Wie de managementmedia en kranten openslaat leest dat veel mensen kritiek hebben op hun chefs. Ze hebben te weinig aandacht, kennen de mensen die ze beoordelen niet, zijn te procesgericht, ze gedragen zich bureaucratisch of zijn juist te directief. Maar ze zijn vooral: te weinig zichtbaar. Hoe komt dat toch?
Er is op zo´n vraag altijd wel een antwoord. In dit geval een paar.
-Leidinggevenden gaan vaak naar bijeenkomsten, want organisaties willen hun leidinggevenden goed informeren over bedrijfsdoelen.
-Leidinggevenden moeten nogal eens naar vergaderingen met collega´s.
-Van leidinggevenden wordt verwacht dat ze begrotingen schrijven, meer dan vroeger de cijfers blijven volgen, onregelmatigheden vastleggen en 100 mails per dag beantwoorden, bijvoorbeeld van controlers of stafmedewerkers die liefst gisteren een vraagje beantwoord zien. (Vragen zijn gemakkelijk te stellen, maar moeilijker te beantwoorden.)
-Leidinggevenden worden opgenomen in projectgroepen, dat betekent: nieuwe vergaderingen. Het aantal projecten groeit geweldig in organisaties.
Als je dit zo ziet, begrijp je waarom leidinggevenden steeds minder op de werkvloer aanwezig zijn. Belangrijker is de vraag: wat moet er gebeuren om de kans te vergroten dat een medewerker zijn manager ziet?
Bert Overbeek is een veelgevraagd trainer/coach/innovator, en bovendien schrijver van boeken. Zie pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
oplossing weg met alle project, stuur en werk groepen die binnen twee maanden nog geen zichtbare actie op de werkvloer ontwikkeld hebben.
En ja Bert alle items die je noemt zijn hier oorzaak van en nog veel meer. En belangrijkste oorzaak is geen nee kunnen zeggen tegen jouw leidinggevende omdat..............
Wat is een goede manager?
Is dat iemand die veel op de werkvloer rondloopt of iemand die de zaakjes voor zijn medewerkers goed heeft geregeld of is het een en en verhaal?
Vinden Raden van Bestuur en medewerkers dezelfde kwaliteiten belangrijk in een manager? Waar kiest de manager voor?
Prioriteiten stellen makkelijk, maar als ik moet kiezen tussen rondlopen op de vloer, ziekteverzuimbegeleiding of bijvoorbeeld het geven van werkgerelateerde training dan wordt het lastig. Allemaal prioriteit 1 volgens mij. Dus ik vraag mij af waar licht de oplossing?
Sorry, mijn vrouw roept, ik moet met m'n kleindochter naar de bioscoop. Ik wil er graag op terug komen!
Bas
Je betoog spreekt me aan. Niet lullen maar poetsen, lees ik. En dat gaat dan van internationaal transport tot een bioscoopje met de kleindochter. Vaak gebeurt het echter dat er allerlei projectjes door heen gaan lopen, die relatief nodeloos veel tijd kosten.
Ook hierin is een bepaald samenspel van groot belang. Ik ben weer terug zoals je merkt. Leuke film overigens Kabouter Plop; jonge managers, ga ook eens naar de film met je kroost! Ik noem samenspel.... met de omgeving, met mensen, met middelen noem maar op. Wil je concrete voorbeelden? Samenspel met je omgeving : de een heeft aandacht nodig op het gebied van ziekteverzuim begeleiding bijvoorbeeld; een ander weer aan het actief aanwezig zijn op de werkvloer en leiding geven; een derde heeft aandacht nodig om het plannen van de werkzaamheden te verbeteren of zelfs te begrijpen, ga zo maar door. Geef die aandacht dan zal je merken dat medewerkers meer gaan doen en het ook leuk gaan vinden.
Samenspel met mensen : Zorg voor de juiste chemie tussen medewerker en leidinggevende, jij dus. Hoe je moet beginnen? Wel, ik denk met respecteren. Soms heb je te maken met medewerkers die in hun vrije tijd voorzitter zijn van bijvoorbeeld een sportclub, of een of ander sociale vereniging, of, heel belangrijk, het gezin thuis door allerlei moeilijke perioden heen loodst en daarbij een financieel beheer tentoonspreiden waar menig directie-reus een puntje aan kan zuigen, ach, noem maar op. Toon respect dan ontvang je ook respect! Echtwaar. Ga niet als "de boze baas die alles weet" een gesprek in. Maar praat met elkaar. Zorg dat je weet aan wie je leiding geeft.
Dan kom ik even terug op de bekende R&O gesprekken. dat moet een fluitje van een cent zijn! Immers je speelt al jaren samen met de medewerker. Je spreekt hem toch elke dag aan op zijn prestaties, je weet toch zijn thuis situatie, je weet toch dat hij (of zij) z'n best doet. Als dat niet zo is , dan heb je hem (of haar) toch aangesproken, 1 of 2 of 3 of 4keer? R&O zou dan toch alleen maar een eind samenvatting moeten zijn? Hoezo prioriteiten? Het hele management is prioriteit! Ga er alleen goed mee om. Heb aandacht en toon respect. Mensen zijn van vlees en bloed, hebben gevoel en dus ook emoties.
Wil dat zeggen dat we alles maar voor lief moeten nemen en alleen maar begrip voor afwijkingen in doelstellingen moeten tonen? Neen! Managen is leidinggeven , is sturen op doelstellingen waar jij heen wilt en je zal ervoor moeten zorgen dat je met de medewerkers die je tot je beschikking hebt dat doel gaat halen. Als er medewerkers zijn die dat tegen werken....ja, dan moet je tonen dat je manager bent. Dan komen er woorden als : slikken of stikken. Dan moet je keuzen maken. Dan zal de kwaliteit van de manager zichtbaar worden. Doel is : doelstelling realiseren.
Wil je dan prioriteren? Oke, 1 prioriteit! doelstelling realiseren. Trainen, leren, oefenen, "op je bek gaan", weer opstaan en verder gaan. Ik help je!
Zeg je dan : Heh, moet ik nou alweer.....ik zat net zo lekker aan de koffie....of, eh, verdorie roepen ze me alweer...of, he, kan de coach mijn plaats niet effe innemen...
Nee toch! Je gaat! Het is JOUW sport! Jij wilt, nee MOET scoren! Het publiek wacht erop! Sterker nog, het publiek wil een twee kamp, dan is er tenminste ook een verliezer! Dan pas ben je als winnaar echt een winnaar! Dan klappen de mensen voor je, dan dwing je respect af! (heb je dat woord weer)
Het zou toch te gek zijn dat we tot onze eigen (sport)prestaties moeten worden aangezet.
Nee, dat gaat vanzelf, je bent gretig, je kan niet wachten, in de kleedkamer waan je je al in de arena. Je coach moet je zelfs temperen en je in bescherming nemen, anders zou het wel eens kunnen gebeuren dat je leeg bent voor dat je begonnen bent.
Leuk he? Je coach moet je in bescherming nemen! Oudere managers onder ons lezen we dit goed? Onze jonge managers in bescherming nemen! Maar dan moeten ze wel ongeduldig in de startblokken staan.
Ik denk dat als we niet zulke jonge managers hebben, we ze ook niet op de werkvloer moeten dwingen. Dat pakt averechts uit!
Jonge managers moeten de eigenschap hebben gretig leiding te willen geven, anders hebben we de verkeerde spelers.
Maar in jouw schets van de sportwereld kan ik me niet zo vinden. Het lijkt me niet erg realistisch en bovendien: topsporters trainen heel lang, heel gemotiveerd, maar vooral heel gedoseerd om een hoog niveau te halen en regelmatig te kunnen pieken. Die juiste dosering is de eigen kracht en eigen inschatting in combinatie met expertise en bijsturen van de coach. Ik krijg nu een visioen van een jong blind paard dat niet in toom te houden is en alleen voor het applaus gaat, misschien zelfs een toneelstukje opvoert. Dan liever geen manager op de werkvloer... Aandacht moet vooral gemeend zijn, dan ben je al een eind.
Ik herhaal het eerste deel van jouw laatste zin, daar ben ik het 100% mee eens :
Aandacht moet vooral gemeend zijn ! (uitroepteken)
Het tweede gedeelte zou ik willen vervangen door: ...dan kan je van start gaan en is succes gegarandeerd!
Een ander slag managers zijn degene die voortkomen uit de werkvloer en zich door nijvere arbeid en inzet hebben weten te ontworstelen aan deze werkvloer. Ze hebben juist geknokt om er - letterlijk - van los te kunnen komen. Dan zijn vergaderingen en hetgeen doen wat je je baas al jaren zag/ziet doen de normaalste zaak van de wereld. Dit aangezet met een sausje van Nederlandse overlegcultuur maakt dat we managers niet meer op de werkvloer zien. Boven al geldt;
Wie bergen wil beklimmen kan zich niet op de vlakte houden, maar dat moet je nou juist figuurlijk en niet te lettterlijk nemen.
Een egocentrische opvoeding versterkt ook nog eens de afstand tussen medewerkers (onderling)en de manager, hetgeen de vraag naar sturing nog eens extra versterkt. Oprechte (ik benadruk oprechte) belangstelling voor elkaars werk en betrokkenheid, schept ruimte en creëert zekerheid.
Ik vind je redenatie interessant kort maar krachtig. Daarom ben ik benieuwd naar meer.
Verder zit ik ook met het volgende. Belangstelling voor elkaar werk, schep ruimte, slim leidinggeven (door de dingen heen lopen. Het zijn allemaal zaken waar ik me in kan vinden en waar ik ook de toegevoegde waarde van zie. Maar puntje bij het paaltje is de opdracht van een MT meestal: verander dit en je krijgt een jaar de tijd. Succes ermee en we komen regelmatig kijken hoe het gaat.
MT's vragen toch vaak om planningen, stappenplannen etc. Mijn visie is dat de meeste veranderingen niet de plannen zijn, zeker niet in een stak tijdschema. Maar als ik met een plan van aanpak kom met daarin 3 maanden: door dingen heenlopen. Dan wordt ik toch niet serieus genomen.
De MT's waar je over spreekt vragen je te reproduceren en niet om Passie en Lef zoals Geertje en Bas. Ik zou zeggen pas ervoor, reproduceren, daar zijn we niet voor geboren. Weg met die paradigma's!
Patricq ik heb altijd moeite met uitspraken met de toonzetting 'dat is zo' (overigens niet als ik dit zelf doe, dit terzijde).. In jouw betoog merk ik een duidelijke 'dat is zo'... Maar ik begrijp je. En onderschrijf ook je stelling. Volgens mij probeer je uit te leggen dat de manager niet het werk naar zich toe moet trekken, maar de verantwoordelijkheid moet verplaatsen naar zijn medewerkers. Als dat is wat je bedoelt met sturen en egocentrisch, dan ga ik met je mee.
'Dat is zo' zou een mooie naam van een categorie zijn voor discussies met echte meningsverschillen. Maar dit ter zijde.....
Verantwoordelijkheid verplaatsen naar medewerkers is ook een voortdurend en boeiend thema. Wat zijn de belangen, motieven en succesfactoren etc?
Er rijzen door bovenstaande reacties vooral vragen bij mij op. Deze discussie gaat nog wel even voort. Ik ga er in ieder geval nog even over nadenken. Leuk!
Leidinggeven betekent vooroplopen als er er Shit is en onzichtbaar zijn en de professionals naar voren schuiven als er succes is! leiding GEVEN ! Niet nemen.
Groeten uit Eijsden,
Patrick Spits
Je statement van verantwoordelijkheid verplaatsen naar de medewerkers kan ik mij wel in vinden. Heeft volgens mij bijna altijd voordelen. Een voorbeeld uit de praktijk: sinds de medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun kantine (o.a. schoonmaak) is het een stuk schoner en gezelliger aangekleed. Een simpel voorbeeld maar het werkt wel.
Maar er is ook een (soms vrij grote) groep medewerkers die niet om verantwoordelijkheid zit te springen. Die zijn slim genoeg om te zien dat het makkelijker is om geen verantwoording te nemen. Wat doen we hiermee?
Een beetje leider past situationeel leiderschap toe en zal met die medewerkers een 'spel' moeten spelen om het niet nemen van verantwoordelijkheid en de gevolgen daarvan aan den lijve te laten ondervinden. Aantrekken/Afstoten, Belonen/Straffen, etc.. Ik heb zelf op dit moment zo'n situatie gaande, ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat ervan.
Echter, 5 minuten per week = 1 werkdag voor honderd medewerkers. Das best een investering. Wat krijg je ervoor terug? (even de zwart/wit bril opzetten ;-)