Toen ik Peter, een oude schoolvriend, vroeg hoe hij zo succesvol was geworden in de kappersbusiness, begon hij te lachen. Het geheim van de smid, zei hij, maar voor een oude kameraad wil ik wel een tipje van de sluier oplichten. Ik maak mijn keuzes vanuit mijn gevoel.
-Dus je doet geen marktanalyse?, vroeg ik hem.
-Jawel. Maar dat is louter voor de bevestiging. Mijn uiteindelijke keuze voor de locatie en inrichting van een nieuwe kapperswinkel maak ik op basis van mijn intuitie.
-Wat bedoel je precies met intuitie?, vroeg ik.
-Een gevoel dat je over iets hebt zonder dat je er over hebt nagedacht, antwoordde hij na enig nadenken.
-Gaat dat wel eens fout?, vroeg ik.
-Nee. Het gevoel klopt altijd.
-Dus het loopt altijd af zoals je wilt als je je intuitie volgt.
Hij aarzelde.
-Meestal wel.
-Niet altijd?
-Er zijn wel eens externe factoren die je niet hebt kunnen voorzien, waardoor het mis gaat.
-Maar het gevoel klopt altijd?
Zonder aarzeling zei hij ja.
Annelies, een goede vriendin uit Rotterdam, die nieuwe collega’s moest selecteren uit een stapel sollicitatiebrieven, hield de dingen graag simpel.
-Prive maak ik eigenlijk al mijn keuzes op basis van intuitie. Iedereen kan zeggen dat iemand aardig is, maar dan nog kan ik het een trut vinden. En dan kan een ander of ikzelf tegen me redeneren; het blijft een trut.
-En is dat gevoel dan terecht?
-Ja.
Ze begon te lachen.
-Natuurlijk niet. Maar dat boeit me niet. Het is mijn gevoel en waarom zou dat terecht moeten zijn?
Maar bij het selecteren van kandidaten ging ze anders te werk.
-Heb je daar ook zulke gevoelens?, vroeg ik.
-Ja. Al bij het lezen van de brieven.
-En luister je daarnaar?
-Natuurlijk niet, zei ze alsof het een vanzelfsprekendheid was.
-Wat doe je daar met zo’n gevoel?
-Ik zet het aan de kant. Daar beoordeel ik professioneel. Je mag iemand zakelijk nooit op een eerste gevoel beoordelen.
Snelle gevoelsmatige beslissingen genieten tegenwoordig een enorme populariteit. Meer populariteit dan een meer doordachte besluitvorming. Die brengen mensen in verband met polderen en lange vergaderingen, maandenlange analyses die uitmonden in rapporten die al dan niet in een stoffige bureaulade verdwijnen. Met Wichtigmacherei. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?, heet het. En analyses zijn bewerkelijk en moeilijk.
Bij Peter is er een groot vertrouwen in ‘gevoelsbeslissingen’. Hoewel hij aan marktanalyse doet, volgt hij meestal zijn gevoel. En hij heeft daar zoveel vertrouwen in, dat hij zeker weet dat het niet aan dat gevoel kan liggen als iets mislukt. Het zijn externe factoren die de boel verstoren.
Bij Annelies ligt het anders. Ze vindt haar intuitie niet betrouwbaar genoeg om hem zakelijk toe te passen. In haar priveleven doet ze het wel, maar niet omdat ze haar intuitie blindelings vertrouwt. ‘Het is mijn gevoel en waarom zou dat terecht moeten zijn?’ Bij haar kan intuitie dus falen.
Hoe zit het bij jullie? Ik ben heel benieuwd.
Bert Overbeek schreef een boek over het brein en verandermanagement. Het boek 'Bert's breinboek voor Managers en Trainers' is te verkrijgen via mijnmanagementboek.nl en via iedere boekwinkel. (Bert twittert op Goeroetweets)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO