Vertaling van doelstellingen naar de praktijk!

2014-04-12 10.47.10Het is niet eenvoudig voor operationele leidinggevenden om strategische doelstellingen te vertalen naar de werkvloer, wordt mij altijd maar gezegd. En toch valt het mee. Maar je moet het wel goed organiseren. Bij de implementatie van abstracte managementdoelstellingen op de werkvloer herkennen operationeel leidinggevenden de praktijk soms niet in de doelstellingen.

Ze ervaren het als ‘theoretisch’ en ‘kunnen er niet mee werken’, zeggen ze. Wanneer je als manager de moeite neemt om je strategieen in verband te brengen met de werkpraktijk, dan wordt dat al snel anders. Door de wat abstracte manier van verwoorden van managers lijkt het voor uitvoerenden soms net of ze het over hele andere dingen hebben dan over hun werk.  

Doeners praten anders over hun werk dan hun managers. En dat ze dingen anders benaderen, dat weten we al sinds de leercirkel van Kolb. Managers moeten hun ideeen dus zo aanbieden, dat operationeel leidinggevenden de vertaalslag moeten maken naar hun mensen.

Op dit moment doe ik samen met het MT van een organisatie een dergelijk traject. Doordat het MT nauw betrokken is bij de implementatie van het traject, en dat samen met mij ook goed probeert uit te leggen aan zijn mensen, merk ik dat de boel goed van de grond komt.

Het is altijd weer een verademing om te zien dat het kan: een organisatie die zijn doelstellingen bereikt.

Bert Overbeek is de schrijver van ‘Bert’s Breinboek voor Managers en Trainers’  dat sinds kort verkrijgbaar is bij managementboek.nl of in de shop van mijnmanagementboek.nl  Hier vindt u een artikel over het boek: http://www.jongebazen.nl/verandermanagement/eindelijk-een-breinboek-voor-managers-trainers-en-coaches. Het boek behandelt de invloed van nieuwe inzichten op management development, selectie en werving en veranderprocessen bij medewerkers en teams. 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO