Schrap die agendapunten!

Erger jij je ook zo aan die ouderwetse vergadercultuur? Heb jij ook de pest aan het item 'notulen vorige vergadering' waarover één tot twee mensen zich tot in detail buigen en eisen dat een paar zinnen worden aangepast? Krullen jouw tenen ook omhoog door het verlies aan efficiëntie en tijd? Tijd waarin jij jouw actielijst bij wijze van wel drie keer af had kunnen werken!

Het is tijd voor het nieuwerwetse vergaderen. Notulen vorige vergadering verdwijnt van de agenda evenals het punt rondvraag en W.V.N.T.T.K. (wat verder nog ter tafel komt). Als iets echt belangrijk is, dan dienen medewerkers dit vooraf bij de samensteller van de agenda te melden. Notulen worden opgenomen in een actielijst. De omschrijving van de actie en het ontstaan ervan is zo transparant dat iedereen het begrijpt. Medewerkers bereiden zelf agendapunten voor. De voorzitter zorgt er op een prettige en duidelijke manier voor dat iedereen wakker blijft. Het duffe afwerken van agendapunten verdwijnt en er wordt gepraat over zaken die er echt toe doen; vooral 'hoe zijn we gekomen tot dit succes, waar mogen punten op de 'i' en hoe gaan we dat samen doen'?!

Utopie? Laat vooral je constructieve reactie achter op deze site.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Michel
Helemaal mee eens. Maar ik zou ook de digitale weg opgaan.  Bij ons is het een levende vergader website waar niet alleen actiepunten in komen te staan(gekoppeld aan je Outlook takenlijst) maar ook beslissingen. Tevens wordt dit tijdens de vergadering geupdate wat iedereen op het scherm kan volgen en daardoor kan er ook geen discussie over ontstaan in een volgende vergadering.
Ger de Bruijn
Lid sinds 2008
Beste Paola,
Helemaal waar en ik ben het er helemaal mee eens.
Kijk even op redactie managementsite, daar staat een leuk artikel van Ad Standaart getiteld: "weg met het MT"
met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn