Kleiner belt aan, beter en leuker doen samen open!

Columns

Afgelopen weekeinde las ik op de voorpagina van het NRC een opmerkelijk stukje over het Oogziekenhuis in Rotterdam. Het populaire franchisemodel - sinds jaar en dag bekend bij fastfood- en winkelketens zoals ‘Etos’, ‘Bruna’ en ‘Bakker Bart’ - zou dé oplossing zijn voor een betere en goedkopere zorg. Financieel directeur Kees Sol van dat Oogziekenhuis: ‘Wij moeten de zorg slimmer organiseren door het denken buiten onze bestaande traditionele kaders’. En wat is men dan van plan: het Oogziekenhuis uit de Maasstad gaat de eigen werkwijze in franchise aanbieden aan andere collega’s.

Het is voor het eerst dat in de Nederlandse Ziekenhuiswereld dit franchisemodel wordt toegepast. De opzet is dat andere ziekenhuizen zowel het medisch als het financiële bedrijfsconcept overnemen van het Rotterdamse...

Jos Steynebrugh
Innovatie en politiek

De hoogte van het bevattingsvermogen van politici wordt weer eens pijnlijk duidelijk in dit m.i. zéér creatief en slim bedacht franchise initiatief. Prachtig denkwerk, zeker voor medici die niet elke dag met commercie of finance bezig zijn.

Die kennis, die niet “verkocht” zou mogen worden (waarom niet is mij volstrekt onduidelijk), is tot stand gekomen met investeringen in tijd, geld en middelen. En dat zou dan voor gratuit over de schutting gegooid moeten worden? Belachelijk.

Ook van deeloptimalisering (per instelling) en het effect op het totaal (Nederland, taak van de regering) snappen ze kennelijk niet veel. Dertig keer apart het wiel uitvinden is véél duurder en duurt langer.

Nog anders: deze vorm is een voorloper of tussenvorm naar “open innovatie” waar de politiek al jaren de mond van vol heeft terwijl geen enkel concreet initiatief wordt genomen.

Heren politici: je moeder heeft het je al verteld toen je nog niet alleen kon uridingessen: van het halve ei de de lege dop, weet je nog? Vergeten of een beetje erg hardhorend?

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Richard Vielvoye
Dirk-Jan,

Een met jouw artikel en in lijn met jouw eerdere publicaties.

Ik zit te twijfelen of ik hetzelfde artikel gelezen heb uit het NRC, maar het artikel wat ik gelezen heb ging over dat het oogziekenhuis echt bezig is om haar klanten zo min mogelijk last te laten hebben. Doormiddel van een andere klantbenadering lopen de processen soepeler en is iedereen tevreden. Dus volgens mij is jouw gratis "leuker" een van hun speerpunten.

Gr,

Richard

Meer over Overheid