Vreselijk, al dat Hollandse geklaag!

In Nederlandse organisaties hoor je veel gemopper en geklaag. En dat, zo vindt men, ligt allemaal aan het ‘mennetsjment’. Nu wordt er op veel plaatsen ook abominabel leiding gegeven. Leidinggevenden zitten in hun kantoor, breien hun Excel sheets rond en missen het vermogen om mensen in beweging te krijgen, of er zelfs maar contact mee te maken. Maar veel medewerkers maken er ook een potje van. Die lijken te denken dat een organisatie een baarmoeder is. Een verzorgingsinstituut.

En als de organisatie zich niet zo gedraagt, begint het gemopper en doet men net of men slachtoffer is van een of ander naargeestig en inhumaan syndicaat. Dus wat doet men dan? Klagen. Tegen collega’s. En zo maakt men stemming. En ontstaat er een negatieve spiraal. Niet door het mennetsment maar door medewerkers die over managers klagen.

Volgens mij heb je niets aan klagers en mopperaars, of aan van die analyserende managementcritici. Ze maken het ongezellig in hun organisaties. Net als roddelaars. Die zetten een beeld neer dat nooit door de ander gecorrigeerd kan worden. En samen een beeld vormen schept misschien een bans, het kan de sfeer lelijk verzieken.

Mijn voorstel is dan ook om vanaf nu de klagers het zwijgen op te leggen of tegen te spreken. Gewoon a priori ongelijk geven maar geen eindeloze discussie voeren.  En voor mensen die het leuk vinden. Bij Haystack verscheen onlangs het anti-klaagboek van Bart Flos. Zie hier: http://www.haystack.nl/haystack/index.php?option=com_jportfolio&cat=1&project=43&Itemid=11

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Cornelia Jonkers
Uit het hart gegrepen! In een klaagsituatie refereren een collega en ik altijd met een kwinkslag aan het nummer ZEUR NIET van Annie M.G. Schmidt ... bijna niemand kent het en als we dan een stukje citeren, komt de boodschap wel over ;-)
Gerard Lappee
Als ik even mag klagen: waarom lees ik altijd van Hollanders dat hun landgenoten zoveel klagen? Is die stellingname nog op iets wetenschappelijks gebaseerd? Klagen Hollanders meer dan bijvoorbeeld Britten, Grieken, of Russen?

