Salesmensen, wat zijn dat eigenlijk?

Salesmensen zijn er tegenwoordig in vele soorten en maten. Dat komt omdat bedrijven steeds vaker willen dat hun inhoudsdeskundigen, techneuten en IT’ers ook tot klantencontact in staat zijn. Tegelijkertijd lopen managers van die bedrijven daar altijd zo’n beetje over te mopperen: ‘Het zijn gewoon geen salesmensen’.

Wat salesmensen zijn, daarover bestaat geen echte consensus. Meestal stamelen mensen wat competenties bij elkaar als ‘extravert’, ‘op de buitenwereld gericht’ en ‘herkenner van koopsignalen’. ‘Goede salesmensen zijn niet alleen goed in relatiebeheer, maar ook in het aanboren van nieuwe contacten’. Netwerkers dus.

Ik weet het niet. Ik heb talloze salestrainingen gegeven, en denk dat het een pré kan zijn als iemand extravert is, maar ook een nadeel. Het gaat bij de koper namelijk vaker om een kwalitatief hoogwaardig product in combinatie met een prettige sfeer met de verkoper, dan om de inhoudelijke productbabbel van de verkoper. Luisteren is dan veel waardevoller. Vragenderwijs kom je met je klant tot de kern van wat hij wil.

Techneuten en IT’ers hebben de neiging om zich in de inhoud te verliezen. Ze missen de vlotte babbel en zijn ook niet altijd goed in het herkennen van koopsignalen. Ik generaliseer hier enorm, maar ze zijn soms gewoon niet handig in contacten.

De vraag of ze dat kunnen leren, beantwoord ik na al die jaren met ‘ja mits ze er open voor staan’ in plaats van (inhoudelijk) te gaan verdedigen wat ze allemaal goed doen in de verkoop. Verkopers schermen vaak met ‘targets’ maar de vraag is natuurlijk of het behalen van targets je tot een goede verkoper maakt.

Een goede relatie, effectief in de prijsonderhandelingen en kennis van de situatie en wensen van je klant, lijken betere indicators voor de status van goede verkoper. Techneuten en IT’ers kunnen dit leren, als ze maar niet te star zijn.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Rik Monteban
Generaliseer maar Bert, want het klopt gewoon in negentig procent van de gevallen met de "niet salesmensen". Bij het aannemen van verkoopgericht personeel is een standaard vraag van mij, wat de kandidaat vindt wat een verkoper goed moet kunnen. Bij het antwoord "goed luisteren" kon hij door voor de koelkast. Luisteren naar het antwoord op de juiste vragen(en op de juiste manier gesteld) leidt tot inzicht wat je potentiele koper eigenlijk zoekt. Dat is een vak waarvoor je bij voorkeur bepaalde basiseigenschappen bezit. Laat de rastechneut doen wat hij leuk vindt en goed kan. Daarmee voorkom je veel werkstress en ineffectiviteit bij het vergaren van orders.
Henk-Jan van Essen
@Rik,
Heb jij nou echt niet in de gaten dat vrijwel IEDERE (zichzelf respecterende) interviewer aan een salesman of -vrouw vraagt "Wat moet een verkoper goed kunnen?"  ?
Het eerste wat verkopers zichzelf aanleren is hoe zij zichzelf moeten verkopen bij een nieuwe werkgever. Ik heb 123 zeer succesvolle verkopers (b2c / b2b)  geïnterviewd vanuit een beroepsmatige gekte. Even voor ieders beeld. Hen die ik interviewde deden 230%-300% meer omzet per jaar dan hun minste collega. Deed de minste verkoopcollega van het team gemiddeld 800k, dan deed de beste zomaar 2,4 Mio. Met 2 vingers in zijn neus. Die laatste gaat echt niet lukraak solliciteren. Die wordt gevraagd. Die eerste wel, en die wil je eigenlijk niet. Maar die weet wel welk antwoord er moet worden gegeven op jouw 'u-gaat-door-voor-de-koelkast'-vraag. Op basis van de resultaten uit die interviews vertel ik slecht (je zegt doorgaans 'gemiddeld') presterende verkopers, wat ze moeten doen om bij de top te gaan horen.
Slecht nieuws daarbij voor de sollicitanten...'goed luisteren' staat op de 13e plaats in dat lijstje.
Bert Overbeek
Auteur
En vragen stellen, Henk-Jan?
Henk-Jan van Essen
@Bert,
'Vragenstellen' is wat te algemeen gesteld.
"Hoe gaat het?" is er een in de categorie 'vragen stellen', en blijkt toch niet de vraag te zijn die tot  een order leidt.
De succesvolle verkopers blijken een zeer goed onderbouwde argumentatie te hebben. Die argumentatie  ondersteund dan mijn stelling: "Deskundigheid toon je niet aan door wat je ZEGT, maar door wat je VRAAGT."
Uit interviews van die 123 succesvolle verkopers, denk ik dat je kunt stellen dat succes wordt getypeerd door 'slimme vragen stellen'. Laten veel verkopers nou juist het 'slimme' daarin, ontzettend moeilijk vinden. De reden? Ik zie dat succesvolle verkopers zich anders voorbereiden, meer boeken lezen, andere branches in de gaten houden, feiten verzamelen, hun 'verhaal' constant aanscherpen. Dit ten opzichte van anderen (lees: die minder presteren) die hun vak zien als een beroep: 9-2-5 met af en toe een training. Een training?
Training is een dagje weg van de zaak. Meedoen aan een training is hopen dat iemand 'the golden bullet' aanreik, zodat je daar zelf niet over na hoeft te denken. Alleen na 15 jaar sales-trainers ervaring durf ik wel te stellen dat DAT nu juist vaak niet gebeurt. Waardoor de meeste trainingen eigenlijk meer in de categorie 'entertainment' vallen dan wat anders.
Uhhh, sorry, ander onderwerp... leuk voor een gastcolumn.
'Vragen stellen' in de vorm van slimme vragen, zoals ik in mijn stelling hiervoor al heb beschreven, in combinatie met slimme argumentatie blijken beiden op '1' te staan van succesvolle verkopers.

