Weerstanden in de operatie (2)

In een reeks postings poneren we stellingen over operationele aansturing. Het zijn stellingen die de praktijk van het leidinggeven laten zien, en het is de bedoeling dat jullie erop reageren. De stellingen zijn gebaseerd op waarnemingen in de alledaagse werkelijkheid van grote organisaties, die zich te vaak niet gedraagt zoals we op onze hogescholen en universiteiten leerden. Met name boeiend voor jonge bazen dus.

Managers en teamleiders moeten een bepaalde kennis hebben van de werkelijkheid waarin een verandering moet worden geïmplementeerd. Die krijgen ze door:-geregeld op de werkvloer aanwezig te zijn; en-goed te luisteren naar de medewerkers als zij het hebben over dingen die handig en lastig zijn in hun werk. Dit laatste kan pas als er daadwerkelijk een relatie is tussen medewerkers en hun leidinggevenden. Mensen zien leidinggevenden vaak snel wisselen. Ik heb meerdere malen gezien dat mensen dan gaan denken in termen van overleven: ‘Als ik zus of zo doe, heb ik verder geen last van hem of haar.’Dit doorbreek je volgens mij alleen door een relatie met mensen aan te gaan, actief te vragen naar de dingen die ze beleven in hun werk. Helaas gebeurt dit bepaald niet overal. Bij u misschien ook wel niet...

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO