Van tijd tot tijd kijk ik vol vreugde op de site van Schouten en Nelissen. In 2010, ten tijde van het WK, vroeg de Telegraaf Jan Schouten en mij of wij vonden dat Van Marwijk een rolmodel was voor de managers van toen. Hoewel ik nog steeds vind dat de Telegraaf mij bijzonder slecht geciteerd heeft, kan ik achteraf goed leven met de tekst. Ik vond toen al dat Van Marwijk te behoudend, te beheersmatig was. Jan legde het accent op zijn vermogen tot verbinden. Daar twijfelde ik destijds over, en terecht. Fair van Schouten en Nelissen dat ze het artikel laten staan: http://www.sn.nl/Kenniscentrum/Blogartikelen/Artikel/Van-Marwijk-rolmodel-moderne-manager.htm
AMSTERDAM - Het is een duidelijk trend in managementland: inspiratie opdoen bij topsporters. Hockeycoach Marc Lammers en schaatscoach Gerard Kemkers geven al adviezen en trainingen aan leidinggevenden in het bedrijfsleven.
Is bondscoach Bert van Marwijk na het succesvolle WK in Zuid-Afrika, waarin hij Oranje naar de finale leidde, ook geschikt als rolmodel voor de moderne manager? Ja, vindt Jan Schouten van trainingsbureau Schouten & Nelissen. „Zijn bescheidenheid past in mijn wensbeeld van de hedendaagse manager.”
Nee, zegt Bert Overbeek, consultant en schrijver van het boek ’Goeroegetwitter’. „Van Marwijk is vooral een controlerende manager, daar hebben we er al genoeg van. Hij is weliswaar scherp en kritisch in zijn selectie maar hij kiest teveel voor zekerheid. Van Marwijk mist een hang naar creativiteit. Zelfs de meest creatieve spelers van Oranje spelen onder zijn leiding beheersmatig. Zijn werkwijze past hooguit in de industrie of productiesector. Zijn manier van coachen is ongeschikt voor de creatieve sector, marketing of reclame.”
Onzin, volgens Jan Schouten. „Het gaat niet om creativiteit. Een coach moet de spelers verbinden, tot een team smeden en dat is wat Van Marwijk uitstekend gedaan heeft. Hij is, zoals het een goede manager betaamt, de knecht van zijn mensen. Hij heeft een uitstekende relatie met zijn staf, hij weet precies van wie hij afhankelijk is.’
Bron: De Telegraaf - 13 juli 2010
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO