Teamleiders hebben ‘hell of a job’

Teamleiders, verantwoordelijk voor operationele aansturing, worden geacht beleid over te brengen, dat ze niet zelf hebben bedacht. Ze worden geacht dat zodanig te doen dat medewerkers gemotiveerd blijven en het beleid kunnen accepteren. Dat betekent dat ze zowel moeten beschikken over daadkracht en duidelijkheid als over sociale vaardigheden als begrip tonen, meeveren en actief luisteren. In de praktijk zien we vaak dat mensen goed zijn in het een of het ander. Of men heeft een directieve stijl en is daadkrachtig, óf men is begripvol en motiverend.

Teamleiders, verantwoordelijk voor operationele aansturing, staan onder een enorme druk. Ze worden geacht beleid over te brengen, dat ze niet zelf hebben bedacht. Ze worden geacht dat zodanig te doen dat medewerkers gemotiveerd blijven en het beleid kunnen accepteren. Dat betekent dat ze zowel moeten beschikken over daadkracht en duidelijkheid als over sociale vaardigheden als begrip tonen, meeveren en actief luisteren.
In de praktijk zien we vaak dat mensen goed zijn in het een of het ander. Of men heeft een directieve stijl en is daadkrachtig, óf men is begripvol en motiverend. De combinatie is moeilijker te vinden.
Het middel dat organisaties hier vaak inzetten is coaching op competenties. Ben je flexibel en minder besluitvaardig, dan krijg je bijvoorbeeld coaching of training op besluitvaardigheid. Een manier die vaak vruchten kan afwerpen, al hangt dat ook een beetje van de kwaliteit van de coach of trainer af.
Helaas vinden organisaties het vaak ook niet nodig om hun teamleiders te coachen of te trainen. Er is meer aandacht voor de lagen erboven. Als we die nou goed trainen, is de gedachtengang, dan kunnen zij hun teamleiders en medewerkers goed aansturen en dan komt het wel goed.
Dat gebeurt nu al een paar jaar, maar brengt dat wel een noemenswaardige verbetering? Wat is jullie ervaring?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Jacques Vis
Lid sinds 2008
Ik werk bij de managementopleiding in de zorg en maatschappelijke dienstverlening van de hogeschool van Amsterdam. De doelgroep is teamleiders en zij die dat willen worden.
Ik onderschrijf de stelling dat teamleiders het niet eenvoudig hebben.Het is de bedoeling dat de studenten tijdens hun opleiding gecoacht en gefaciliteerd worden door hun directe leidinggevenden.
In een aantal gevallen gaat dat uitstekend, in een aantal gevallen veel minder.
Veel instellingen zouden meer energie kunnen steken in talentontwikkeling en managementdevelopment.
Het zou zeer helpen als instellingen de teamleiders als een kritische succesfactor zouden beschouwen.
Koester ze, zou ik zeggen!
Benno R. RENAUD
Het aanstellen van goede (lees: geschikte) teamleiders, medewerkers, managers of wie dan ook dient te zijn gebasaeerd op grondige selecties. Het komt mij voor dat e.e.a. juist daarbij nogal eens iets mis gaat.
De motieven van de selecteurs sluiten regelmatig niet goed genoeg aan op de behoefte die de organisatie kan hebben om afdelingen soepel en succesvol te laten opereren.
Trainen en coachen is niet erg zinvol.
Immers je traint of coacht de verkeerd gekozen teamleiders in de richting van kwaliteiten waarvoor ze niet of zeker niet voldoende talent hebben.
Het kan in dit verband nog weleens zinvol zijn om te rade te gaan bij succesvolle sportcoaches.
Een rechtshandige voetballende persoon omvormen (trainen, coachen) tot een linkshandige tennistopper, zoals in het geval met de tennissser Nadal kan beschouwd worden als een absolute uitzondering.
Hans
Daar staat tegenover dat ook medewerkers verschillende behoeften hebben als het om aansturing gaat. Door de samenstelling van teams te variëren ervaren medewerkers verschillende soorten aansturing en de voordelen daarvan. De een heeft behoefte aan structuur, de ander floreert bij meer vrijheid en ruimte voor iniatief.

Door teamleiders met verschillende stijlen samen te laten werken aan hun eigen team en tijd te besteden aan de onderlinge afstemming worden de scherpste randjes eraf geslepen.

Met deze combinatie wil het best lukken.
hilde clement
Lid sinds 2019
Teamleiders zitten inderdaad soms als het worstje van een hot dog geprangd tussen de verwachtingen van de hoger leidinggevenden en die van de werkvloer. Dit hoeft echter niet te betekenen dat het een 'hell of a job' is. Vooreerst is het mijns inziens belangrijk dat iedereen, dus ook teamleiders, zich kunnen vinden in de visie van de organisatie en dat de persoon op de juiste plaats zit. De titel van teamleider dragen is niet voldoende. De persoon moet ook over de nodige vaardigheden en competenties beschikken om zich als leidingevende waar te maken t.a.v. zijn leidinggevende en t.a.v. de mensen waar hij de leiding over heeft.(hierbij is gepaste en praktische vorming en supervisie geen luxe)Maar dit betekent ook dat wanneer opdrachten hem/haar niet duidelijk zijn of niet haalbaar lijken hij voldoende assertief dient te zijn om meer uitleg te vragen en zijn/haar mening aan zijn chef kan argumenteren. Wanneer de teamleider zich helemaal niet kan vinden met genomen beslissingen en deze indruisen tegen zijn basiswaarden dient hij dit ook mee te delen en zich consistent hiernaar te gedragen. Anderzijds moet de teamleider ook beseffen dat hij verantwoordelijk is voor zijn mensen en voor het teamproces. Een ganse opgave waar vaak té weinig aandacht wordt aan gegeven door de organisaties maar ook door de teamleiders. Leiderschap is vakmanschap. Grote theorieën over leiderschap (niet management)kunnen mogelijks inzichten geven maar daarmee ben je nog geen echte teamleider. De praktijk,goede randvoorwaarden,de nodige ondersteuning en zelfinzicht ifv de ander en de organisatie zijn zeker even belangrijk in het vormingsproces van gedegen teamleiders.
Martine Kooi
Bij organisaties waar ik in het verleden gewerkt heb herken ik het gegeven dat teamleiders opgelegd beleid aan het operationele team dienen over te dragen. Met mijn ervaringen heb ik bewust gekozen niet de perfecte leider, met zowel een directieve en daadkrachtige stijl als begripvol en motiverend, te willen selecteren. Wel de persoon die "eager" is te groeien en te ontwikkelen. De persoon die op de interne vacature reageert. De "beloning" is regelmatig aanschuiven bij het management team om enerzijds de mt-leden, anderzijds de teamleider te informeren en laten meedenken over het toekomstige beleid. Tot op heden is deze werkwijze voor mij de meest logische en effectieve!