Snappen managers eigenlijk hun teams wel?

Managers lijken soms weinig te weten van hoe teams functioneren. Hoewel testen van Briggs Myers en Meredith Melbin daar al decennia handjes bij
kunnen helpen, wordt er vrijwel helemaal geen gebruik gemaakt van de inzichten van teamdeskundigen. Ja, lekker met elkaar naar een training, maar daarna, in die zo zuigende waan van de dag verdwijnt iedere behoefte aan teamverdieping. Totdat het vastloopt, en geloof me, dat gebeurt vaker dan je wilt of denkt.

Teams kunnen allerlei dingen overkomen. Ik geef een paar voorbeelden. Interne verdeeldheid, inclusief de gevreesde kliekvorming. Groupthinking.
Zo homogeen worden dat je niet meer open staat voor invloeden van buiten, en ook niet meer ziet waar je fouten maakt. Of zelfsturend zijn. En dan vergeten om tot een goede afstemming te komen met andere afdelingen.

En zo zijn er meerdere problemen te noemen. Veel problemen, zo weet ik vanuit mijn werkpraktijk, zijn te voorkomen. De bekende machtstrijd
tussen de ‘softies’ en de ‘doeners’ en de dominantiestrijd tussen teamleden die graag een stempel op het team zetten zijn echt wel te verhelpen. Maar niet wanneer managers geen aandacht hebben voor dit soort processen.

Dat leidinggevenden geen kennis hebben van teamdynamiek hoeft geen probleem te zijn, maar dan moeten ze niet bang zijn om dit bij zichzelf te onderkennen. Op dit ogenblik lijkt het vaak alsof managers, vooral jongeren, alles van zichzelf moeten kunnen. De hulpvraag stellen lijkt een soort doodzonde. En ondertussen tobt de afdeling vrolijk verder.

Managers die weten dat ze niet zo goed zijn in teambuilding moeten vooral durven investeren in verbetering van hun team. Dat doen ze door te onderkennen dat het allemaal niet zo lekker loopt. De hulp die ik de afgelopen jaren mocht bieden op dit gebied leerde niet alleen het team wat, maar ook de leidinggevende ontwikkelde zich. En dat is het mooie van problemen in teams: ze zijn een geweldige kans om je te ontwikkelen.

Bert Overbeek schrijft tweets op de account 'Goeroetweets'. Hij heeft ook een niet-zakelijke weblog: www.egobert.wordpress.com

bert_overbeek@hotmail.com

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Karin Kramer
Quote: 'Ja, lekker met elkaar naar een training, maar daarna, in die zo zuigende waan van de dag verdwijnt iedere behoefte aan teamverdieping. Totdat het vastloopt, en geloof me, dat gebeurt vaker dan je wilt of denkt.'

Dat klopt, het loopt vaker vast dan je denkt. Veel gezien en meegemaakt. Veel trainingen en heisessies en managementdevelopmentdagen zijn interessant en inspirerend maar daarna gebeurt er niets meer of niet genoeg. Het lijkt stil te liggen. Niet of niet afdoende gekoppeld aan resultaat en/of het uitvoeren op de werkvloer tijdens de dagelijkse praktijk. Dat komt ook doordat managers/deelnemers hun behoefte hieraan niet kunnen aangeven of onderkennen. (Niet weten wat je niet weet). Maar ook organisaties zien het vaak niet. Waar is die koppeling met de werkvloer en hoe wil je dat doen? Ziehier een schone taak voor consultants, coaches, teambegeleiders en trainers. Want er is inderdaad niets leukers dan het (zien) ontwikkelen van teams!
Groet, Karin Kramer, coach-1.nl
Peter Jansen
Zoals je al schetst: “lekker met elkaar naar een training, maar daarna, in die zo zuigende waan van de dag verdwijnt iedere behoefte aan teamverdieping”. Mijns inziens zou een team periodiek geëvalueerd moeten worden en moet de manager zich daadwerkelijk verdiepen in de resultaten. Ter verbetering van het team, maken wij zelf gebruik van de zogenoemde team-o-meter op www.360test.nl. Deze geeft de manager inzicht in 8 categorieën, namelijk communicatie, teamwork, resultaatgerichtheid, teamleren, teamautonomie, werkprocessen, verbeteren en feedback.
Uit de resultaten is af te leiden waar de actiepunten voor het team liggen. Indien periodiek gebruik wordt gemaakt van zo’n analysetool (3x per jaar), zwakt de focus op verbetering niet af en kan inzicht worden verschaft op het effect van de verbeteracties.