Op het moment dat ik in november 2011 door Londen wandelde, was er in Europa sprake van een derde crisis binnen een paar jaar. Ook in Nederland was dit het geval. Toen ben ik gaan nadenken. Zouden de crises die ons sinds 2008 bezig houden, misschien het gevolg zijn van hoe we met het leven (in organisaties) omgaan? Was er een verband tussen de crisist en onze levensinstelling of mentaliteit in de afgelopen decennia?
Wat me vooral opviel was de manier waarop we consumeren; in Londen een onontkoombaar verschijnsel. Het ‘kopen, kopen, kopen’-gevoel is sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw een geaccepteerd tijdverdrijf geworden. Mensen moeten consumeren, en consumeren is leuk. Merken horen daarbij. Een competitieve markt ook. Het leven is nu eenmaal survival of the fittest, dus grijp u deel! Zo is het graaien ontstaan, zijn er enorme verschillen in inkomsten binnengeslopen in Europa en is de belangstelling voor het belang van anderen gedevalueerd.
Maar de tijden veranderen. In Amerika als eerste. Zoals zo vaak. U ziet daar een toenemende belangstelling voor aspecten die van oudsher aan ‘links’ waren voorbehouden. De ideeën die aan het einde van 2011 in de Harvard Thinking 50 bijvoorbeeld naar voren kwamen, lieten de teneur zien in managementland. De opvatting over de markt moest veranderen. Geen ‘recht van de sterkste’ meer maar samenwerking en synergie. Geen exorbitante bonussen meer, maar eerlijker verdelingen. Medewerkers als aandeelhouders. En nieuwe schone technieken.
Mijn vrienden en ik bezochten tijdens ons verblijf in Londen Brick Lane, daar waar de stad zich laat zien op zijn creatiefst en op zijn meest ondernemend. Mijn vrienden kwamen net terug uit de buurt waar de punk zijn oorsprong had, ik was even een paar uur met met mezelf geweest in de straten rondom Paddington en in de omgeving van het Hyde Park. En ineens was daar het idee, tussen twee winkels in. Ik wilde een nieuw managementconcept! En het moest hip zijn, simpel, vernieuwend en praktisch. Geen lang intellectueel verhaal met lange voetnootapparaten en uitgebreide matrices, maar een kort pittig verhaal over de manier waarop we onze organisaties zouden kunnen inrichten in de 21e eeuw.
Omdat het daar ontstond, op straat, en omdat het ons moest voorbereiden op het jaar 2100, noemde ik het 2100 Punky Management. Het bundelt een boel moderne ideeën uit de managementwereld, maar het bundelt ze op een eigen manier. Als geheel is het nieuw. Een eerste schets van het idee vindt u hier: http://egobert.wordpress.com/2012/03/01/2100-punky-management/
Bert Overbeek is team- en organisatiespecialist en personal coach. Hij twittert op Goeroetweets. Hij schreef boeken als 'Goeroegetwitter' en 'Voer voor jonge bazen'. Hij geeft workshops over 'het brein en veranderingsprocessen' (zie hier: http://www.jongebazen.nl/verandermanagement/workshop-voor-managers-trainers-en-coaches-over-het-brein)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO