Vermoeidheid – vrij nemen of ziek melden?

Jolanda is manager bij een middelgroot bedrijf. Zij staat onder enorme druk, werkt erg hard en maakt daarnaast veel uren, is betrokken en ontzettend gedreven. Ze staat altijd klaar en is behoorlijk flexibel. Naast deze fulltime baan heeft zij (in haar eentje) de zorg voor haar 2 kleine kinderen. Dit combineert zij 'moeiteloos' maar je voelt wel aan dat Jolanda eigenlijk nooit echt ‘vrije’ tijd heeft: zowel haar werk als haar kinderen vragen heel veel energie.

Op een dag wordt Jolanda wakker en voelt zich misselijk van vermoeidheid. Ze belt haar baas en vertelt – eerlijk als ze is – dat ze te moe is om te komen werken en echt een paar dagen rust nodig heeft. Ze meldt zich dus ziek. Haar baas antwoordt dat moe niet hetzelfde is als ziek en dat zij daarom maar een paar vakantiedagen moet opnemen. Je hebt toch geen koorts? Je bent alleen moe, uitrusten doe je in je vrije tijd...
Jolanda weet niet wat ze hoort… ze is bijna nooit ziek, maar vandaag echt niet in staat tot werken. Helaas wordt haar eerlijkheid afgestraft. Ze had dus beter kunnen zeggen dat ze griep had, dan was er niets aan de hand geweest?

Wat vinden jullie van de reactie van haar baas? Heeft hij gelijk?    

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Vincent van Gemen
Ja ik vind dat de baas gelijk heeft. Wat heeft een bedrijf er nu mee te maken dat een medewerker moe is?
 
In dit geval had ze haar afmelding toch echt anders moeten formuleren. Een griep voorwenden zou een leugentje zijn, maar als je de omstandigheden en inzet op het werk meeneemt absoluut acceptabel voor beide partijen.
Carry Lemmen
Hoi Vincent, ik maak uit jouw reactie op dat het volgens jou beter zou zijn om 'elkaar voor de gek te houden'? Wanneer iemand oververmoeid is, voelt hij zich toch minstens zo beroerd als iemand die griep heeft? Waarom is dat dan niet acceptabel? 
Naar mijn mening geeft haar baas hier onterecht een oordeel, door zoiets te denken als "we zijn allemaal wel eens moe, maar dan kun je nog wel werken…" Jolanda is echter niet "een beetje moe" maar eerder oververmoeid. Het is wellicht voor een buitenstaander (baas) lastig om die scheidslijn te zien, maar ik vind dat hij wat meer moeite had mogen doen zich in te leven voordat hij met zijn oordeel kwam. 
Mei Lan Tan
De benadering van de baas is niet ziekteverzuim-preventief. Hij legt het probleem terug bij Jolanda, zonder het signaal dat zij geeft op te pakken. Haar ziekmelding zie ik als signaal dat er wat aan de hand is, waardoor zij niet meer genoeg energie heeft om aan het werk te gaan.
 
De baas had mijns inziens beter door kunnen vragen, wat eraan scheelt en vragen waardoor zij haar werk niet kan doen, en of zij helemaal niets meer kan (als dat zo is is ziekteverzuim reëel), of dat er toch werkzaamheden zijn die ze nog wèl kan doen. (geen ziekteverzuim). Afhankelijk van gesprek een afspraak over eventueel bezoek aan bedrijfsarts.

De baas doet er denk ik goed aan Jolanda even goed in de peiling te houden, en zonodig in gesprek te gaan over haar draaglast-draagkracht, en haar eigen invloed en die van de zaak hierop.

Mei Lan Tan
Bert Amptmeijer
Jolanda meldt zich terecht ziek, de baas geeft een verkeerde reactie. Hij zal in de tijd die er op volgt moeten kijken met Jolanda naar een beter werk prive patroon wat voor Jolanda goed is. Misschien moet Jolanda wel eens in de paar weken een vrije dag nemen. Wat voor Jolanda geldt, is dat het goed voor haar is om af en toe even niet verantwoordelijk te zijn. Een dagje zeker te weten dat het goed gaat met haar kinderen en er zelf met een vriendin op uit gaan. Of 1 x in de 14 dagen een witte tornado, een huishoud hulp te hebben die ze de klusjes kan laten doen waar ze een hekel aan heeft of niet aan toe komt. Als de baas zelf geen gehoor kan geven aan het signaal van Jolanda, dan kan hij ook de bedrijfsarts inschakelen, of gewoon haar huisarts. Het probleem ligt dus wel bij Jolanda, maar de ziekte melding is ook zeker terecht, en ze moet in het verdere traject professioneel geholpen worden.

Bert Amptmeijer
Alberdina Turkstra
Wat ik nou interessant vind is dat Jolanda manager is en haar baas niet reageert zoals zij verwacht. Dan zit er hoog in de lijn dus geen overeenstemming in omgang met verzuim.
Dus ongeacht of de ziekmelding terecht is of onterecht lijkt mij hier een goed gesprek over eenduidigheid in omgang met verzuim een goeie als Jolanda weer is uitgerust.
Marielle Verhoef
Hier spelen volgens mij twee discussies door elkaar heen, namelijk 'hoe om te gaan met verzuim', maar ook: 'wat is de definitie van ziek zijn?'. Vermoeidheid kan zodanig ingrijpen op je psychisch en lichamelijk welbevinden dat werken (tijdelijk) niet mogelijk is. Natuurlijk moet onderzocht worden wat de oorzaak van de vermoeidheid is, maar het zou niet als reden van ziekmelding afgewezen mogen worden. Al was het maar dat iemand die extreem vermoeid is psychisch ook minder alert reageert, waardoor de risico's op fouten (verkeers- en bedrijfsongevallen maar ook 'slordigheden' in het werk) enorm toenemen. Uitrusten is daarom zeker op de korte termijn verstandig, zowel voor de werknemer als de werkgever.
Anoniem2017
Sorry maar in deze situatie als je dan zo'n reactie geeft als werkgever dan ben je gewoon een waardeloze zak die niks om zijn personeel geeft. Wat hier gebeurd - wat haar werkgever doet - vind ik echt gewoon de grootste vorm van hufter gedrag. Als ik Jolanda was geweest zou ik serieus bij dat bedrijf weg gaan voor zo'n figuur moet je niet eens willen werken.
Skander
De reactie van de baas werkt op lange termijn averechts, wat heb je liever.. een werknemer die zijn grenzen aangeeft en duurzaam inzetbaar is if eentje die op haar tenen loopt om alles bij te houden en er dan tussen uit klapt voor maanden/jaren met een burn out.
Dat is het praktische bezwaar, dan is er nog een stuk ethiek: persoonlijk welzijn van de werknemer is belangrijk. Kan de werkgever in dit geval met zekerheid aangeven dat dit belang minder zwaar weegt dan het leed door een gemiste dag werk? Uit het voorbeeld lijkt dit feit niet. Het komt neer op vertrouwen en respect tussen werknemer en werkgever, als dit er in gebreke is dan gebeurt dit soort problematische communicatie.