Bij bedrijf X zijn de werktijden in principe van 8:30 tot 17:00 uur. Het bedrijf heeft een aantal consultants in dienst, die regelmatig klanten bezoeken. Jan is zo’n consultant. Ambitieus, hardwerkend en flexibel. Jan woont op ca. een half uur reistijd van het bedrijf. Je kunt dus stellen dat Jan elke dag om 8 uur in de auto moet zitten om aan de normale werktijden te voldoen. Althans, zo interpreteert Jan dit....
Dus wanneer Jan een klant heeft op meer dan 2 uur reisafstand, plant hij de afspraak niet eerder dan 10 uur ’s morgens. Hij moet dan om half 8 in de auto zitten en vindt dit redelijk.
Directeur Joep ziet dit echter anders en spreekt Jan hierop aan… Joep vindt, dat wanneer er ’s morgens een afspraak gepland staat met een klant, deze om 8:30 moet beginnen. Immers, om 8:30 begint de werkdag van Jan, dus om 8:30 moet hij bij de klant staan. Dit geldt ook voor klanten in Oost-Groningen of Zuid-Limburg. Dus Jan moet dan maar om 6:00 in de auto stappen om om 8:30 in Groningen te zijn. In zijn eigen tijd wel te verstaan, want woon-werkverkeer is geen reistijd. Jan is het hier niet mee eens. Joep vindt dat Jan dan maar slimmer moet plannen. Na veel gediscussieer is Joep nog niet te vermurwen. Half 9 is half 9, daar blijft het bij. En als er ’s middags een afspraak is, dan moet die uiteraard tot 17:00 duren, ongeacht locatie en reisafstand.
Jan baalt van de houding van zijn baas. Hij vindt het nogal ondankbaar ook, want Jan was nooit te beroerd iets extra's te doen. Maar dit gaat hem te ver. Hij heeft immers gekozen voor een woon-werkverkeer van een half uur. In zijn eigen tijd structureel onbetaald uren voor de baas gaan rijden vindt hij niet reëel.
Om verdere problemen over dit onderwerp te voorkomen gaat Jan inderdaad – zoals zijn baas al zei – slimmer plannen. Voortaan is Jan klokslag half 9 op kantoor. Drie kwartier later vertrekt hij dan meestal naar een klant, waar hij afhankelijk van de locatie, meestal rond 11 uur, half 12 arriveert. Niets tegen in te brengen. Wel bijna de hele ochtend verloren, maar zijn werkdag begint keurig om half 9. En directeur Joep heeft hier zelf om gevraagd, toch?
Joep kijk knarsetandend toe…
Wat vinden jullie van deze situatie? Wie heeft er gelijk? En hoe is dit op te lossen?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Jan heeft slim gepland.
Jan heeft gelijk.
Jan heeft dit opgelost.
NB: Men kan eens naar het maandsalaris kijken. Als dit hoog uitvalt kan men een vaste verloren verplaatsing van bv 30 minuten afspreken(x 2 ?/dag ?). Een werknemer is een werknemer. Consultants hebben meestal hogere salarissen...
Het is altijd hetzelfde rechts-materialistische ondernemersgezwam, dat dergelijke overuren bij de aard van de baan horen. Betaal er dan ook voor!
De paternalistische en ouderwetse opvattingen van Joep, over hoe je medewerkers kunt motiveren en verantwoordelijkheid laat nemen voor de opdrachten/werk, waar je ze voor hebt aangenomen, vragen om een snelle brainwash van Joep zijn oude opvattingen.
Joep moet zich afvragen wat het effect van zijn rigide houding is op Jan's inzet en motivatie en wat hij hier uiteindeleijk mee wil bereiken. Zeker bij een ambitieus en flexibel persoon als Jan!
Laat de 'output' van Jan bepalend zijn voor de wijze waarop je hem (consultants in het algemeen) aanstuurt en de mate waarin je hem vrijheid geeft zijn werk vorm en inhoud te geven en te plannen.
Mijn indruk is dat beiden erg star zijn. Enige flexibiliteit in deze lijkt me gepast en zoals Jan het nu oplost, lijkt me zowel voor de klant als voor de organisatie niet de voorkeur hebben. Als Jan daarbij kiest voor openbaar vervoer dan hij zich onderweg nog nuttig maken, zo niet, dan is dit toch wel een enorm verlies van tijd.
Ik weet niet wat er is afgesproken over het werkgebied van Jan, maar uit de tekst lijkt het all part of the job en dan is het volgens mij noodzakelijk dat beide partijen zich soepel opstellen, waarbij ik een 50%-50% oplossing vwb de reistijd bij verre klanten de meest aangewezene zou vinden, maar vooral een praktische planning als uitgangspunt moet worden genomen.
Het uitgangspunt van Jan dat hij gekozen heeft voor een half uur reistijd blijft mijns inziens alleen overeind als je bij voorbaat zeker weet dat jouw werk zich allemaal op hetzelfde kantoor afspeelt. Zo niet, dan is dit een belangrijk punt om voorafgaand aan de indiensttreding helder met elkaar af te spreken
wie er gelijk heeft? in het fries zeggen we dan, hwat binne jim un steltsje eamelkonten.
Ja, geen van beide zolang ze niet met elkaar in gesprek gaan en gaan samenwerken.
Oplossing? mei elkoar yn pertear gean!
en gearwurkje fansels.
Zo er vanuit gaande dat er in dit tweetalige land minstens zoveel meningen zijn, vind ik het wel prettig om het laatste kwartier van mijn werkdag wat grijs te verzuimen, of werk ik misschien dan toch... aan bewustzijn. En help ik dan niet de baas die me betaald, maar andere bazen die echt met zo'n situatie kampen.... of andere vaders die hun vrouw moeten vertellen, die ook werk heeft en niet eerder dan half 8 uit de nachtdienst kan thuis komen: Lieverd...... zou je moeder hier om 6 uur morgenochtend willen oppassen of zal ik onze zuigeling bij buurvrouw Annie brengen.
Gearwurkje: samen werken
Netwurkje: nietwerken of net werken ;-)
Ik ben dus nu even aan het netwerken, huisvrouwtje achter de computer, ik heb nog 10 minuten zie ik wel. Zal ik klokslag 17.oo de deur achter me dicht trekken of zal ik nog even wat afmaken.
Jongens, denk ik, waar hebben we het over en dan zeggen ze dat vrouwen babbelen, nou die mannen kunnen er ook wat van. Wij babbelen misschien wel, maar je ziet zelden dat dingen niet geregeld worden bij vrouwen. Ja laat mij even generalistisch doen, ik weet wel dat het in echt niet zo is, maar dit is leuk voor de discussie. Je moet ten slotte ook wat waar voor je leestijd krijgen. Lachen als ik bedenk hoeveel hoogopgeleide best betaalde "Jonge" bazen hier hun "werk" tijd aan besteden.
Waar was ik, oja, waar we het over hadden .... Volgen jullie het nog, ja sorry het is bijna 5 uur hè?
Weet je, je hebt een product, dat moet gemaakt of bedacht worden en je hebt een klant en als je die niet hebt moet je die zoeken om in je onderhoud te voorzien. En zo simpel is het. Je wilt een bepaalde hoeveelheid geld om van te leven en een bepaalde hoeveelheid tijd verdelen over werk en vrije tijd.
Nou dat geld voor Joep en dat geldt voor Joey. effe namen checken hoor. .. Sorry Jan, ik had even je naam verkeerd
Nou en Joep wil best wat delegeren voor een bepaalde prijs en daarvan verwacht hij resultaat en hij is met Jan aangegaan dat hij dat resultaat biedt.
En dan ineens hebben we het over werktijden ????
En gaat het resultaat giga ten koste van werktijden of eigenlijk bedoel ik werktijden ten koste van resultaat?
Oh ja, Buurvrouw Annie die vindt werktijden toch echt belangrijker dan voor een bosje bloemen halfzes je bed uit moeten.... ach het is toch ook wel leuk zo'n kleintje, maar dan is het hummeltje zo uit z'n ritme. Liefde Rust regelmaat en wat was die derde R ook al weer... Ja, je hebt hem hè? Nou denk maar niet dat Jan om 5 uur zijn wekker zet om even lekker te douchen zodat die fris voor zijn klant staat......
Jongens, alweer die jongens hè/ Mijn werktijd zit er bijna op.
Ik heb gister en vandaag niet zoveel gedaan, je kent dat wel, net terug van vakantie. Maar ja. Voor de vakantie, zat ik in een enorme flow en heb ik alles perfect weggezet en kon iedereen in de vakantie gewoon zijn werk door blijven doen en ik zag maandag dat het heel goed geslaagd was. En dat maakt me dan zo blij hè?
Ik had mijn urenbriefje al ingeleverd voordat ik de deur achter me dichttrok en gister sprak iemand me nog aan dat diegene het zo mooi vond hoe ik soms zo begeisterd kon werken en dan nog vrolijk om half zevens 's avonds pas de deur achter me dichttrok. En ik verbaasde me eigenlijk nog het meest over mijn eigen reactie: Ik was verbaast dat te horen.... en daar was ik blij om. Blij dat het voor mij zo gewoon is om voor de vakantie goed je werk achter te laten, of als je even geen puf hebt even op het internet te surfen. En dat terwijl ik weet, dat en dat moet ik dit jaar doen. Daar krijg ik voor betaald en het wordt geacht dat in een bepaald aantal uren dat daarvoor staat, te bereiken. en soms lukt het niet en soms kan ik wat extra's doen. Ik ben er eerlijk over en mijn baas ook. en meestal gaat dat natuurlijk en af en toe hebben wat wederzijds "pertear" nodig. Heb ik eigenlijk wel een baas? Oh nee hè.... Ja ze hebben een goede functiebenaming voor mij gekozen: ... medewerker.
Straks een reorganisatie.. laagje er tussenuit, zou ik een andere titel krijgen? hihi Mede werken. Samenwerken. Daar gaat het toch om?
en als dat goed gaat, dan gaat samen leven in de samenleving ook een stik nofliker.
Groetnis
Beter was om met Jan om de tafel te gaan zitten, Jan zijn verhaal te laten doen en er uiteindelijk samen over eens worden dat Jan zijn agenda overlegt aan Joep, goedkeuring krijgt en aan het werk gaat. Joep hoeft alleen maar te controleren dat Jan genoeg verantwoordelijk met zijn uren omgaat
Maar ook Jan gaat niet vrijuit. Een consultant die in principe door het hele land werkt, is niet een kantoormedewerker die elke dag op vaste tijd en plaats werkt. Jan kan beter resultaatafspraken met Joep maken, van een consultant verwacht je meer dan gesteggel over reistijden.
Dus: niet volgens regeltjes of etiquette, maar gewoon doen wat nodig is. Zowel Jan, als Joep.
Beloning hoeft niet altijd in grof geld. Er zou ook met een incidentele beloning gewerkt kunnen worden, bijvoorbeeld als er een goede deal gesloten is.
Ik hou het er op dat Joep nog iets goed te maken heeft bij Jan
1. Het is een economische beredenering door Joep die graag het volledige rendement uit zijn werknemer wil halen door hem de volledige arbeidsduur in te zetten. Op zich een goed streven alleen gaat het hier niet om de effectieve arbeidsduur maar de gerealiseerde arbeidsduur, volgens Joep dan. In zijn visie heeft hij een punt echter in dit geval slaat hij de plank mis.
Hiermede is ook vraag 2 beantwoord. Reistijd is werktijd indien dit voor de baas is. Indien Jan naar zijn werk rijd en vanuit zijn werk direct naar een klant moet is de tijd die Jan van de woning naar zijn werk rijd eigen tijd, maar de reistijd van het werk naar de klant arbeidstijd. Er vanuitgaande dat de reisafstand woonwerk 30 minuten enkele reis is zou Jan gedurende de dag afspraken kunnen plannen en aan het einde van de dag zijn arbeidstijd kunnen bepalen door het aantal uren vanaf het tijdstip van vertrek van huis tot het tijdstip van aankomst thuis uit te rekenen en hier een uur woon werk verkeer af te trekken om tot de arbeidsduur bepaling te komen. Het maakt dan niet meer uit of Jan eerst naar zijn werk gaat of eerst maar een klant. Het rendement echter voor Joep is bij deze werkwijzer veel hoger en de arbeidsvreugde bij jan naar mijn mening ook.
Ook vraag 3 is hiermede beantwoord.
In dit geval valt het onder arbeidstijd.
Als je vanuit het kantoor werkt en er niets is afgesproken zou de werkgever kunnen vragen of je op een bepaalde tijd aanwezig kan zijn. Ook dan is het arbeidstijd want je werkt immers langer. Beide partijen moeten wel de max 12 uur respecteren.
Is dit wettelijk toegestaan in een bedrijf waar 4 mensen werken ?
Mijn werk is bij klanten thuis meubels repareren in heel Ned. België en Duitsland !
Gestoord Ls je begint aan deze baan natuurlijk maar ik wilde werken want thuis zitten was toen ook al niks !
Maar hier bouw ik niks mee op ! Wie heeft hierop een goede geldige wettelijke uitspraak over waarmee ik mijn werkgever nu eens dik kan laten betalen want ik geloof dat dit niet haaks is met de wettelijke verplichtingen tegenover je werknemers ,,,!,,
Groeten Jeroen