Keuringsdienst van Waarde is een tv-programma bij de KRO dat zich vastbijt in wat fabrikanten ons als consument vertellen. Klopt het wat fabrikanten claimen en wat ze ons in reclames verkopen? Het programma probeert inzicht te geven in de productie van voedsel en andere consumentenproducten, en streeft er naar (vermeende) misstanden aan het licht te brengen. De verslaggevers nemen de telefoon ter hand en bellen er actief op los. Ze stellen simpele vragen en krijgen de meest verbazingwekkende antwoorden op food en non-food kwesties. In dit verhaal gebruiken wij de Keuringsdienst van Waarde als bril om kritisch te kijken naar kernwaarden in organisaties. Met als centrale vraag: klopt het wat kernwaarden claimen? En zo niet: hoe kan het beter?
Het laden van kernwaarden
“Never waste a good cri...
Om het in de organisatie daadwerkelijk levend en gedragen te krijgen, zul je ook op dit terrein als leidinggevende altijd en in alle situaties voorbeeldgedrag moeten tonen. Primair door ze zelf 'voor te leven'! Secundair door ze 360 graden te (laten) beoordelen. Neem de kernwaarden dan ook op als beoordelingscomponent waarop voor iedereen zichtbaar en effectief beloond en gestraft wordt. En in je werving en selectie beleid.Zo voorkom je dat de kernwaarden na benoeming weer gedegradeerd worden tot een delfstblauw wanttegeltje. Neem de kernwaarden dus heel serieus: het is een echt Unique Selling Point, met de nadruk op Uniek. En daarvan zijn er niet veel meer in deze mondiale samenleving.
Kortom: het gaat niet vanzelf, maar dan heb je ook wat.
Dank voor het prima artikel.