Kennismanagement wordt gehinderd door menselijke gewoonten

Columns

De mens als belangrijkste component van de lerende organisatie moet er voor zorgen dat nieuwe IT-oplossingen snel worden geadopteerd inclusief de veranderingen in het werkdomein. Een lerende organisatie is een organisatie die doelbewust structuren en strategieën construeert, om leren in de organisatie te verbeteren en te maximaliseren.
Kennismanagement is een belangrijk ondersteunend middel om dit mogelijk te maken. Effectief functionerend kennismanagement draagt bij aan 1) het creëren van een leercultuur 2) het stimuleren van het leerproces en 3) snellere adoptie van nieuwe IT-oplossingen.

Effectief functionerend kennismanagement is een hoog geplaatst ideaal van veel organisaties bij het borgen van bijvoorbeeld nieuwe (innovatieve) IT-oplossingen. Het samenspel tussen kennisproducenten en...


willem schramade
Interessant stuk, jammer dat de referenties ontbreken... Kunnen jullie die toevoegen?
Leon Dohmen
Willem,

Hierbij de gevraagde referenties:
- S. Feldman (2004) The high cost of not finding information. KM World, March
- J. Swaak, L. Efi Mova, M. Kempen, & M. Graner (2004) Searching and finding in house knowledge: patterns and implications
- S. Feldman(2004) The high cost of not finding information. KM World, March
- H. de Bruyne (2004), Leerprincipes, KM en de homo zappiens, Intellectueel kapitaal, Oktober / November
- D. Kolb (1984) Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Prentice Hall
Sietske de Pont
Interessant artikel inderdaad! Heel herkenbaar, ik zie genoemde slechte gewoonten regelmatig terug bij de bedrijven waarvoor we werken. Prettig dat deze constateringen onderbouwd zijn met onderzoek en bijbehorende cijfers.

Meer over Kennismanagement