In mijn boek ‘Heerlijk, de werkvloer op’ (behandel ik de ‘normen op de werkvloer’. Het boek is nog altijd te bestellen via pitcher.support@hetnet.nl en tegen de aantrekkelijke prijs van 8,50 in plaats van 12,50) Dit zijn normen, die iedereen wel eens is tegengekomen, die een verandering wil doorvoeren op de werkvloer. Meestal wordt dan gezegd dat het om ‘weerstand’ gaat. Die weerstand moet dan weg. Maar is dat wel verstandig?
De eerste norm die ik in mijn boek benoem is ‘Er moet brood op de plank en daar werk je voor’. Op zichzelf is dit een deugd. Reden waarom deze artikelenreeks de titel ‘Deugden op de werkvloer’ draagt. Maar al die deugden hebben ook een valkuil, en hoe ga je daar als manager mee om?
De valkuil van ‘Je werkt voor je brood’ is ‘Ik doe mijn werk en verder niets’. De betrokkenheid van de medewerker bij zijn werk beperkt zich dan alleen tot de taken die bij zijn baan horen. Een beetje mee- en verder denken zou leiden tot een betere samenwerking en afstemming.
Nu is niet alle werk even interessant. Iets wat het management nog wel eens ontgaat. Die zeggen dan dat die mensen maar moeten gaan, als ze hun werk niet leuk vinden. Maar mensen hebben vaak heel andere motieven om te werken. Het geld dus, waarmee ze leuke dingen kunnen doen. En dan komt werk in een balans, en is het draaglijk.
Managers zouden zich dat meer mogen realiseren wanneer ze dwingend worden in hun vragen aan medewerkers over overwerk.
En waarom zouden managers dat moeten doen? Om mensen te bewegen tot dat extra stapje! Medewerkers willen nog wel eens iets extra’s doen, maar dan moet de relatie met hun manager goed zijn. En de vervreemding die in de afgelopen jaren in de relaties tussen medewerkers en managers is binnengeslopen, werkt daarbij niet mee.
Dus hoe ga je als manager om met de valkuil ‘Ik werk voor mijn brood en verder basta’? In mijn boek lees je een antwoord, maar ik ben wel benieuwd naar de meningen die mensen over dit onderwerp hebben. Dus laat maar eens weten hoe je dit ziet.
(zie ook www.egobert.wordpress.com)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO