Slordige fouten meer regel dan uitzondering

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt? Ja, daar zit wat in… Al krijg ik steeds vaker de indruk dat er eigenlijk overal en altijd fouten gemaakt worden. En de klant mag het lekker uitzoeken...

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt? Ja, daar zit wat in… Al krijg ik steeds vaker de indruk dat er eigenlijk overal en altijd fouten gemaakt worden. Of het nu gaat om het uitvoeren van een APK, het regelen van een hypotheek, het afsluiten van een verzekering of het kopen van brood bij de bakker (en zo kan ik nog wel even doorgaan): overal waar je als klant een dienst of product wilt afnemen worden fouten gemaakt.
Op zich kunnen natuurlijk fouten gemaakt worden. Maar naar mijn mening zou dat eerder een uitzondering moeten zijn in plaats van een standaard gegeven. Zeker als het om fouten gaat voortkomen uit gebrek aan aandacht, onzorgvuldigheid, gemakzucht. Zoals verkeerd ‘knippen en plakken’ in word of foutief optellen van bedragen.
Als klant wordt je tegenwoordig geacht alles tot op de kleinste details te controleren (lees: het werk van de leverancier over te doen). En inderdaad, als je dat netjes doet, haal je er – gelukkig - diverse belangrijke fouten uit. Maar dan ben je er nog niet… Dan begint het feest: communiceren met leveranciers om te proberen de zaken te corrigeren. In het fijnste geval wordt de boel klantvriendelijk geregeld (lees: er wordt met je gecommuniceerd), zij het met de nodige vertraging. Maar in de meeste gevallen: geen of uiterst onvriendelijke communicatie en uiteraard ook gewoon die vertraging. En dat is niet alleen mijn ervaring, ik hoor het overal om me heen. Wat is dat toch? Want het lijkt erop dat de meeste mensen zo’n achteloze houding hebben en absoluut niet geïnteresseerd zijn in het werk voor de klant.  De klant mag het lekker uitzoeken.
Ik ben benieuwd hoe de jonge bazen dit zien. Hoe is jullie ervaring als klant? En wat wordt er in bedrijven gedaan om slordigheden te voorkomen?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO