Oudere medewerkers zijn goedkoper, gemotiveerder, winstgevender en deskundiger. Althans, die berichten verschijnen steeds vaker op internet en in de media. Hebben jullie die ervaring ook? En wat betekent dat eigenlijk voor jongere medewerkers? Niet veel goeds. Want de vleiende opmerkingen voor oud zijn tevens kritiek op jong!
Organisaties klagen steen en been over de salaris- en carriere eisen van hun jonge talent. Ik citeer een directeur.
‘Ze hebben vooral rechten en geen plichten, vinden ze, en mokken over ieder procentje. Bovendien nemen ze de benen als ze niet snel genoeg promotie krijgen. Dan gaan ze naar een andere organisatie, die dan profiteert van onze opleidingsinvesteringen. Vaak zijn ze meer bezig met hun ambitie dan met hun werk.’
De media beginnen dan ook een lans te breken voor de oudere werknemer. Die is niet alleen meer gemotiveerd en betrokken dan de jongere werknemer, maar ook nog eens goedkoper en winstgevender, concludeert een onderzoek van Towers Perrin en AARP, een onafhankelijke belangenorganisatie voor burgers.
Ook Elsevier is warm over de oudere werknemer in een van zijn recente nummers. Het artikel heeft dezelfde teneur als de internetinformatie. Die is niet alleen vleiend voor de oudere werknemer; er zit ook een implicatie in voor jongere werknemers. Die zijn kennelijk duurder, minder betrokken en gemotiveerd en minder winstgevend. Dat kan je je aantrekken.
Is het herkenbaar voor jullie? Is het zo dat jullie, jonge bazen, heel goed weten hoe je bedrijven ‘een poot moet uitdraaien’? Kloppen deze beelden? Ik ben benieuwd hoe jullie er naar kijken.
Bert Overbeek is een ervaren interim manager, trainer, coach en mediator. Zijn specialiteit is het effectief maken van teams en organisaties. Hij schreef de boeken ' Heerlijk, de werkvloer op!' en ' Goeroegetwitter'. Op dit moment werkt hij aan 'Voer voor jonge bazen'. U kunt hem vinden op de twitteraccount 'Goeroetweets' en zijn mailadres is bert_overbeek@hotmail.com of picher.support@hetnet.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Allemaal onzin dus die generalisatie en eigenlijk de discussie niet waard. Voor mij is het een signaal uit de media dat de 'oudere' werknemer ondergewaardeerd wordt. Voor mij herinnering om even te kijken hoe het bij mijn team gesteld is. Maar ook niet meer dan dat.
Mijn ervaring is dat het vergelijkbaar is met wielrenners en voetballers: werknemers rond hun 35e zijn meestal op hun top.
Dat jonge medewerkers snel de benen nemen klopt, en dat is soms vervelend. Maar oudere werknemers (zeker rond de 50) blijven uit angst niet meer elders aan de bak te komen vaak weer te lang zitten. Met als gevolg dat een jongere medewerker weinig kans krijgt door te groeien, het bedrijf snel verlaat.. en ga zo maar door. Een poot uitdraaien is helaas iets dat je bij zowel oudere als jongere medewerkers tegen kunt komen, dat ligt in de persoon zelf ben ik bang...
Ik sluit helemaal aan bij Peter!
Groeten,
Patrick Spits