'Softe' thema's zijn mode in Harvard top 50!

 Wat is anno 2012 een slechte manager? Daarover publiceerden we een paar artikelen in de laatste weken van 2011. Niet om te klagen, maar juist om misstanden aan te pakken. Het gaat om kille managers die zich totaal niet interesseren voor hun medewerkers. Ze motiveren hun mensen door te dreigen en hebben het in verband met de cijfers alleen maar over het resultaat. Het interesseert ze niet hoe dat tot stand komt. Ze luisteren niet naar hun medewerkers en al helemaal niet naar hun weerstand, die volgens de managementgoeroe Rosabeth Moss Kanter een geweldige bron van informatie is. Weerstand is de excelsheet van je commitment. (Onderaan het artikel een aardige nieuwjaarsaanbieding van de hoofdredacteur van Jonge Bazen.)

Er is nog wel meer over slechte managers te zeggen, en dat doe ik ook, want ik wil het beeld scherp hebben. En dat zie je dan ook terug in de literatuur. In de top 50 van managementdenkers die Harvard uitgaf in 2011 bijvoorbeeld. Je ziet daar dat modern management heel erg gaat over aansturing v an mensen en de manier waarop je die beïnvloedt. Oude kaders worden losgelaten, en je ziet bovendien dat er veel te doen is over innovatie. Populaire thema’s onder de denkers uit de Harvard top 50 van 2011 zijn:

 

-zelfwerkzame medewerkers (Daniel Pink);

-de relaties tussen de generaties op de werkplek (Tamara J. Erickson);

-innovatie en creativiteit (Clayton Christensen, Vijay Govindarajan, Harry Chesbrough);

-het benutten van verschillende soorten intelligentie (Howard Gardner);

-talent management (Sylvia Ann Hanlett, Linda A. Hill);

-het zelf verantwoordelijk nemen en het zelf maken van keuzes (Sheena Iyengar) ;

-EQ in plaats van IQ (Daniel Goleman);

-effect van de werkplek op het gedrag en de performance van mensen (Teresa Amabile);

-onconventioneel zijn (Vineet Nayar);

-gedeelde waarden (Lynda Gratton); en

-teamontwikkeling
(Amy C. Edmonson).

 

Je ziet het: er is een enorme nadruk op het sociale, zogenaamde ‘softe’ aspect van management. Natuurlijk zijn er ook denkers die zich op onderwerpen richten waarbij de organisatie meer centraal staat dan medewerkers en teams stelt. Denkers die schrijven over globalisatie, de top van bedrijven en strategie, of over de ontwikkeling van bedrijven in ‘onzekere omgevingen’, maar het
zwaartepunt ligt in onze tijd vooral op bovenstaande onderwerpen en niet op die harde cijferjongens en –meisjes.

Het nieuwe boek van de schrijver van dit artikel heet 'Voer voor jonge bazen'. Het boek is nu bij de schrijver gesigneerd te bestellen voor 20 euro (incl verzendkosten). Bij bestelling van 3, 5 of 10 exemplaren ontvangt u iets verrassends.  Mail naar pitcher.support@hetnet.nl  voor de bestelling. U krijgt dan onmiddellijk reactie.

De schrijver (pitcher.support@hetnet.nl)  is ook op twitter te vinden en wel op de account
'Goeroetweets'.  In zijn dagelijkse bestaan is hij interim manager, trainer enpersonal coach (
www.pitchersupport.com)

 

 

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO