Twitter: een medium dat de communicatie verziekt?

Twitter is gemeengoed geworden. In zeer korte tijd is het geëxplodeerd als medium. Het heeft zich als een virus onder de mensen verspreid, en met name in marketingkringen wordt het fenomeen argwanend gevolgd. De komst van sociale media als Linkedin, Hyves, Facebook en Twitter heeft gezorgd voor de ineenstorting van hele marketingafdelingen. Ik ben de laatste jaren bij iedere nieuwe ontwikkeling ingesprongen. Ik heb al 5 jaar blogs, ben 2 jaar op Hyves geweest en ben daar intussen vanaf, zit op Linkedin en Facebook en weet kortom waar ik over praat. (www.egobert.wordpress.com)

Mensen zijn lyrisch over sociale media. We kunnen er niet meer omheen, zegt men, en in de toekomst zullen ze steeds belangrijker worden. Ook bij het zaken doen. Het zeer aardige boek ‘Zakelijk twitteren’ van Carlijn Postma leert hoe je twitter inzet voor je zakelijke praktijken.

Maar ik hoor ook kritiek. Er zijn heel wat mensen die niets met twitter hebben. Ik sprak er wel drie die boos waren op het effect van sociale media op onze communicatie. Ze vinden haar oppervlakkig en mopperen erop dat ze het ‘echte contact’ vervangt. Ik geloof dat dat gevaar er in zit.

Ik heb zelf gemerkt dat het niet alleen maar voordelen heeft dat je vrienden kunt mailen, dat je je leven op een blog zet of op Twitter minidagboekjes bijhoudt. Alles lijkt erop gericht communicatie terug te brengen tot essenties. Het hele ritueel rondom communiceren, de manier waarop je de dingen overbrengt, lijkt er niet meer toe te doen.

Ik heb die ontwikkeling meegemaakt in mijn leven, en ben er intussen achter dat ik dat wil veranderen. Brede nieuwsbrieven naar klanten, soms met commerciële verzoeken, leiden bij mij vaker niet dan wel tot duurzame relaties. Mijn kracht zit in empathie en mijn passie voor de mens. De sociale media laten dat niet zien. Ik ben nu op zoek naar de goede combi.

Ik ben echt benieuwd hoe jullie hierin zitten.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Wim Aalbers
Pro-lid
Het is niet of of, het is en en. Blogs, SocMeds én Twitter bieden een schat aan nieuwe mogelijkheden. En ze voegen toe aan "het ritueel". Ons "gewone" communiceren wordt er ook anders van. Spannender in veel opzichten, is mijn mening. We moeten alleen nog wennen die nieuwe omgangsvormen en leren ze goed te gebruiken.   
Iris Vogt
Lid sinds 2019
Ik vind het ook een spannend medium, maakt je scherp en daagt uit. Het leren goed gebruiken, ja, wat iemand op zijn boterham doet vind ik persoonlijk niet zo interessant om te lezen. Maar dat is ook het mooie van deze sites, je kunt zelf bepalen wat je leest en wie je volgt. Ik kan op makkelijke manier een aantal mensen bereiken waar ik daarvoor niet veel contact mee had. Je moet dit er alleen bíj doen, en het niet je normale contacten met mensen laten vervangen. <a href="http://www.twitter.com/irisvtweets" rel="nofollow">www.twitter.com/irisvtweets</a>
Herman de Vries
Ik denk dat het niet zo zeer het medium is wat voor de eventuele communicatie problemen zorgt, maar de manier waarop het door sommige mensen gebruikt wordt. De manier waarop het gebruikt wordt loopt nogal uit elkaar in mijn beleving, ik vind niet dat je dat kunt 'afplatten' en generaliseren tot iedereen die twittert.
Fred Rommens
Ik ben zelf vrij actief in allerhande <strong>In Real Life</strong> netwerken en combineer dat nu met de Social Media.
Ben het niet eens met de frase dat het oppervlakkig is en dat er geen duurzame relaties mee tot stand zouden kunnen komen. Eerlijk gezegd zie ik het als een prima filter waarmee de personen die ik uiteindelijk werkelijk ontmoet mij (en ik hen) al prima lijken te kennen en het basiscontact (de aftastingsfase) reeds elders heeft plaatsgevonden.
Voor mij werkt het vooralsnog.
Carlijn Postma
Ik vind het altijd zo verwonderlijk als mensen zeggen dat sociale media helemaal niet sociaal zijn. Dat duidt in mijn ogen op een niet-twitteraar of een verkeerd gebruik ervan. Gelukkig lees ik in bovenstaande reacties heel veel mensen die het wel sociaal gebruiken. Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik heel veel nieuwe, zowel zakelijke als privécontacten heb opgedaan de afgelopen jaren. En de meeste nog via Twitter. Daarbij is het aantal real life ontmoetingen met deze nieuwe, maar ook  met bestaande contacten eerder toegenomen dan afgenomen.

De allergrootste verandering die sociale media met zich meebrengt is het feit dat we mensen ontmoeten op 'relevantie'. Bijvoorbeeld omdat we een interesse delen (groepen op Linkedin, hashtags op Twitter) en/of we communiceren op hetzelfde moment (te lezen in de timeline van Twitter) en/of we zijn op dezelfde plek (bijv. Foursquare-ontmoetingen). Misschien vergroot het de kloof tussen deelnemers en niet-deelnemers en is dat de reden dat niet-deelnemers sociale media asociaal vinden. Jammer, want communiceren en mensen ontmoeten wordt in de toekomst alleen maar interessanter én leuker dankzij sociale media!

Carlijn Postma, schrijfster van het boek 'zakelijk twitteren voor beginners'
Bert Overbeek
Auteur
Ha Carlijn, jij zit duidelijk aan de positieve kant. En zelf sta ik voor veel open. Maar ik zie ook veel weerstand tegen sociale media. Die mensen vinden het  gewoon vervelend dat alles via de computer verloopt.
Misschien moeten we er aan wennen. De computer kent vele verleidingen, nietwaar? Een kwartiertje surfen wordt al snel een uurtje. <em>Go with the flow, </em>daar wordt niet iedereen blij van.
Vierling
Hoe men sociale netwerken gebruikt hangt af je goede/slechte bedoelingen denk ik. De intrigant zal net zo blij zijn met Twitter als de naieveling die bezig is Twitter 'onder de knie te krijgen'. Intriganten zijn een soort campagnestrategen - type loverboy zonder karakter: zij gooien opruiende teksten in de groep ("Je duft niet he, mietje" en "Laat dan eens zien". Zij zorgen op het schoolplein ervoor, dat anderen ruzie met elkaar krijgen. Als de ruzie is begonnen, beginnen zij zich te vervelen en zoeken weer andere  sullige klasgenootjes die ze tegen elkaar kunnen opzetten. Vroeger herkende ik zo'n intrigant nog wel eens - aan zijn rug meestal. Help ons ze op Twitter te ontmaskeren en we kunnen allemaal genieten van de andere vaderlandsche roddelcultuur ;-))
Ronald Kooren
Ik vind het geweldige media om méér contacten te onderhouden dan je in de 'oude' wereld zou kunnen. Het verbreedt je netwerk. Tegelijkertijd moet je mensen wel blijven zien, dus altijd in combinatie met offline activiteiten. De netwerkbijeenkomsten rond LinkedIn-groepen, Twitteraars en followers die elkaar ontmoeten etc.  Als je de combi online - offline in balans houdt dan is er volgens mij niets aan de hand.
Richard Koopman
Dat Twitter argwanend bekeken wordt in marketingkringen is begrijpelijk. Twitter is niet-lineair - het omarmt chaos en is bijna organisch door de actie /reactie van deelnemers en daardoor niet planbaar en stuurbaar. Dat is lastig voor Marketeers.. Dat het oppervlakkig is durf ik te bestrijden. Inmiddels worden vele deals (dus ook zakelijk), juist op basis van het contact tussen ' followers' gemaakt: recruitment, opdrachten, introducties bij anderen - enkel en alleen omdat het je wordt gegund EN zonder dat er betaald wordt voor de bemiddeling en transactie. Paniek niet alleen op de marketing afdelingen, maar ook bij de werving en selectie buro's.  Welkom in de wereld van de 'Tribes'..  Een prachtig fenomeen wat past in deze nieuwe 20e eeuw.. Dag Rationeel Informatie Tijdperk en Welkom in Rolf Jensen's "The Dream Society"(how the coming shift from information to imagination will transform your business)
Mariette Verhoef
Lid sinds 2019
Ik heb sinds 2 weken een Twitteraccount, omdat ik een artiest wilde laten weten dat ik een geweldige concertavond had beleefd. Dat vind ik mooi, niemand is meer onbereikbaar. We komen dichter bij elkaar en tonen interesse in elkaar. Dat is zeker sociaal! Mijn weerstand zit 'm in de irrelevantie en het gevaar van onbalans tussen real life en cyber life. Ik wil leven in het hier en nu en niet worden meegesleept in andermans Twitterverhalen. Want hoe relevant is dat uiteindelijk voor mijn eigen leven van alledag??
Jeroen van Kan
Tot op heden alleen maar lof over twitter. Wij gebruiken het puur en alleen voor zakelijke berichten. Het aantal volgers neemt sterk toe we hebben inmiddels 3 twitters draaiende.
www.jongebazen.nl
Twitter een medium dat de communicatie verziekt.. Retweeted it :)