Promotie maken – wat is de beste strategie?

Claudia is 36 jaar en heeft tot 3 jaar geleden leiding gegeven aan een kleine groep mensen. Helaas ging het bedrijf waar ze werkte failliet en moest Claudia snel ander werk vinden, daarom heeft ze haar huidige baan aangenomen. Het is een ondersteunende functie, eigenlijk beneden haar niveau, maar verdient best aardig. Toen Claudia kwam solliciteren heeft ze haar ambitie kenbaar gemaakt, dat ze binnen het bedrijf door wil groeien naar een hogere cq interessantere functie en haar werd gezegd dat daar binnen dit bedrijf alle ruimte voor was.

Inmiddels werkt Claudia alweer 3 jaar bij dit bedrijf en vindt ze dat het tijd wordt voor een interessantere functie. Ze kaart het aan in een gesprek met haar baas en personeelszaken.

Wat blijkt echter? Beide mannen lijken “vergeten” te zijn dat Claudia een hoge opleiding heeft en in het verleden al jaren leiding heeft gegeven. Ook herinneren ze zich niet dat destijds nadrukkelijk over doorgroeimogelijkheden gesproken is. Nee hoor. Zij zien in Claudia een prima ondersteunende medewerkster. Maar of ze meer in haar mars heeft? Nee, dat zien ze niet echt… Claudia vraagt zich af wat ze dan van haar hadden willen zien. Haar huidige functie biedt nu eenmaal weinig mogelijkheden om echt initiatieven te nemen, zelfstandig dingen te beslissen en/of projecten aan te sturen. Sterker nog, dat wordt helemaal niet in die functie gewenst. Dus wat moet ze dan laten zien om te bewijzen dat ze niet alleen maar die ondersteunende dame is?

Het lijkt erop dat ze een etiket opgeplakt heeft gekregen. “Jij bent een ondersteunend type, dat doe je op zich prima, maar meer verantwoordelijkheid….? Nee, we denken niet dat je dat kunt”.

Ik hoor het vaker, dat het vrijwel onmogelijk is om binnen hetzelfde bedrijf een andere functie te gaan vervullen. Mensen kennen je in een bepaalde rol en kunnen zich niet voorstellen dat je nog wat anders kunt. Uit de functie die je nu vervult leiden mensen af hoe je als persoon in elkaar zit. Een stempel waar je niet zo makkelijk vanaf komt.
Herkenbaar? Wat kun je doen om dit te doorbreken?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Jan Reurings
De manier waarop je in je situatie bij een bedrijf bent is toch altijd het vertrekpunt van veranderingen ...
Om een verandering op gang te brengen ben je zelf verantwoordelijk.
Aangeven wat je zelf voor ogen hebt is op zich een prima startpunt. Zeker als je dat met je leidinggevende hebt besproken.
Mijn ervaring is dat je je verantwoordelijkheid moet nemen door steeds zelf actief te blijven om je doel te realiseren ... althans stappen in de richting te maken die je wenst.
-regelmatig aangeven wat je graag wilt en vragen wat er mogelijk is daarvoor
-een gesprek voeren met je manger en ook steeds weer een vervolg afspreken
-afspreken wat de bijdrage van ieder is en dat koppelen aan een tijdstip
-vraag wat de manager voor ogen heeft en wat hij wil, en kan, doen voor jou
-ik boodschappen mogen ... maar jij-boodschappen helpen je ook, misschien wel meer dan je denkt

Geen spectaculaire dingen. Wel mogelijk weer even de zaken op een rij.
Ik houd me aanbevolen voor toevoegingen.

Jan