Veranderen gaat beter met nieuwe BREIN inzichten...

DSC_0276Wie leiding geeft is nogal eens op zoek naar de ‘knoppen’ van zijn mensen. De organisatie verandert en van de medewerkers wordt ander gedrag verwacht. Het is al jaren aan de orde van de dag. Medewerkers beweren nogal eens verandermoe te zijn. Ze hebben ook geen vertrouwen in de veranderingen. Er zijn al te veel veranderingen geweest.

Maar jammer, organisaties gaan echt niet stoppen met veranderingen omdat mensen vinden dat er teveel veranderd wordt. En jij als leidinggevende wordt geacht om ze gemotiveerd ‘mee te nemen’  in de veranderingen. Je hebt alles geleerd over weerstanden. Dat je niet moet gaan zenden,maar juist moet luisteren, samenvatten en doorvragen, om tenslotte de weerstand om te buigen.

Toch werkt het maar matig. Sommigen blijven zich koppig opstellen. Ironisch. Geirriteerd soms. Hoe komt dit toch? Willen ze niet? Hebben ze te lang in de veiligheid gewenteld, als vliegen in de jus van een gehaktbal? Of zou er misschien iets anders zijn?

‘Bert’s breinboek voor Managers en Trainers’ combineert dit soort vragen met de recente inzichten in het brein. In een reeks artikelen laat het zien welke rol de hersenen spelen bij veranderprocessen. Jarenlang is gebruik gemaakt in de managementwereld van psychologische modellen, die in de loop van tijd verouderden. Bert's breinboek is een boek dat mee wil helpen om de behoudende wereld van de veranderkunde zelf in beweging te brengen.

Want veranderaars zijn zelf niet zo veranderingsbereid. Wat zij onder verandering verstaan zijn bestaande structuren, bestaande werkvormen en bestaande modellen. Ik loop zelf nu 20 jaar rond in die wereld en ik moet zeggen dat ik veel intenties zie om de boel anders te doen, maar de echte veranderingen zitten hem in de manier van kijken naar veranderingen; niet in oude wijn in nieuwe zakken. Intenties veranderen niets; het recente breinonderzoek wel: het  verandert voor een deel ons mensbeeld en dus de manier waarop we mensen en organisaties veranderen.

Ik ben de schrijver van het boek 'Bert's breinboek voor managers en trainers'. Ik schreef het niet voor de status of om mijzelf als expert te profileren op het gebied van het brein. Het boek is uit gedrevenheid ontstaan. De gedrevenheid om dat veranderende mensbeeld voor managers en trainers in kaart te brengen. Ik ben overigens niet de enige die dit doet; ik verbeeld me niets.

Mijn boek is een goede manier om snel up to date te raken met inzichten in de hersenen bij veranderprocessen.  Je kunt het bestellen bij mamagementboek.nl of via mijnmanagementboek.nl

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

frans
Ik zie liever een goed artikel dan en promo voor een boek
Diederik Steeman
Lid sinds 2019
Dat snap ik, Frans. Vandaar dat 99,9% van de artikelen geen boekpromo zijn op jongebazen.nl. Als oprichter van Jongebazen en schrijver van boeken moet ik af en toe ook iets doen om mijn boeken onder de aandacht te brengen. Een eigen blog is daarvoor een medium. Niet te vaak, niet te dominant, maar als je bijna 1500 artikelen kostenloos aanbiedt aan lezers, is een keer aandacht voor je boek vragen dan zo erg?
Susan van Dijen-frissen
Lid sinds 2019
Kun je een tipje van jouw sluier oplichten?
Ik ben het eens met jouw waarneming: veel oude wijn in nieuwe zakken, maar eerst een boek kopen om tot de ontdekking te komen dat het mij minder aanspreekt, vind ik persoonlijk niet zo fijn.
Diederik Steeman
Lid sinds 2019
Op deze site is erg veel gepubliceerd over dit onderwerp, Susan. Je kunt bijvoorbeeld hier een link vinden: http://www.jongebazen.nl/kennismanagement/oudbakken-trainingsdenkbeelden-kunnen-de-vlakspoeler-in