Vandaag probeerde ik mijn abonnement op te zeggen bij KPN. Dat was hilarisch. De zoveelste variant van ‘Computer says no’. Opmerkelijk dat dit soort klantgerichte organisaties de klant als een pinpas zien. Mijn situatie staat niet op zich. Overal op internet vind je ingewikkeldheden met opzeggen. Ik bleek een jaarcontract te hebben, dat je niet maandelijks kan opzeggen. Althans: als je langer abonnee bent bij de club. Dit soort praktijken moeten maar eens afgelopen zijn. Hieronder de brief die ik vandaag schreef. (zie ook www.jongebazen.nl en www.egobert.wordpress.com)
Hetnet
Klantenservice
Postbus 27-28
3800 GG Amersfoort
Geachte heer, mevrouw,
Enige weken geleden plaatste ik een artikel op mijn veelgelezen managersweblog www.jongebazen.nl (meer dan 1000 lezers per dag) over de belabberde...
Na het lezen van jouw leed, moest ik even breed grijnzen. Onvervalste leedvermaak, jawel. Wat is dit heerlijk herkenbaar vanuit de tijd dat ik zélf bij Hetnet zat ! Wat een geklier heb ik gehad. Toen ik als ontsnap-poging over wilde stappen naar "internetplusbellen" werd ik afgewezen, en niemand wist waarom! Ik ben toen overgegaan op Multikabel .... heerlijk! Alles werkte binnen een week. Toen werden ze overgenomen door Ziggo ... nou ja, de rest is te vinden op de sites achter door uw genoemde linkjes. Echt snugger zijn die jongens achter de providers niet. Vast wel veel diploma's, maar weinig slimmigheid !!
Groeten en Sterkte,
Joop
Ik ben coordinator van een groep poolse mensen, wij huren voor hen huizen en sluiten daar internet aan. Dit gaat via HetNet en ik ben soms 6 weken druk om een aansluiting te realiseren of te wijzigen. Hier is 4 weken geleden een brief over naar HetNet verstuurd maar natuurlijk geen reactie terug gekregen. Het is de hoogste tijd dat hier eens serieus naar wordt gekeken!
In 2007 zijn wij, na telefonische benadering door KPN marketing callcenter, tegen onze wil in, overgezet op KPN IPB. Van het kastje wat tegen onze wil werd aangeboden, heb ik de ontvangst tot twee keer toe geweigerd.
Tot onze grote verbazing verloren wij kort hierna onze telefoonverbinding voor drie maanden.... en vlak voor herstel van de telefoonlijn gooide KPN onze internet verbinding er ook nog eens dik twee maanden uit.
Na vele telefoongesprekken met diverse afdelingen, lukte het KPN pas na ontvangst van een brief doorspekt met juridische termen om e.e.a. terug te draaien naar onze gewone telefoonlijn & internet verbinding. Er volgde geen schadevergoeding, zelfs geen excuses.
Zo ga je niet met een klant om. Ik geloof niet dat je dit de studenten van het callcenter moet verwijten, dit is op managementniveau zo uitgedacht en in procedures gegoten.
Dit IS de manier waarop KPN over de rug van haar klanten NU schaalvoordeel probeert te behalen; ze denken nog als monopolist en we moeten zwaar oppassen dat het met alle overnames niet weer die kant opgaat.
N.a.v. uw artikel ivm opzegging zou het goed zijn als Nederland in navolging van België af zou stappen van automatische stilzwijgende verlenging. Laat bedrijven maar hun best doen om klanten te houden ipv ze er tussen te nemen met allerlei trucs en opzeg-hobbels.
Vergelijkbare verhalen, je kunt dan nog vooraf opzeggen, maar moet veel moeite doen om een bevestiging te krijgen.
Als je dan bij een nieuwe provider portering van je nummer aanvraagt vervalt je opzegging! Gevolg opnieuw een opzegtermijn. De nieuwe provider moet allerlei niet logische en vage vermeldingen doen in tekstvelden om de nummerportering voor elkaar te krijgen (Hoezo dat was toch gestandaardiseerd!). Veel doorverbinden, verwijzen naar andere nummers, verwijzen naar computerproblemen (die blijkbaar nooit opgelost worden, want bij de eerste opzegging hetzelfde probleem als bij de tweede opzegging 4 maanden later). Ik kon bij de tweede opzegging de medewerker informeren over het computerprobleem dat hij (zogenaamd) niet kende, totdat ik liet blijken al op de hoogte te zijn.
Nee, ik heb voorlopig wel gezien met onze 'vrienden' van KPN.
Op www.jongebazen.nl, een partnerlink van Managementsite, en op www.egobert.wordpress.com zal ik dit soort praktijken aan de kaak blijven stellen. Met name 'stilzwijgend verlengen' mag van mij aan de kaak worden gesteld. Maar ook het 'computer says no' fenomeen. Het is gewoon oneerlijk zakendoen. Bij het binnenhalen van klanten kan alles, en zijn de systemen perfect. Bij opzegging worden er drempels op geworpen. En dan kom je de starheid tegen van organisaties.
KPN heeft overigens nog niet gereageerd. Dus graag meer voorbeelden.
In relatie met deze site: dit is een probleem dat moet worden gezien in relatie met cultuur en management. Uiteindelijk is dit een punt waar ook de leiding op moet worden afgerekend. Scheepbouwer is goede topman? Op basis van deze geluiden: zeker niet!
Gelukkig kan het nog veel erger.
Mijn schoonmoeder had (heeft) een abonnement bij HetNet. Nu is ze op 9 juni j.l. overleden.
We hebben KPN (als moederbedrijf) een brief gestuurd, inclusief akte van overlijden, met de opzegging van zowel het telefoonabonnement als het internet abonnement.
De telefoon is inmiddels stop gezet (vanaf 12 juli !!!). De kosten voor het internet worden nog steeds afgeschreven. KPN rept hier met geen woord over in de ons toegezonden brief.
Ook langs gaan bij de KPN winkel om het stop te zetten (en de gehuurde modem retour te geven) heeft geen nut. In de winkel wordt niets terug genomen of afgesloten. Alleen maar verkocht en aangesloten. Dit was vroeger wel anders.
Tijd voor maar weer een belletje (a 0,10ct/min) .
Mvg, Hans
ik snap je boosheid: die is terecht. Er zijn twee facetten aan het voorval:
1) jouw persoonlijke situatie
2) dit soort praktijken in het algemeen
Ik wil graag iets zeggen over het tweede punt. Waar fabrikanten, maar ook overheden, zich vaak in vergissen is de tijd, moeite, geld en energie die mensen eraan willen besteden om den boosaard aan den paal te nagelen. Wat dit soort “bedrijvigheid” dán tegenover zich mobiliseert hebben we recent bij DSB kunnen zien.
Moeder natuur laat zien hoe dat gaat. Een met uitsterven bedreigde diersoort, bijvoorbeeld de huppeldepupsaurus, schakelt eerst over van planten naar vlees en uiteindelijk vreten ze elkaar op. Hiep hiep hoera: reden voor een tuinfeestje. Toch?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent