Medewerkers houden niet van uitholling van hun functie en dat is begrijpelijk. Want het gaat ten koste van je maandsalaris. Laten we ons daar eens een artikeltje in verplaatsen. Laten we even meeklagen. En daarna het antiklaagboek van Bart Flos weer uit de kast halen. Nadat het onrecht aan de kaak is gesteld. Want medewerkers hebben het soms moeilijk. Daar waar in de top en daaronder vrij onderhandeld wordt over pittige beloningen, zie je vaak allerlei ingewikkelde functiewaarderingssystemen bij medewerkers. En over het algemeen geldt: hoe minder taken, hoe minder geld. (Kijk ook even naar het artikel over de cursus Coachend leiding geven hieronder!)
Het is een beetje een tendens. Aan een kant vereenvoudiging van de taken die je doet, aan de andere kant meer werk met minder mensen. Vroeger deed je van alles, had je veel contact met klanten en collega’s en dat willen ze niet. Dat moet naar de afdeling Verkoop, je leidinggevende of naar de accountmanagers. Dus zit jij zonder klanten en met steeds minder collega’s steeds vaker kantoordingetjes te doen.
Het leidt echter niet tot minder werk. Hoewel het werk wat minder variatie kent, moet er meer werk geleverd worden. Je bent simpelweg drukker met minder interessante dingen. De gang naar de klanten maak je niet minder, je hebt minder contact met collega’s. En je manager begint steeds luider te roepen
dat hij proactiviteit en inspiratie van je verwacht. Jaja, hij wel. Hij zit nog wel in de conferentieoorden, of bij interessante klanten. Geen wonder dat jij met een humeurig hoofd in de file staat in de ochtend.
Dat was de empathie. Nu de boodschap. Luister goed. Klagen helpt niet. Dat verandert niets aan je situatie. Je maakt een einde aan je situatie. Of je blijft. Blijf je, dan ga je uitvinden hoe je het leuk kan maken. Voor
jezelf of je collega’s. Maar hou op invloed uit te vragen op dingen waar je geen invloed op kan hebben. De wereld veranderen is moeilijker dan jezelf veranderen. Of verzuur je liever?
En zo kom je tot een indrukwekkende conclusie: je hoeft je niet te laten leven. Als je ergens verantwoordelijk bent, is het wel voor je eigen leven. Dus: neem die verantwoordelijkheid in de hand. Dan nemen je klachten enorm af. En omgedraaid s het ook zo: zij die klagen in een land als het onze, nemen hun verantwoordelijkheid niet.
Simpel toch?
Bert Overbeek twittert op Goeroetweets. Zijn boek 'Voer voor jonge bazen' verschijnt op 14 november. Te bestellen via de internetboekwinkels en de betere Nederlandse boekhandel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Daarnaast... o, nee; dat wordt te genuanceerd.
Toch ... o, nee; dat is teveel in de tegenbeweging.
Natuurlijk heb je gelijk! Uitspraken waar je niet om heen kan.
De stelling is gezet. De stelling is duidelijk.
En nu... hoe krijgen we de mensen zo ver, dat ze het bovenstaande doen?
Waarom doet iedereen dat dan nog niet? 't Is logisch, toch?
Maar misschien wat minder simpel ...toch?
Maar het is wel fijn om tenminste 1x alles er uit te klagen. Dat lucht enorm op. Vooral als je veel empathie ontmoet. En daarna....is het bovenstaande van toepassing. Neem je verantwoordelijkheid, neem de leiding over je eigen leven en word/blijf een vrolijk en optimistisch mens.
Vaak wordt er ook naar de verkeerde persoon geklaagd. Je hoort veel onderling geklaagd, maar er is niemand die opstaat en richting de juiste persoon klaagt. Jammer.
Hoe ga je zoiets omdraaien en laten inzien dat mensen weer verantwoordelijkheid moeten nemen en vanuit hun eigen kracht mogen gaan werken? Dat ze minder hun koers varen op de omgeving en wat de baas of concurrentie zegt en meer op hun eigen kompas? Dat ze niet bang hoeven te zijn de kous op de kop te krijgen?
Volgens mij begint dat bij bewustwording, mensen aan het denken zetten, het stimuleren van een open mind én stimuleren van persoonlijke groei en ontwikkeling. En tegelijk is deze ontwikkeling best eng voor managers die graag hun team in de hand willen houden en gewend zijn zich in te moeten dekken omdat zij anders de kous op de kop krijgen van hun managers ...