Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben er van overtuigd dat het leren sturen door middel van kernwaarden een nieuwe kerncompetentie van management en organisatie adviseurs is.
In mijn eigen ervaring met woningbouwcooperaties is het ook een opsteker voor de mederwerkers, die moe zijn van verandering en fusie, om weer hun hart te mogen raadplegen en dat serieus te nemen.
In mijn boek Natuurlijk Veranderen geef ik wat meer uitleg over belang waarden en ook werkvormen.
Dieuwke Begemann
Vanaf het ontstaan van marketing (ruim een eeuw geleden) horen waardes, missie en visie op pagina één van een businessplan te staan. Waardes zijn wie je bent (of wil worden), missie vertelt wat je wil op langere termijn wil bereiken en visie hoe je dat (strategisch) gaat invullen. Daarachter komt de hele trits van Cyclisch Innovatie Management (wetenschap, technologie, producten / diensten en maatschappij of marktsegmenten) waarmee je dat gaat doen. De SWOT vertelt je positie binnen dit alles (strategische positie). Hierna wordt de strategie gekozen. Een en ander mondt uit in een acquisitie- en communicatieplan, welke je vertaalt in budget. Appeltje-eitje.
Als een bedrijf, of in dit geval een hele branche (woningbouw), deze basale wetenswaardigheidjes in 2010 in een boek moeten ontdekken c.q. toepassen, dan vertelt dat al een verhaal op zichzelf.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk met jouw conclusie. In een ideale wereld zou dit boek overbodig moeten zijn. Maar aan de andere kant: als alles Appeltje-eitje was, dan zouden bedrijven en organisaties geen Marketing Consulenten nodig hebben, toch? Dus ik verbaas me een beetje over jouw verbazing.
P Jansen
Communicatieadviseur
Om de haverklap kom ik een van de volgende vragen tegen: kun jij even ons website-je opleuken? Of een acquisitie plannetje, een communicatieplannetje, een salesactietje, een brainstormpie, een workshoppie een doen?.
Ik heb standaard drie vragen:
a) heb je een businessplannetje? Mag best een of twee A4-tjes zijn?
b) zo nee, ben je bereid daar tijd en moeite in te stoppen, personeel voor vrij te maken?
c) ga je het ook uitvoeren?
Als op één van deze drie vragen "nee" of "weet niet" wordt geantwoord bedank ik voor de koffie en stort me in de volgende file. No discussion.
Of ik veel opdrachten mis? Ja, waarschijnlijk wel. Maar ik krijg er héél leuk werk voor terug . . . .
bij diegenen die snappen dat hap-snap niet werkt.
Groet,
Jos Steynebrugh
Jouw drie standaardvragen vatten bij ook steeds meer post. Ik vind het verbazingwekkend hoe weinig doordacht er soms wordt gevraagd om acties zonder dat van tevoren doelgroep, resultaat, budget et cetera is uitgedacht. Ik ga er ook niet (meer) in mee. Zonder van ieders tijd, geld en moeite. Alleen dingen doen die er toe doen.
Bovenstaand verhaal over kernwaarden van je bedrijf zichtbaar maken (ze zijn er immers al als het goed is ;), ze leidend laten zijn (alles wat aandacht krijg groeit) en vertalen in kerncompeties vind ik wel zinnig leesvoer. Als artikel.
Dag!
Ik hoorde vandaag een verhaal uit 2009 over de succesvolle onderneming Nokia van ten Have
Iets wat goed was een paar jaar geleden is nu wellicht niet zinvol meer. http://bit.ly/grootsworden goed is de vijand van groots!
Inmiddels gelezen dat Driever al voor 2013 weg was en van de kernwaarden lees ik weinig meer