Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ja, ik ken ook dit soort voorbeelden. Heeft ook iets te maken met schoenmaker en de leest.
Deze (proces) problematiek is in productieomgevingen tot op het merg uitgeplozen. Steekwoorden: logistiek, groepentechnologie (Universiteit Twente!!!), grof- en fijnplanning, planning tegen eindige capaciteit, ERP etc.
Als dat allemaal geen soulaas biedt blijft over: flinke buffers. Plemp je wachtkamer vol, dan kun je doorwerken. De clienten hebben toch niets te doen, toch?.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
ik ken je procesgame niet maar ik geloof zeker dat deze inzicht geeft. Ik zou deze echter bedrijfsgame noemen, als we tenminste hetzelfde bedoelen;
Ik zie dat er veelal twee aanpakken overheersen, de eerste die primair de processen bekijkt en vervolgens de organisatie probeert te optimaliseren. De andere aanpak gaat meer vanuit de organisatie uit en let op de cultuur. Het bedrijfsproces blijft daar vaak onderbelicht.
De crux van het probleem is dat beide gedaan moeten worden. Als je de business consultant zijn gang laat gaat verandert het ziekenhuis in een procesorganisatie zoals een fabriek met al de goedbedoelde methodes van dien (six sigma, etc). Laat je de organisatieadviseur overheersen dan loop je de kans dat de business van het ziekenhuis verliesgevend wordt.
De "middenweg" is om te denken vanuit het geheel en niet vanuit de losse delen. Een ziekenhuis lijkt deels op een productiebedrijf, maar deels ook op een dienstverlener, of: een beetje fabriek en deels ook hotel. Daar zijn geen uitgebreide procesbeschrijvingen voor nodig. Vervolgens ga je na welke organisatievormen hierbij passen.
Ik heb dit in detail uitgewerkt in mijn boek, de bedrijfsarchitectuur van het ziekenhuis:
www.vangorcum.nl/NL_toonPubl.asp?PublID=4399