Kiezen? Kiespijn zul je bedoelen

Columns

Wat zou je denken als je iemand hoort zeggen dat hij alleen bij een Shell station tankt, omdat hij de directeur zo aardig vindt? Of omdat hij een christen is? Absurd? Ja. Maar zo kiezen we WEL de bestuurders van ons land, alsof het een uitzending van Idols of X-Factor zou betreffen.

Democratie 2010
Iemand die stemmen een beetje serieus neemt, zegt “Ja” of “Nee” tegen een combinatie van programma-onderdelen en vervolgens tegen een partij die zegt daarop aanspreekbaar te zijn. Maar dat “keuzepakketje” is gekoppeld aan een of meerdere personen. Die personen kunnen je aanstaan of niet. Als de persoon gekozen is begint op partijniveau de politieke koehandel: het uitruilen van onderdelen in wederzijdse samenwerking of als dat niet gaat het elkaar vakkundig in de wielen rijden. Het resultaat is d...

Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Dit is een interessante denkrichting. Een belangrijk probleem dat kan ontstaan is dat de samenhang tussen de beslissingen verdwijnt. Er zal een manier gevonden moeten worden om de konsistentie te bewaken. Ook met dit systeem kan een beslissing weer makkelijk teruggedraaid worden, waardoor mensen en organisaties in de problemen kunnen komen omdat ze zich ingericht hebben op een beslissing die genomen is (kijk bijvoorbeeld wat er nu al gebeurd met stimuleringsregelingen voor duurzame energie). Het huidige systeem is veel te traag, maar een nieuw systeem zal nog wel enige traagheid moeten bevatten. Je kunt bijvoorbeeld bij een beslissing ook de tijdspanne waarvoor de maatregel (minmaal) geldt bepalen. Doordat die termijnen elkaar overlappen, voorkom je dat elke 4 jaar het roer volledig omgaat. Zaken zoals kosten versus baten en regels versus handhaving moeten goed in de gaten gehouden worden (door wie??). Leuke dingen bedenken is makkelijk, maar ze moeten ook betaald worden. Regels bedenkt is leuk, maar de handhaving moet ook geregeld worden (dat gaat overigens nu ook nogal eens mis. Je kunt ook gradatie in het systeem aanbrengen. Gaan de "volksraadplegingen" vooral over de grote lijnen of gaan we meer in detail. Wat laat je aan de kenniscentra over en wat niet? Hoe worden die kenniscentra samengesteld? Ik ben ook heel benieuwd wie er wel en niet aan dit spel gaan meedoen en of dat een redelijk konstante groep is of dat de samenstelling heel erg wisseld is, bijvoorbeeld afhankelijk van het onderwerp.
Jos Steynebrugh
@ Albert
Sure, er zitten alle mogelijke voetangels en klemmen aan het idee. Maar die moeten onderzocht en getackeld worden. Dank voor je serieuze reactie.
Jos Steynebrugh
Bert Pennock
De vraag is dus, wat gebeurd er als je de mens uit het proces haalt? Behoort het gekonkel dan tot het verleden, of verplaatsen wij het, zodat het op een andere ( zere ) plek weer naar boven komt. We staan het, gecontroleerde, gekonkel nu toe zodat we er grip op kunnen houden , net zoals op koffieshops....zeg maar! Naarmate internet ons méér gegevens verschaft welke we kunnen registreren, moeten we ook méér registreren, zoveel, dat de brei enkel maar groter wordt.
Dus, nee, ik vind het geen goed plan, laat de jongens maar lekker konkelen, kan ik lekkier mijn eigen ding doen,
Audrey
Geinig, in de gegeven reacties komen alleen de mogelijke problemen naar boven en niet de mogelijkheden. "gekonkel waar we tot nu toe grip op kunnen houden", volgens mij is dat een illusie.
Dit is een schijndemocratie; 1x per 4 jaar mogen we stemmen op basis van sprookjes en verhaaltjes, daarna "oogjes dicht en snaveltjes toe, wij de politiek weten wat goed voor jullie is".

Ik ben het met je eens, Jos, dit zou eens serieus onderzocht moeten worden. Misschien een leuk stemmers-standpunt?

Meer over Probleemoplossing en besluitvorming