Wil je een voorbeeld zien? Lees de speech van Rumsfeld eens aan de UN, toen hij hen overtuigde om Irak aan te vallen. Dat is ook sales. En nu een paar jaar later weten we het zeker: Hij kreeg de order. Door 'goed te luisteren'?
Amenooitniet.
Als laatste dan toch: Hoort dit item wel op de site 'jonge bazen'?
Bert Overbeek
Auteur
Natuurlijk 'hoort' dit onderwerp op deze weblog, Henk-Jan. En we zullen nog veel meer over 'sales' publiceren. Ik heb in internationaal verband de nodige trainingen gegeven. Daar wil ik ons land van laten mee profiteren.
Ik vind je bijdrage overigens uitstekend. Twee dingen nog:
1. Jouw 123 mensen neem ik serieus, maar het is natuurlijk nog geen relevant onderzoek. Daarvoor hebben we meer gegevens nodig.
2. Je onderzoek richt zich op de verkopers. Heb je ook een onderzoek onder kopers gedaan? Want uiteindelijk bepalen zij natuurlijk wat goede verkoop is.
Rik Monteban
@Henk-Jan, Gelukkig nuanceerde je jouw respons na jouw eerdere reactie. Natuurlijk staat één vraag uit een onderzoek naar de juiste verkoopmedewerker in een bredere context. Dat heb je vast wel in de gaten. Uiteindelijk gaat het dus over de vraag stellen die er toe doet. Daarop moet niet volgen dat je het veronderstelde antwoord denkt te horen door niet meer te luisteren naar de koper. Ook hier geldt: het vak van verkoper is te veelzijdig om in twee drie volzinnen in een collum te kunnen vatten.
Bert Overbeek
We zijn ook niet bezig om het vak van een verkoper in twee volzinnen te vatten, Rik. Wel willen we dingen aan de orde stellen die in de saleshoek leven.
Ik ben van mening dat onderzoek onder kopers zinvoller is dan onderzoek onder verkopers. Het is veel interessanter om te weten waarom mensen iets kopen. Bovendien valt me in (goed doordachte) maatwerktrainingen op dat salesmensen nog veel kunnen bijleren, terwijl ze dat zelf niet altijd beseffen.
Het past bij salesmensen om wat bluf in hun repertoire te hebben. Dat kan werken, maar topverkopers zijn vaak niet van die rappe babbelaars. Die beseffen dat goed luisteren het koopsignaal vanzelf boven laat drijven.
Rik Monteban
Gek genoeg is dat een vaststelling die te weinig wordt ingezien door verkoper en verkoopleiding. Vooral de "ervaren" verkoper loopt het gevaar onbewust onbekwaam te worden. Dat is echter een gevoelig onderwerp voor deze categorie verkopers. Om bij het oorspronkelijke onderwerp terug te keren. De kunde van het vragen stellen en daarna geduldig luisteren en verdiepend vragen stellen etc. is meestal echter zeker niet weggelegd voor de echte techneut. Sterker nog, vaak lopen zij het gevaar de klant van zich te vervreemden door allerlei potentiele beren te zien en ook te benoemen.