Of voelen sommige Hollanders zich misschien verheven boven andere landgenoten? Want degene die klaagt over het Hollandse geklaag maakt zich daar natuurlijk zelf nooit schuldig aan. Toch?
Bert Overbeek
Auteur
Ha Gerard, als je het Hollandse geklaag ter discussie stelt, kan dat wel eens een andere reden hebben dan dat je verheven voelt. Overigens is dat ook weer een doodzonde in dit land: je verheven voelen. We moeten netjes onder het maaiveld blijven, nietwaar?
Gerard Lappee
Over dat maaiveld geldt hetzelfde: het zijn uitsluitend Hollanders die zeggen dat Hollanders niet boven het maaiveld mogen uitsteken. Maar door dat iedere keer te blijven herhalen, houd je dat beeld juist in stand. Na-papegaaien heet dat.
Bert Overbeek
Auteur
Prima, Gerard. Gefeliciteerd met je opvatting. Ik laat het hierbij.
Bert Overbeek
Auteur
Ondertussen herhaal ik de inhoud van het artikel, anders verdwijnt die weer. Het gaat me namelijk minder om Hollanders dan om geklaag.
Gerard Lappee
Goeie suggestie om klagers en mopperaars a priori ongelijk te geven. Ik ga het eens proberen.
Het beeld dat je schetst over stemmingmakerij herken ik. Als dat eenmaal is ontstaan, kost het het heel veel moeite om het weer ongedaan te krijgen.
Tweets die vermelden Vreselijk, al dat Hollandse geklaag! -- Topsy.com
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door fortitudo, Olaf van Hien. Olaf van Hien heeft gezegd: @OHN74 Hmmm moet ik wel een link toevoegen natuurlijk!http://www.jongebazen.nl/trage-stromen/vreselijk-al-dat-hollandse-geklaag/#more-3634 [...]
Bart Flos
Beste Bert,
Wat een leuk initiatief! En mooi dat je er het anti-klaagboek bij haalt want dat behandelt nu juist het onderwerp klagen en anti-klagen. Sinds kort is er dan ook nog eens het anti-klaaglied, uiteraard geheel in lijn met het aanstaande volksfeest (*).
Wil je weten wat klagen is, waar het vandaan komt, waarom we het doen en hoe we het samen kunnen verminderen lees dan het anti-klaagboek: eerste hulp bij zeuren en zaniken. Het geeft meer dan genoeg tips & trucs om klagen om een positieve manier aan te pakken.
Doe mee en wordt anti-klager! Het is een kleine moeite en een groot plezier!
Bart Flos
Auteur van het anti-klaagboek, eerste hulp bij zeuren en zaniken en van het anti-klaaglied, 't is een kleine moeite en een groot plezier.
www.bartflos.com
(*) <a href="http://www.youtube.com/watch?v=gQhOAAOvmMc" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=gQhOAAOvmMc</a>
Het anti-klaaglied
Ronald Roodenburg
Toch ben ik ervan overtuigd dat als mensen niet klagen de managers er nooit achter komen wat hun falen zijn.
Zo hebben wij er 1 die inderdaad nooit uit zijn kantoor komt en zich alleen laat horen tijdens het kwartaal overleg. Het gevoel dat er sturing wordt gegeven is er niet. Als ik het artikel goed lees moet het volk op de werkvloer dus maar stil zijn en er vanuit gaan dat zij een goede manager hebben. Een organisatie hoort toch continue te sturen op verbetering en dat komt moet toch een wissel werking zijn Werkvloer&lt;&gt;manager we zij er toch om elkaar naar The Next Level te helpen?
Rinus van Putten
Het artikel roept bij mij het beeld op van een manager die klaagt over klagende medewerkers. Ga eens met elkaar praten. Mijn ervaring is dat klagen vele oorzaken kent. Natuurlijk zijn er mensen waar het klagen een onderdeel vormt van hun persoonlijkheid. Daar is over het algemeen weinig aan te doen. Maar meestal is er wel een oorzakelijk verband waar iets aan te doen is: Mensen zijn uitontwikkeld in hun functie, hebben goede ideeen maar worden niet gehoord, voelen zich onvoldoende gewaardeerd, ... Daar vervolgens over in gesprek gaan en het vinden van een oplossing is juist een hoofdtaak van een manager. Rest mij nog de vraag: Waarom wordt een klagende klant als een winstpunt (mogelijkheid tot verbetering) gezien en een klagende medewerker niet?
Bert Overbeek
Auteur
Het gaat niet om mensen die constructief feedback geven, of om mensen die af en toe een terechte klacht uiten. Het gaat om mensen die maar raak klagen. Over de bondscoach, over de buurman, over hun manager, maar nooit over zichzelf...
En die klagers kunnen overigens ook managers zijn. Ik ben wat dat betreft ook kritisch op managers. Lees mijn ' Heerlijk, de werkvloer op'. (te bestellen via pitcher.support@hetnet.nl)
Bart Flos
PS Leuke anekdotes lezen over klagen? Je vindt ze niet alleen in het anti-klaagboek (eerste hulp bij zeuren en zaniken) maar ook in Bart's Blog op www.bartflos.com
Je kunt daar ook lezen hoe het anti-klaaglied tot stand is gekomen!
www.youtube.com (zoek op het "anti-klaaglied")
www.bartflos.com (ga naar writing / books: het anti-klaagboek en Bart's Blog (Dutch)
www.haystack.nl
Bert Overbeek
Wij ondersteunen Bart graag bij zijn verwijzingen. Flos heeft een prachtig boek geschreven. En blijf hem lekker volgen, zouden we zeggen. Aan zulke mensen heb je wat. Dat geldt voor veel schrijvers van de uitgeverij Haystack en dat zeg ik niet omdat de uitgeverij mijn boek Goeroegetwitter heeft uitgegeven.
Het is gewoon een verdomd originele uitgeverij. Dus ga er rustig eens kijken, op de website van de uitgever.