Persoonlijk, oplossingsgericht, realistisch en transparant. Dat zijn de vier kernwaarden waarmee de Utrechtse woningcorporatie Bo-Ex sinds 2006 werkt. Sinds die tijd zijn deze waarden langzamerhand gemeengoed geworden.
Bo-Ex is een van de drie grote woningcorporaties in de stad Utrecht en heeft negenduizend huishoudens als klant. Het bedrijf kwam tot deze kernwaarden toen het bedrijf op zoek ging naar de intrinsieke kracht van de organisatie. Directeur Johan Klinkenberg vertelt: “Bij dat zoekproces, eerst met de leidinggevenden en later met de medewerkers, heeft Wilma Kossen ons als adviseur begeleid. We hebben bewust gekozen voor een heel geleidelijk en licht verandertraject en niet voor een traject waarbij het lijkt of er niets meer goed is.”
Beginnen met wat goed gaat
“We lieten leidin...
Een kritische kanttekening, ik vraag me af in hoeverre het echt gelukt is bij de spirit, power en motivatie van de individuele medewerker aan te sluiten. Het leest toch meer alsof met name het MT de voortrekkersrol vervult in dit verandertraject en is het verankert in allerlei bestaand instrumentarium. Het woord gedragsregels, functionerings- en beoordelingssystematiek, etc.
roept dat in mij op. Willen medewerkers echt voelen, willen en kunnen is er meer dan dat nodig lijkt me, het klinkt als opleggen in plaats van 'echt' samendoen.
Bij één zin uit het artikel heb ik wel een kleine twijfel: 'Doen waar je voor staat, dan volgt het goede imago vanzelf.' Inderdaad, kernwaarden hoef je niet direct extern te communiceren. En het is de bedoeling dat je klanten vooral de resultaten van die kernwaarden ervaren, in een persoonlijke, oplossingsgerichte, realistische en transparante dienstverlening.
Maar kun je de kernwaarden van je organisatie niet ook als basis voor je communicatie gebruiken? Met een goede slogan, zoals Bo-Ex al doet, maar ook met een herkenbare website, vormgeving en redactionele huisstijl? Dan wordt je identiteit de basis van je communicatie, en krijg je meer grip op imago.
Vriendelijke groet,
Jitse