Kernwaarden in de praktijk bij Bo-Ex woningcorporatie

Cover stories · Cases

Persoonlijk, oplossingsgericht, realistisch en transparant. Dat zijn de vier kernwaarden waarmee de Utrechtse woningcorporatie Bo-Ex sinds 2006 werkt. Sinds die tijd zijn deze waarden langzamerhand gemeengoed geworden.

Bo-Ex is een van de drie grote woningcorporaties in de stad Utrecht en heeft negenduizend huishoudens als klant. Het bedrijf kwam tot deze kernwaarden toen het bedrijf op zoek ging naar de intrinsieke kracht van de organisatie. Directeur Johan Klinkenberg vertelt: “Bij dat zoekproces, eerst met de leidinggevenden en later met de medewerkers, heeft Wilma Kossen ons als adviseur begeleid. We hebben bewust gekozen voor een heel geleidelijk en licht verandertraject en niet voor een traject waarbij het lijkt of er niets meer goed is.”

Beginnen met wat  goed gaat

“We lieten leidin...

louis loor
Inspirerend artikel door de combinatie van denken naar doen op een waarderende wijze.
Joan De Winne
kan de reactie van Mijnheer Louis loor alleen maar beamen. Proficiat. Dit is een echt doorleefd voorbeeld van hoe het kan om succesvol te zijn.
lars ratering
Dag,

Een kritische kanttekening, ik vraag me af in hoeverre het echt gelukt is bij de spirit, power en motivatie van de individuele medewerker aan te sluiten. Het leest toch meer alsof met name het MT de voortrekkersrol vervult in dit verandertraject en is het verankert in allerlei bestaand instrumentarium. Het woord gedragsregels, functionerings- en beoordelingssystematiek, etc.
roept dat in mij op. Willen medewerkers echt voelen, willen en kunnen is er meer dan dat nodig lijkt me, het klinkt als opleggen in plaats van 'echt' samendoen.
Jitse Talsma
Een mooie, praktische case. Het is goed om te zien dat Bo-Ex de tijd heeft genomen en zo de kernwaarden expliciet in de organisatie heeft weten te maken.

Bij één zin uit het artikel heb ik wel een kleine twijfel: 'Doen waar je voor staat, dan volgt het goede imago vanzelf.' Inderdaad, kernwaarden hoef je niet direct extern te communiceren. En het is de bedoeling dat je klanten vooral de resultaten van die kernwaarden ervaren, in een persoonlijke, oplossingsgerichte, realistische en transparante dienstverlening.

Maar kun je de kernwaarden van je organisatie niet ook als basis voor je communicatie gebruiken? Met een goede slogan, zoals Bo-Ex al doet, maar ook met een herkenbare website, vormgeving en redactionele huisstijl? Dan wordt je identiteit de basis van je communicatie, en krijg je meer grip op imago.

Vriendelijke groet,
Jitse

Meer over Kernwaarden