Verkeerd geciteerd door de Telegraaf over Van Marwijk

Managers moeten teambuilders zijn en het leuk vinden om samen met hun mensen resultaten te boeken. Stabiliteit is daarbij belangrijk maar ook creativiteit. Bijvoorbeeld om eens wat verfrissends te doen, om innovatief te zijn en creatief. Je moet af en toe een risico durven te nemen om succesvol te zijn. Het valt op dat er ook een aantal zeer creatieve geesten toppers zijn als manager in de wereld.

Richard Branson, Steve Jobs en Bill Gates, om er maar een paar te noemen. En laten we Freddie Heineken niet vergeten, die het lachende e-tje bedacht in het woord Heineken. Stuk voor stuk zijn genoemde mannen mensen die het leuk vinden om een goed team om zich heen te verzamelen. Jack Welch vond echter dat je zo eens per jaar toch wel 10% van je mensen moest vervangen.

Dat hield de boel fris.

Vorig jaar, kort na de WK Voetbal in Zuid-Afrika, belde de Telegraaf mij met de vraag of Bert van Marwijk nu een rolmodel was voor managers. Ik vond van niet. Ik vond hem te beheersmatig tijdens de WK. Hij veranderde zijn team te weinig en mikte mij teveel op zeker. Ik vond het allemaal een beetje saai en weinig creatief. Wel vond ik hem een uitstekend teambuilder, en absoluut een stabiele factor. Ik vond hem dus deels een rolmodel, maar in zijn geheel niet.

De Telegraaf haalde mijn opmerking uit zijn verband, liet me zeggen dat managers creatief moesten zijn en liet Jan Schouten van Schouten en Nelissen daarop reageren met de mededeling dat dat onzin was. Ik begrijp wel hoe dat werkt: journalistiek gezien is het leuker om meningen tegenover elkaar te plaatsen en een polarisatie in de discussie te veronderstellen.

Schouten en Nelissen hebben het artikel op hun website gezet. Ik vind het nu een keer tijd om het artikel te nuanceren. Zoals het daar staat vind ik zowel de mening van mijzelf en van Schouten iets missen. In mijn optiek ligt het juiste beeld in beide verhalen.

Hier is de link: http://www.sn.nl/Kenniscentrum/Blogartikelen/Artikel/Van-Marwijk-rolmodel-moderne-manager.htm

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO