Op het moment dat de crisis binnendrong in bedrijven, zijn de klussen met zzp’ers en veel andere ondernemers stopgezet. Is dit een keuze voor kwaliteit, of heeft het andere redenen? Dat laatste natuurlijk. Als ervaren zzp’er weet ik beter dan wie ook wat bedrijven missen en waar externen een onmisbare rol kunnen spelen. Uit de verhalen die mij nu ter ore komen over organisaties die de deur dicht hebben gedaan voor externe leveranciers, blijkt dat er veel energie verloren is gegaan in bedrijven.Alsof externen geen prachtige rol speelden de afgelopen jaren. Ze worden vaak ten onrechte gezien een soort luxe, als zakkenvullers (velen hebben geen topinkomen) en als onbetrokken, wat onzin is. Goede externen zijn zeer betrokken bij hun opdrachtgevers en hebben vaak meer trots op het bedrijf dan veel vaste medewerkers. Ook zijn ze meer met hun taak bezig dan veel internen. Ze moeten wel, doen ze het niet goed dan staan ze op straat.
De reden dat externen of zzp’ers er uit worden gegooid is van een heel andere aard. Geld. Het begint met de middelmaat die vaak overbetaald is en daarom lekker blijft zitten. Die zijn niet dol op externen die iets los maken in hun organisatie en de veiligheid doorbreken, een actie die noodzakelijk is om tot een verandering te komen.
Dat vinden ze bedreigend. Sommigen zeggen het letterlijk: ‘Ik doe het liever met mijn eigen cluppie, dan weet je wat je aan elkaar hebt’ Het eigen cluppie. Lekker veilig. Dan hoef je niet echt te veranderen, maar kan je lekker blijven doen wat je altijd al deed.
In CAO-onderhandelingen worden externen vaak voorgesteld als een kostenplaats. Vakbonden weten het dan altijd wel zo te draaien dat de externen niet gehandhaafd kunnen blijven als er ontslagen moeten plaatsvinden. Maar waarom eigenlijk niet? Een externe is tijdelijk, dat drukt niet blijvend op de organisatie.
Ontslagen zijn soms nodig, bezuinigingen ook. Maar de kwaliteit binnen je organisatie zo verkwanselen, en zzp’ers massaal buiten de deur zetten, dat kan niet goed zijn voor je producten. Externen brengen iets wat er intern niet is. En anders wordt het dringend tijd om de vraag op te werpen waarom bedrijven ze de afgelopen jaren hebben ingehuurd. Was het zoiets als ‘uitgaan’? Een leuk extraatje?
Kom, dat gelooft niemand!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Er is minder productie dus zijn er ook minder mensen nodig. Je zult dus snel moeten krimpen in het aantal mensen (kosten) om niet in de (liquiditeits) problemen te geraken.
Het grote voordeel van ZZP-ers is dat je er veel makkelijker afscheid van neemt dan van "vast personeel". Zo simpel is het, langer termijn visie is goed maar als het crisis is telt eerst de korte termijn.
Het antwoord op jouw stelling durf ik met een kort en krachtig " NEE " te beantwoorden.
Heel is goed om een rechtstreeks verband te leggen tussen de kwaliteit van een organisatie en het schrappen van extern ingehuurde kennis door diezelfde organisatie.
Waarschijnlijk is dit dus maatgevend voor de werkelijke kwaliteit van de betreffende organisatie!
Natuurlijk is het logisch dat er direct gereageerd moet worden op weggevallen omzet.
Zo is het ook logisch dat elke ZZPér zich bewust moet zijn dat het nu eenmaal zo werkt .
Echter, kortzichtigheid en "mechanisch" reageren in dit soort situaties gaat altijd contraproductief werken.
Hier ligt dus aan beide kanten een enorme uitdaging.
Blijft het vastzitten in je comfortzone en dus doorrommelen of pakken we dit echt op!
Dit artikel is in ieder geval een goede bijdrage in het antwoord geven hierop.
Het deed behoorlijk pijn maar deze "change" is voor mij dan toch een persoonlijk winstpunt. Ik wens jullie een even positieve uitkomst van deze crisis.
1. Is het gek dat een aantal Nederlandse managers zo negatief worden beoordeeld door media en medewerkers? Te vaak komt het beeld naar voren van risicoloze leiders die voor de korte termijn kiezen. (Overigens heb ik geen klagen, want er is nog voldoende werk, zij het iets minder.)
2. Het feit dat je gemakkelijk van zzp'ers af komt, zou eerder een motivatie moeten zijn om ze aan te houden in deze tijden. Je kunt snel een beroep op iemand doen voor korte klussen en hoeft niet allerlei nieuwe mensen aan te nemen.
Een dergelijke creatieve gedachtengang wordt echter node gemist bij veel managers die dit moeilijk uit te leggen vinden aan hun overlegpartners.
1. Zzp'ers kom je op alle niveaus tegen. Het is logisch dat je afscheid neemt van 'puur-productie zzp'ers' die je in de drukke tijden vóór de recessie inhuurde om aan de vraag te kunnen voldoen. Ook kan ik me voorstellen dat, hoe pijnlijk dit ook kan zijn, je tijdens krappe tijden je opleidingsbudget eenmalig opoffert, zodat je huistrainer / zzp'er 'even' geen werk bij jou heeft. Maar er zijn veel zzp'ers die, zoals eerder betoogd, een duidelijk aanwijsbare toegevoegde waarde hebben, mét de door Bert al aangemerkte positieve werkhouding. Díe vormen inderdaad in de ogen van bepaalde vaste krachten een bedreiging.
2. De recessie heeft de interne macht van de financieel manager, controller en accountant enorm versterkt. In dit vakgebied ontwikkel je een retro-visie: je moet verrekte goed zijn in het schrijven en analyseren van de bedrijfseconomische geschiedenis. Ze kunnen goed uitleggen wat is fout gegaan, en roepen zo bij menig ondernemer het gevoel op dat hun visie niet heeft gedeugd. De recessie is hiervoor dan het 'bewijs'. Vervelend is dat zij vaak elke gelegenheid aangrijpen om de bestuurder er op te wijzen wat zij in de bedrijfs-achteruitkijkspiegel zien. Hun feiten zijn voor de ondernemer 'onweerlegbare argumenten' om te bezuinigen, en rücksichtlos (!) alle zzp'ers de deur te wijzen. Ondernemers, onzeker geworden over hun kwaliteiten als visionair leider, wisselen met andere woorden hun visie in voor de retrovisie van hun financieel adviseurs. Wanneer het bedrijf nu nóg slechter draait, en er vált simpelweg niets meer te bezuinigen, dan zal de financieel adviseur wijzen op de economische omgevingsfactoren. Dat een zzp'er misschien wel eens een verschil zou kunnen uitmaken, komt niet bij hen op. Dat de juiste training op dát moment het begin van een heuse redding kan zijn, komt evenmin op. Tenzij het de interimmer-zzp'er is die de meestal ondankbare taak heeft om te redden wat er te redden valt, en de angst voor de 'buitenstaander' versterkt.
3. Wanneer een bedrijf beschikt over een (degelijk en geaccepteerd) beoordelingssysteem, dat in elk geval de feitelijke resultaten, de werk-efficiency en de samenwerking onder de loep neemt, dan zou het ook zzp'ers moeten gaan beoordelen. Daarmee heb je als ondernemer beter zicht op hun toegevoegde waarde, en kun je aan iedereen - dus ook aan de financieel adviseur - uitleggen waarom je de één behoudt, en de ander niet.
Dankjewel voor je bijdrage aan deze discussie, die ik met veel belangstelling volg.
Je hebt het in je reactie over ondernemers en daar raak ik je een beetje kwijt. Volgens mij gaat het verhaal juist niet op voor ondernemers. Het gaat hier in mijn beleving juist om managers en directeuren in loondienst.
Groeten van John
Ja ik denk dat ZZP de toekomst heeft en een belangrijke rol speelt en zal gaan spelen in het draaiend houden van de economie en het bedrijfsleven. Peter Drucker krijgt gelijk "De medewerker als kenniswerker
De moderne medewerker is geen onderdaan of loonslaaf. De moderne medewerker is een professional die op basis van gelijkwaardigheid ingehuurd kan worden om zijn of haar expertise aan te wenden en zich in te zetten voor het hogere doel: de onderneming. Personeel moet niet worden gezien als kostenpost, maar als het belangrijkste middel om de klanten tevreden te kunnen stellen. Het onderwijsstelsel moet professionals klaarstomen die in staat zijn om zelfstandig hun kennis op peil te houden. Permanente scholing wordt steeds belangrijker. "
Daar staat tegenover dat het ook zeker zo is dat als de balans de ander kant op staat(in de economie) de tarieven van sommige ZZP’ers en de acties die zij in het bedrijf verrichten duiden op zelf promotie en zelf verrijking. In plaats van dat ze hun klus klaren blijven ze jaren hangen. Leo Witvliet heeft hier onderzoek naar gedaan en in een goed leesbaar boek <strong><a href="http://tinyurl.com/yald3ew" rel="nofollow">http://tinyurl.com/yald3ew</a> </strong>laat hij zien dat veel intrim manager voor het laag hangend fruit gaan en hun eigen positie creëren tegen het belang van de organisatie in.
Ten slotte denk ik dat het verschil tussen intern en extern steeds verder zal vervagen en hoop ik dat er betere tijden aan breken voor de ZZP’ers die onmisbaar zijn voor de toekomst.
Was het maar zo...
Maar er zijn nu eenmaal 'vaste' contracten, jaarcontracten, inhuurcontracten, vakbonden, financieel adviseurs, korte termijndenkers, etc.
En het belangrijkste instrument onbreekt categorisch: de objectieve prijs/prestatiemeter, die de nuttige output van elke medewerker (de baten) afzet tegen de kosten, inclusief lasten als vakantie- en feestdagen, ziekteverzuim, baaldagen, opleidingen, betrouwbaarheid, inzetbaarheid, etc.
Was het maar zo....
Wordt het niet eens tijd voor de ontwikkeling van een 'Balanced Personnel Score Card"? Welk(e) (externe....) adviseur / adviesbureau neemt deze handschoen op en welk(e) pilotbedrijf / pilotbedrijven gaat /gaan zo'n investering voor de langere termijn aandurven?
Ik ben vaak door vaste medewerkers aangesproken van "externen zijn veel te duur". Dat vind ik te kortzichtig en ik probeer kort uit te leggen wat de voordelen zijn van externe krachten, maar ik heb het idee dat ze het niet willen begrijpen.
gr. Seddar
Middels preferred supplier contracten, doorkostenbewuste ipv opbrengst bewuste de inkopers opgezet, sluit het netwerk van deze grote spelers nog nauwer en is de ZZP-er steeds vaker ook aan hen "overgeleverd"
Een groot deel van de ZZP markt draait echter om kenniswerkers. Het is naar mijn idee niet "handig" om daar op een "uitzend" manier mee om te gaan. In de moderne economie hangt concurrentie-vermogen samen met snelheid. Naar mate er een betere relatie is met kenniswerkers, dus ook met externe, met ZZP-ers zal er sneller resultaat bereikt kunnen worden.
Het aardige is dat middels sociale media het al een stuk eenvoudiger is geworden om het kennisnetwerk van ZZP-ers in kaart te brengen en te houden. Middels site als Linkedin is er tevens zicht op het netwerk van die ZZP-ers.
Opbouwen en actief onderhouden van externe talent relaties hoort tegenwoordig bij het bouwen van een sterke basis met concurrentie vermogen. Hierbij past het om elkaar in goede en slechte tijden het e.e.a. te gunnen. Die wederkerigheid zal ontbreken als bij het eerste het beste zuchtje tegenwind, de boekhouders weer de macht kunnen grijpen. Waarbij ik mij zeer bewust ben van het feit dat je geen geld kunt uitgeven dat er niet is. Anderzijds met alleen bezuingingen gaan we het niet redden, dat is uitstel van executie. Innovatie door krachtenbundeling zal ons allemaal veel meer opleveren.
Groeten, Alexander Crepin
Op slideshare staan een paar trainingen van mij over Talent2.0 en creativeren. Wellicht interessant voor degenen die mijn reactie herkennen.