Laat de klant eens uitpraten

Het belangrijkste tevredenheidsonderzoek is gratis
Klanttevredenheid is hot. Er gaat bijna geen dag voorbij, of u en ik krijgen wel een verzoek om een enquête in te vullen. De digitalisering heeft veel commerciële mogelijkheden gecreëerd, waaronder geautomatiseerde bevraging van klanten. Maar het gemak dient de ondernemer nu wel zo royaal, dat het venijnig in zijn eigen staart bijt. Want wie neemt die vragenlijstjes nog serieus? Om over de uitkomsten ervan maar te zwijgen. Wat weet de ondernemer die een 7,23 scoort voor kwaliteit en een 6,92 voor service? En wat kan hij of zij vervolgens doen met die quasi informatie? Wie echt het beste voorheeft met zijn klanten, die relativeert de uitkomsten van massale enquêtes, zowel de schriftelijke als de digitale.Die legt zelf zijn oor te luisteren ...

Bart de Rijk
Een zeer terecht pleidooi voor een goed gesprek tussen ondernemer en klant! Enquetes zijn er voor een oppervlakkig beeld met goede dekking over de klantengroep; persoonlijke gesprekken zijn er voor diepgaand beeld bij een (veelal beperkte) steekproef. Samen sterk.

Een mogelijke tussenweg is, hoe paradoxaal ook, het internet kanaal. Pure internetorganisaties zoals Ebay.com en Hyves.nl passen de genoemde principes van Wim Aalbers toe op de discussiefora over hun eigen dienst. Daar vragen de oprichters cq managers direct om feedback aan de hele gebruikersgemeenschap. Klanten die reageren, krijgen in het openbaar respons. Sommige suggesties worden zelfs binnen een dag uitgevoerd, bij anderen wordt doorgevraagd over de achterliggende problematiek. Het resultaat: klanten reageren opgelucht dat er naar hen wordt geluisterd, precies zoals Wim voorspelt.

Ook voor andere bedrijven is een dergelijk discussieforum ook een serieuze mogelijkheid. UPC zet bijvoorbeeld al een webcareteam in, waarbij klagers op diverse sites in het openbaar antwoord krijgen op hun grieven. Natuurlijk, er gaat weinig boven een goed face-to-face gesprek, maar het openbare discussieforum heeft én een groot bereik én de mogelijkheid om een serieus gesprek aan te gaan.