Traineeships, oftewel het pamperen van talent, oftewel het klein houden van de anderen!

Wie rondkijkt in de wereld van het bedrijfsleven, ziet het ene 'Young Talent Program' na het andere. Met traineeships proberen bedrijven de betere youngsters in huis te halen. Kosten noch moeite worden gespaard om de aanstormende bedrijfstoppers 'in een jaar tijd vijf jaar senioriteit' bij te brengen. Conferentieoorden zitten vol met fijn geklede managers-in-spé.

Boeiend. En begrijpelijk. Je moet iets doen aan je high potentials. En dat mag best wat meer zijn dan de dingen die je doet aan de andere lagen in je organisatie. Je hoopt uiteindelijk dat mensen een topprestatie voor je bedrijf gaan leveren. En een goede manager, zo weten we, kan het verschil maken. Dus geen kwaad woord over 'Young Talent Programs'.

Maar er is een maar. En die ligt op operationeel niveau. Wie met medewerkers praat ziet de schaduwzijde van dit soort programma's. Om te beginnen krijgen de trainees meer kansen dan zij. De zogenaamde doorstroming naar een hogere functie is de laatste jaren volkomen afhankelijk geworden van opleiding. Mensen die door werkervaring hun niveau hebben opgeschroefd krijgen nauwelijks nog de kans om door te stromen. Aan hun opleiding wordt nauwelijks nog iets gedaan.

Ze zitten dag in dag uit gewetensvol hun werk te doen en naar hun persoonlijke ontwikkeling kijkt niemand om. Want de managementtrainees nemen posities in als leidinggevende, maar dat doen zij zo kort dat ze hun mensen nauwelijks leren kennen. Ik neem dit niemand kwalijk, maar wil wel pleiten voor betere ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen die door hun werk naar een hoger niveau zijn gegroeid. Een betere balans tussen potentials en andere groepen in de organisatie zou mooi zijn. Of zijn we ons toptalent aan het pamperen?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Ronald van Domburg
Ik ben het helemaal met Bert Overbeek eens. Regelmatig verbaas ik me over de kennis en wijsheid die in een organisatie verborgen ligt bij (ervaren) medewerkers en hoe weinig gebruik daarvan gemaakt wordt. De ideeenbus is (terecht) afgeschaft, maar hoe stimuleert een organisatie haar mensen nu om hun ideeen en ervaringen te delen en beschikbaar te stellen voor anderen? De organisaties, die een bewust beleid hebben, om medewerkers te stimuleren zich te ontwikkelen en hun kennis te delen, hebben hier enorme voordeel van. En bovendien behalen mensen hier met meer plezier betere resultaten.
Max Müller
Ben het met beide schrijvers van harte eens. Ik ben een voorstander om een organisatie in beweging te krijgen. Dit doel kun je bereiken door mensen kansen te bieden, of te frustreren. Bij dit laatste zullen de mindere goden zich vastklampen aan hun (zekere) baan, terwijl de mensen die je juist wilt houden vertrekken.
Anne
Ook ik, "jong talent", ben het eens met deze stellingen. Ook in het dagelijks opleidingsbestaan worden mensen die toevallig goed kunnen leren voorgetrokken (ik ook, dat geef ik grif toe), ongeacht welke ervaringen ze hebben. Een citaat van een ander "talent" (die dus erg goed dingen kan kopiëren): "bedrijven verdelen zich op in afdelingen om zo de kostenplaatsmethode van economie te gebruiken".
Mijn vraag is of we deze mensen met z'n allen in het bedrijfsleven willen.
In eerdere banen heb ik altijd erg veel vrijheid gegeven aan meer ervaren werknemers. Hen laten weten dat hun mening altijd telt en zelfs die van mij af en toe kan veranderen. Met als resultaat: topefficiëntie en topproductiviteit, en niet te vergeten een topsfeer op de werkvloer. En niet te vergeten: personeel dat zich niet ondergewaardeerd voelt. En het levert ook onderwaardering door het hoger management op, want ik laat over me heen lopen.
Reproduceren wordt in onze maatschappij overgewaardeerd. We moeten met z'n allen stoppen met reproduceren en gaan managen met ons hart en instinct. En erbij blijven dat de productiemedewerker net zo goed een mens is als de CEO.
 
Nico
Grappig, ik herken dit nauwelijks. Ik zie dit soort programma's toch vooral als marketing instrument om jonge mensen te trekken. Aan echte development komt men nauwelijks toe. natuurlijk doet men een paas leuke dingen, maar of die ook bijdragen aan je functioneren? Na het programma kan men gewoon aanschuiven bij de rest van het personeel waaraan ook nauwelijks aandacht wordt besteed. Ik vrees dat aandacht voor personeel toch lastiger is dan gedacht.

Wanneer heeft jouw manager je voor het laatst geinspireerd tot betere prestaties.
Bert Overbeek
Auteur
Ha Nico, even voor de duidelijkheid: wat herken je precies niet?
Fieke Arts
Mijn ervaring (binnen ORMIT) is niet dat jong talent wordt gepamperd in een traineeship. Een traineeship betekent ook dat deelnemers hard aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling werken, naast het bereiken van resultaten in de werkcontext. Dit leerproces - waarbij iemand voortdurend een spiegel wordt voorgehouden, mits sprake is van goede coaching in zo'n programma - is alles behalve gemakkelijk, vaak confronterend en betekent dat deelnemers daadwerkelijk eigenaarschap moeten dragen in hun eigen leerproces. En daar raken we precies de kern van de stelling dat andere groepen binnen een organisatie zich (mogelijk) tekort gedaan voelen. In geval iemand zich niet opstelt als slachtoffer (in de zin van "er worden mij geen kansen geboden") maar juist bespreekbaar maakt wat eigen ambitie is, kansen pakt en wil 'leren leren' door verantwoordelijkheid te voelen voor het eigen leerproces, dan zien wij voldoende voorbeelden van mensen die met deze instelling wel vanuit ervaring doorgroeien naar mooie en gewenste posities in organisaties.
Bert Overbeek
Auteur
Dag Fieke. Ik ken veel traineeships, en ik weet dat de trajecten niet gemakkelijk zijn, wat je ook kan zien aan mijn manier van formuleren:  'in een jaar tijd vijf jaar senioriteit'.
Ik vind je iets te optimistisch wanneer je praat over de kansen van mensen die niet tot het toptalent horen. Veel bedrijven bieden ze simpelweg niet dezelfde kansen. Dan schep je een context waarin mensen zich verongelijkt kunnen gaan voelen.
Dat onmiddellijk slachtoffergedrag te noemen, gaat mij iets te ver. En 'zich verantwoordelijk voelen voor het eigen leerproces' is mooi, maar als een organisatie daar helemaal niet op reageert (en dat gebeurt echt meer dan je denkt), dan voelt dat niet altijd lekker.
Leren doe je namelijk ook in een context en als enerzijds zegt dat ze ambitie prettig vindt, en anderzijds niets doet met die ambitie, dan houd je mensen alleen maar een worst voor waar ze nooit in zullen hebben.
Precies dat is iets wat me zorgen baart.
Bas Hofman
De traineeship is voor mij niet meer dan een hype. Maar wel een met het potentieel zoals door Bert beschreven.
Enerzijds worden de trainees in de watten gelegd met doorgroei in het bedrijf (ten nadele van het andere talent dat aanwezig is maar niet zo in de schijnwerpers staat). Anderzijds is de opleidingsperiode voor deze trainees hard, wordt er 'funtioneren' van hen gevraagd waar ze m.i. nog niet rijp voor zijn.  Lukt het hen om de pas bij te houden dan is het ok, vallen ze achtterop en hebben ze een of twe missers te verwerken, dan is het gelag hard en kijken ze wellicht in de spiegel tegen een eerste burn-out aan, nog voordat ze dertig gepasseerd zijn.
In all, het legt helaas de focus te veel op het jong en aankomend talent met het grote gevaar dat de kennis en ervaring reeds aanwezig in het bedrijf onder gewaardeerd wordt.