Praten met de CEO? Da's vragen om problemen met je baas!

Hoe vinden bestuursvoorzitters het, dat de managementlagen onder hen van dat buigzame gedrag ten opzichte van hen vertonen, terwijl ze tegen alle anderen onbetrouwbaar en (niet altijd openlijk) aanvallend gedrag vertonen?

Vreselijk, denk ik. En vreselijk jammer. Ik weet dat bestuursvoorzitters graag willen weten wat er in hun organisatie speelt. Wat voor medewerkers geldt, geldt ook voor hen: ze willen liever de waarheid, zelfs al is die niet prettig, dan de zoete leugen.

Een van de merkwaardigste verschijnselen op dit gebied is, dat managers liever niet willen dat medewerkers rechtstreeks met bestuursvoorzitters praten. Ze krijgen er achteraf van langs en moeten dan hun mond daarover tegen de bestuursvoorzitter houden (van hun manager).

Herkenbaar?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Frank Dotman
Lid sinds 2019
Het is zeker herkenbaar. Er zijn gelukkig ook goede managers, die dat niet zo erg vinden en doorgaans wel zullen weten waar dat gesprek ongeveer over gaat.  Helaas voor veel te veel managers geldt dit echter wel degelijk, het is meestal een brevet van onvermogen van de manager. Soms ook echter van de medewerker natuurlijk.  Goede topmannen echter weten dit wel te omzeilen door belangstelling te tonen in de organisatie. Meestal hebben CEO's wel zo hun 'meetpunten' in de organisatie. Daarnaast is het van belang een lean cultuur te scheppen waarin aan de managers andere eisen gesteld worden. Traditionele eisen van boven (geen fouten maken) levert immers traditionele managers op (fouten verstoppen) die hun medewerkers niet volop zullen kunnen laten ontwikkelen in het verbeteren van de processen van de onderneming (problemen oplossen)
Harald
Niet herkenbaar. de meeste CEO's hebben een groot ego en vinden van zichzelf dat ze vaak gelijk hebben. kritiek en een andere visie wordt door de meeste ceo's niet gewaardeerd. Een ceo kiest zelf de laag onder zich. En de praktijk wijst uit dat dat mensen zijn die bevestigen wat hij vindt.
Fred Wiersma
"Ik weet dat bestuursvoorzitters graag willen weten wat er in hun organisatie speelt." Oh, werkelijk? En wat weerhoudt hun er van daar iets mee te doen?

Ik geloof er niet zo hard in. Daarnaast, zelf al is het waar, is het ook niet voor niets dat je niet zomaar je manager 'passeert' om vrolijk wat te keuvelen met de lagen daarboven. Ik heb er als manager geen moeite mee, maar wil wel graag weten wat er besproken wordt. Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Catharina
ik zit precies met dit probleem. Mijn collega's en ikzelf worden incompetent gehouden door het gebrek aan coaching voor de nieuwe implementatie van het "welbefaamde" ERP-systeem. Reeds een jaar actief. Ondertussen is er al iemand opgestapt (in ziekteverlof voor een lange periode eigenlijk) die hulp vroeg en ook zijn plan moest trekken.
En ook structuur ontbreekt voor nieuwe werknemers. Dus mensen die vooruit willen en waar geen tijd wordt ingestoken. Zij moeten echter wel de brokken lijmen van deze tekortkomingen of het zelf uitzoeken. Ze komen ook makkelijk aan mij zaken vragen omdat ons diensthoofd bijna altijd geirriteerd is als we hem storen of trekt een gezicht waar je uit kan afleiden dat intelligentie ontbreekt. Zelf doet hij taken die volgens mijn mening perfect kunnen doorgegeven worden aan anderen. Indien hij op vakantie is geweest en je neemt taken over - eigenlijk doe je iets meer dan gevraagd - dan komt hij op de vingers tikken omdat er iets anders nog niet klaar is. Ik heb soms het gevoel dat hij zulke zaken als bedreigend ervaart. Ook weet ik omdat ik een goede relatie heb met alle collega's zelfs diegene dat ik enkel telefonisch bereik dat hij geen hoog woord heeft voor mijn collega's en ook niet over mij of de CEO. Hij heeft trouwens ook zulke uitlatingen tegen mij over anderen gevoerd en ik vind dit ongepast. Ook werden er zaken op de lange baan geschoven die belangrijk zijn voor onze klanten. Ik ben deze gedragingen zo beu dat ik zin heb om mijn stoute schoenen aan te trekken en hiermee naar de CEO te gaan. Ik besef heel goed dat ik hiermee mijn baan kan verliezen of een nog zuurdere werkvloer krijg.
Het begint gewoon zo erg te zijn dat ik dit risico wil nemen, al is het alleen voor mijn collega's. Ikzelf werk reeds 5 jaar op deze firma , niet dik betaald maar werkte er graag.