Onlangs sprak ik een young potential, en dat gesprek vond ik zo grappig dat ik het hier plaats. Zijn potentialcursusgenoten vonden hem een aantrekkelijke figuur. Hij was grappig en zag er uit als the Cure in hun beste dagen, maar deed in zijn vrije tijd iets wat veel anderen niet meer doen: lezen. Van boeken en kranten. Hij vond boeken en kranten gezelliger dan moderne media.
Bovendien hield je (a) een beter overzicht dan bij social media en (b) zat je zelf aan de knoppen van je bestaan. ‘Als je zit te surfen, volg je je impulsen en dan leidt tot meer primair gedrag. We zijn de staat van primaten voorbij; ik wil me verder ontwikkelen.’
Bij ouderen kom je dit soort opvattingen vaker tegen, maar bij een groot managementtalent van 25 verwacht je het niet zo snel. Zo was hij dol op Couperus. Hij vond deze 19e eeuwse Haagse schrijver ‘een openbaring voor onze generatie’. Waarom dan, vroeg ik.
-Omdat hij perfect beschrijft wat er in de milieus gebeurd van onze leiders. Een beetje ouderwets, dat wel, maar niet minder scherp. Daar leer ik van.
Op mijn vraag wat hij er dan van leerde, antwoordde hij dat hij achter de mooie woorden leerde kijken van hooggeplaatsten. Dat vond hij nuttig, omdat hij daarvan leerde wat je in strategische omgevingen wel en niet van jezelf kon laten zien.
-Maar Couperus is breedvoerig en uitgesponnen. Vind je het niet te traag?
-Heel traag. Maar traag is juist leuk. Dat zie je met boeken als Stoner. Ik geloof oprecht dat jongeren behoefte hebben aan trage plekken. Ze vinden dingen erg snel saai en niet opwindend genoeg. Maar ondertussen hebben ze voortdurend opwinding nodig om hun verveling te verdrijven. Je vindt weinig originele denkers in mijn generatie.
Ik vond dat hij daar heel wat mensen te kort mee deed. Hij niet. Mensen roepen wel dat ze origineel zijn, maar ze gaan allemaal naar dezelfde popfestivals, bezoeken allemaal dezelfde parties, plakken allemaal aan dezelfde sociale media en bekijken dezelfde films.
-Veel eenheidsworst, hoor.
Hij voelde zich soms de ik-persoon uit een verhaal van Willem Frederik Hermans. ‘De elektriseermachine van Wimburst ‘. Een jongen die erg intelligent was en zelfs meer begreep van machines dan zijn schoolmeester. Nergens was echter erkenning voor deze ziel, die als origineel denker voortdurend verkeerd begrepen werd en erg verdrietig was.
-Leeftijdsgenoten pestten hem. Dan doen ze altijd met mensen die slimmer zijn dan zij. Dat was met mij ook zotoen ik klein was. Nu vinden ze me allemaal een curiosum, omdat ik zo trouw ben aan mezelf, maar ik herken veel in wat Hermans beschrijft.
Dus gedoe van generatie x en generatie y is onzin. Hermans schreef al over dingen die ons bezig houden. Misschien dat de oorlogsgeneratie wat somberder schreef dan onze generatie. De sfeer is drukkend, en daar kunnen mensen die in deze tijd zijn opgegroeid niet meer zo goed tegen. Die gaan liever lellebellen en leuke dingen doen. En als ze niet leuk zijn, blowen ze zichzelf de verdoving in.
-Nou nou, lachte ik, je hebt het niet zo met je leeftijdsgenoten.
-Integendeel, zei hij, ik hou veel van ze, maar niet van alle dingen die ze doen. Door die sociale media zijn we de hele dag afgeleid, en ondertussen wordt er van alles over ons hoofd geregeld.
En tenslotte wees hij nog op de functie van literatuur.
-Literatuur en kunst zijn geen ‘linkse hobbies’ maar spelen een belangrijke rol bij het leggen en onderhouden van relaties. Relatiebeheerders met een brede interessewereld komen verder. Dit te durven zien, gaat je helpen. Bovendien is het absoluut niet vervelend om kennis te maken met andere werelden en er de rust voor te nemen. Daar ga je je echt beter van voelen dan van internet, neem dat maar van mij aan.
Thuis dook ik nog maar eens in het genoemde verhaal van Hermans, en las ik wat fragmenten uit Couperus. Met andere ogen.
Bert Overbeek is trainer, coach en MD-begeleider. (www.pitchersupport.jimdo.com) In september en oktober geeft hij samen met Aubrey Snell de workshop 'Slaapverwekkend presenteren, dat is te leren'. Je leert daar frisse presentaties geven. Info? pitcher.support@hetnet.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO