Iets grappigs.
Ik bezocht onlangs een training over ‘adhesives'. Het was interessant genoeg voor iemand die alles over alles wil weten. Het ging over flextech en silliconen. Middelen om tegels, vloerdelen en gebouwen te lijmen. Een wereld gaat voor je open.
Er was sprake van ‘extensie' en ‘compressie'. Is het koud dan werken de moleculen trager en krimpt het materiaal. Een apart idee dat de gebouwen om je heen voortdurend krimpen en uitzetten. Nou en of materie leeft!
Het enige nadeel van dergelijke trainingen is dat ze erg veel informatieoverdracht bevatten, zelfs als er een enorm innemende en goede trainer is. Veel informatiedracht is na verloop van tijd niet meer te absorberen. Daar wordt de luisteraar anno 2008 moe van. En professional of niet, dan sluipt gedrag binnen dat niet hoort.
Grapjes. Meestal met een schuine ondertoon. Maar een enkele deelnemer maakt het wel heel bont. Het grootste lachsalvo kwam toen éen van de deelnemers vroeg of siliconen borsten ook uitzetten als het warm is.
De trainer pakte het goed op.
‘Goed opgelet' glimlachte hij.
Later kwam hij naar me toe met de vraag hoe hij dit kon voorkomen.
‘Wil je het voorkomen?' vroeg ik.
‘Ja'
‘Okay. Kort de informatieoverdracht drastisch in. Laat mensen meer ontdekken. Draai de volgorde om. Laat ze eerst oefeningen doen en licht dan toe hoe het zit. Dan zit de vrolijkheid er goed in.'
Dit is werkelijk wat ik vind. Laat deelnemers informatie ontdekken. Niet alleen in vaardigheidstrainingen, maar ook in kennistraining. Dat maakt ze zelfstandiger en wijzer. En je voorkomt dat de hilariteit de ernst van je onderwerp overschreeuwt.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO