Van koffie naar kenniscorner

“Dat is dan € 1,70,- alstublieft”. Ik draai me voorzichtig om en prop het dekseltje snel op de beker, want daar staat de rest van de rij, met haastige, gefixeerde ogen, tegen elkaar aan te drukken voor het zwarte goud; koffie!...

Waar koffie het zwarte goud is, is kennis het ‘wandelende’ goud bij kennisintensieve organisaties. Kennis is de meest waardevolle productiefactor die bij mensen in hun hoofd zit, en gedeeld kan worden. Om de kwaliteit van kennis te waarborgen wordt van professionals verwacht hun goud te delen waar dat nodig is. Op de dagelijkse werkvloer bemerk ik echter dat kennis delen een noodzakelijk maar moeilijk proces is. Er wordt namelijk vaak vergeten een goed overzicht te hebben van waar welke kennis nodig is. Ook dienen delende professionals geregeld met elkaar in conta...

Herman De Pagter
Beste David,
Een treffende en herkenbare column. Een beetje tegendraads als we kijken naar de vele boeken en publicaties die gaan over kennismanagement en kenniscirculatie. Maar de tegendraadsheid legt wel een vinger op - een niet vaak aan de orde komende - zere plek.
Het vereist een meer filantropische attitude van kenniswerkers, managers en organisaties om goed om te kunnen gaan met kenniscirculatie. Helaas laat de praktijk vaak zien dat er ergens wel iemand is die gewin voorop stelt, ondanks dat dat ten koste kan gaan van de kennisdeling. De literatuur gaat graag in op het behandelen en verfijnen van de processen om kenniscirculatie tot stand te aten komen. Echter de rol c.q de invloed van betrokkenen, of de houding van deze, blijft vaak onderbelicht.
Persoonlijk zie ik kenniscirculatie als belangrijk fundament in de tot standkoming van innovaties. Dat Nederland terrein verliest op het gebied van innovativiteit (gezakt van plaats 9 naar 10 in 2007) kan mede veroorzaakt worden door jouw thema. Zeker een thema om meer en grondig uit te diepen.

Vr.gr. Herman de Pagter MM
Hogeschooldocent marketing
De Haagse Hogeschool
Adri van der Meij
Vertrouwen is inderdaad heel wezenlijk bij het delen van kennis. En bij samenwerken überhaupt. In het kader van 'kennis delen' geef ik een definitie van vertrouwen die mij erg aanspreekt:

“De bereidheid zich kwetsbaar op te stellen tegenover een ander omdat je ervan uitgaat / wilt gaan dat de ander competent, open, betrokken en betrouwbaar is”. (Mishra, 1996)

Competent: kan het (leren)
Open: over eigen leerproces (incl. fouten)
Betrokken: heeft passie en ambitie
Betrouwbaar: doet wat is beloofd

Als je het begrip analyseert, is het dus veel breder dan je zou denken op het eerste gezicht!