste jaren verlangen onderwijzers en onderwijzeressen terug naar het lesgeven en hopen zji verlost te worden en te zijn van het moeten maken van stappen van analyseren naar daadwerkelijk verbeteren ........... Onderwijzers en onderwijzeressen hebben volgens mij geanalyseerd dat zij voortdurend te maken hebben met interventies van bestuurders, beleidsmakers en andere beterweters die het normale proces van lesgeven hebben verplaatst naar analyseren en administreren. Van "ideologie" naar "de lol is er af". Leo Kerklaan en Johan Gelauf hebben mij er nog toe bewogen een reactie te schrijven. Ik schat zo in dat de gemiddelde leerkracht volstaat met het ophalen van schouders.

Hans van der Weide

Meer over Performance management