Laat ik vooropstellen dat ik net zo’n hekel heb aan dikke mensen in het vliegtuig als KLM zelf. Mijn idee is om vetkleppen gedwongen kilo’s te laten lozen. In een land waar je junks verplicht kunt laten afkicken moet je mensen prima kunnen dwingen om zich te onderwerpen aan de terreur van Sonja Bakker, wiens loopbaan we dan meteen uit het slop trekken. Voer zo’n wet meteen in dat dikzakken er in elk opzicht niet omheen kunnen. Weten ze ook eens hoe wij ons voelen als ze ons aan de kant proppen tijdens een intercontinentale vlucht. Bovenstaand gevoel voor tact is me nu eenmaal eigen, zodoende past zo’n wetsvoorstel prima in mijn ideëen.
Even serieus, ik vind het huidige KLM-beleid een PVV-redenering: kort door de bocht en zonder inlevingsvermogen. Zelfs Theo van Gogh hadden ze ermee van zich kunnen vervreemden. In een samenleving waarin er veel op consumptie is gericht is obesitas een maatschappelijk probleem geworden. Dan schuilt de oplossing er niet in dat er straks een passagier minder meegaat per corpulente reiziger. Dat zal de KLM verder worst wezen zolang ze hun geld maar incasseren. De meest logische oplossing is het aanpassen van stoelen aan deze tijd van overvloed, overconsumptie en dus overgewicht.
Alsof het altijd aan jezelf ligt als je nauwelijks in een KLM-stoel past. Zelf meet ik 196 centimeter en aan mijn erfelijke aanleg en gezonde voedingspatroon verander ik niks. Tegenwoordig moet je online inchecken en kan je geen grondpersoneel meer aanspreken om uitgerekend jou die plaats bij de nooduitgang te geven. Lief aankijken wilde nog weleens helpen, maar dat is verleden tijd. Daarvoor zijn nors kijkende toezichthouders bij de incheckautomaten in de plaats gekomen. Deze kostenbesparing heeft de ticketprijzen intusen niet verlaagd, dus een verbetering qua service is het niet. En nog steeds zit ik vaak opgescheept met een stoel waarbij een waarschuwingssticker op zijn plaats zou zijn: ‘ongeschikt voor mensen met claustrofobie’. Dan te bedenken dat de KLM een Nederlands bedrijf is, gemiddeld een van de langste volken ter wereld.
De KLM beperkt de discussie uitsluitend tot een juridische uitkomst van een dilemma, terwijl deze zaak ook een moreel aspect kent. Het zet hun slogan ‘Betrouwbaar’ in een heel ander daglicht.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO