Twitter is gemeengoed geworden. In zeer korte tijd is het geëxplodeerd als medium. Het heeft zich als een virus onder de mensen verspreid, en met name in marketingkringen wordt het fenomeen argwanend gevolgd. De komst van sociale media als Linkedin, Hyves, Facebook en Twitter heeft gezorgd voor de ineenstorting van hele marketingafdelingen. Ik ben de laatste jaren bij iedere nieuwe ontwikkeling ingesprongen. Ik heb al 5 jaar blogs, ben 2 jaar op Hyves geweest en ben daar intussen vanaf, zit op Linkedin en Facebook en weet kortom waar ik over praat. (www.egobert.wordpress.com)
Mensen zijn lyrisch over sociale media. We kunnen er niet meer omheen, zegt men, en in de toekomst zullen ze steeds belangrijker worden. Ook bij het zaken doen. Het zeer aardige boek ‘Zakelijk twitteren’ van Carlijn Postma leert hoe je twitter inzet voor je zakelijke praktijken.
Maar ik hoor ook kritiek. Er zijn heel wat mensen die niets met twitter hebben. Ik sprak er wel drie die boos waren op het effect van sociale media op onze communicatie. Ze vinden haar oppervlakkig en mopperen erop dat ze het ‘echte contact’ vervangt. Ik geloof dat dat gevaar er in zit.
Ik heb zelf gemerkt dat het niet alleen maar voordelen heeft dat je vrienden kunt mailen, dat je je leven op een blog zet of op Twitter minidagboekjes bijhoudt. Alles lijkt erop gericht communicatie terug te brengen tot essenties. Het hele ritueel rondom communiceren, de manier waarop je de dingen overbrengt, lijkt er niet meer toe te doen.
Ik heb die ontwikkeling meegemaakt in mijn leven, en ben er intussen achter dat ik dat wil veranderen. Brede nieuwsbrieven naar klanten, soms met commerciële verzoeken, leiden bij mij vaker niet dan wel tot duurzame relaties. Mijn kracht zit in empathie en mijn passie voor de mens. De sociale media laten dat niet zien. Ik ben nu op zoek naar de goede combi.
Ik ben echt benieuwd hoe jullie hierin zitten.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ben het niet eens met de frase dat het oppervlakkig is en dat er geen duurzame relaties mee tot stand zouden kunnen komen. Eerlijk gezegd zie ik het als een prima filter waarmee de personen die ik uiteindelijk werkelijk ontmoet mij (en ik hen) al prima lijken te kennen en het basiscontact (de aftastingsfase) reeds elders heeft plaatsgevonden.
Voor mij werkt het vooralsnog.
De allergrootste verandering die sociale media met zich meebrengt is het feit dat we mensen ontmoeten op 'relevantie'. Bijvoorbeeld omdat we een interesse delen (groepen op Linkedin, hashtags op Twitter) en/of we communiceren op hetzelfde moment (te lezen in de timeline van Twitter) en/of we zijn op dezelfde plek (bijv. Foursquare-ontmoetingen). Misschien vergroot het de kloof tussen deelnemers en niet-deelnemers en is dat de reden dat niet-deelnemers sociale media asociaal vinden. Jammer, want communiceren en mensen ontmoeten wordt in de toekomst alleen maar interessanter én leuker dankzij sociale media!
Carlijn Postma, schrijfster van het boek 'zakelijk twitteren voor beginners'
Misschien moeten we er aan wennen. De computer kent vele verleidingen, nietwaar? Een kwartiertje surfen wordt al snel een uurtje. <em>Go with the flow, </em>daar wordt niet iedereen blij van.