Nu de meeste mensen op vakantie zijn en een deel van de redactie ook, zullen wij de top 10 van artikelen op JongeBazen nog eens herhalen. De 10 artikelen waarop het meest gereageerd is, herhalen we tussen 27 juli en 14 augustus. Dit staat op de 2e plaats. Het artikel werd gepubliceerd op 8 mei 2006en kreeg 47 reacties (peilmoment 11 juli 2007).
Een klant van mij, middle manager in een groot bedrijf, kwam laatst bij me met de vraag om een personal coachingstraject. Hij wilde zich verbeteren op het ‘strategisch terrein’. Hij had voor de zoveelste keer een aanvaring gehad met zijn manager, omdat er weer eens berichten tot de directie waren doorgedrongen over zijn stijl van leiding geven. Wat was het probleem? Een van zijn medewerkers was lid van de Ondernemingsraad. In die hoedanigheid sprak hij geregeld mensen op het hoogste niveau van de organisatie. Omdat het een samenwerkende OR betrof waren de relaties met de ondernemer meer dan uitstekend.
Telkens als er een meningsverschil was tussen middle manager en medewerkers, lag dat na een paar dagen –in vertrouwen- bij de ondernemer, die via de leidinggevende van de middle manager duidelijk maakte dat hij de middle manager moest ‘aanpakken’. De middle manager kreeg zelf de mensen in de hogere regionen niet te spreken, en zijn leidinggevende nam het te weinig voor hem op daar. Uiteindelijk leidde het, ondanks een prima resultaat, tot een zeer matige beoordeling. Zonder bonus.
Wat moet de middle manager nu doen?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Sterkte toegewenst
Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
Het beste lijkt mij om inderdaad een andere baan te gaan zoeken. Om dit te veranderen moet je een cultuur in een organisatie veranderen, ben bang dat dit die middle manager te lang op moet gaan wachten...
Arie Stempher
Adviseur / Trainer
Wanneer hij/zij ervoor kiest om te blijven moet hij volgens mij het probleem bespreken met zijn baas. Heel simpel door te zeggen: "Ik heb het gevoel dat je mij te weinig steunt!". Kijk maar waar het uitkomt. De eerste indruk is vaak het beste. Gaat zijn baas er wat aan doen: blijven! De relatie tussen baas en manager zal sterk worden.
Blind vind ik nu een geweldige leider in een team dat draait. In de jaren 70 hadden we Kovacs bij Ajax. Die stapte in de machine van Michels. Feestje! Maar dan moet je continueren. Kon Kovacs. Blind ook, denk ik.
Maar Blind? Bij dit Ajax? Het was allemaal te tobberig. Terwijl die man geweldig sympathiek oogt, en ook is, denk ik. Maar doe nou waar je goed in bent. Misschien bieden goede metingen een oplossing ...(-;
Net als het voorbeeld: de resultaten zijn er, maar blijkbaar is dat niet het enige waarop je beoordeeld wordt. Is dat juist?
Maar om hem maar door te trekken: een wereldclub als Ajax moet terug in de Europese top. Het kan toch niet zo zijn dat een stad als Amsterdam geen geld genoeg heeft voor een Europese topclub! Voetbal is business, komop met de poen dus, Nederlandse bedrijven. Hetzelfde geldt voor Feyenoord met het havengebied. De uitstraling van het voetbal is voor het totale bedrijfsleven geweldig!
Je moet de prestaties wel over het gehele seizoen bekijken en dat vind ik nou juist het jammerlijke van de play-offs. Je kunt nét op 1 punt geen kampioen worden, maar toch de Champions League mislopen. Of je kunt 4e worden met geruime achterstand, en toch de Champions Leauge ingaan. Je moet Blind wel beoordelen op wat hij in het totale seizoen gepresteerd heeft (incl. de play-offs), en dat vind ik bar weinig.
Tuurlijk
Volgens mij is Blind (net als elke andere manager) aan het begin op pad gestuurd met een bepaalde doelstelling, ik twijfel of daar ook in stond: jij moet aantrekkelijk voetbal spelen. Het is namelijk de discussie tussen: vertel me wat ik moet doen of vertel me hoe ik het moet doen.
Als we kijken wat Blind met Ajax heeft laten zien, was het niet iets om vrolijk van te worden. Ongeacht het resultaat. Ik vond Blind trouwens ook niet de man om veranderingen te brengen bij Ajax dat al zo lang veel te middelmatig speelt voor een ploeg met zo'n geschiedenis. Te aardig.
Volgens mij is het in het bedrijfsleven ook zo dat als je prestaties niet goed zijn, je een onvoldoende krijgt. Dat was op school al zo en dat is in het bedrijfsleven niet anders. Voetbal wordt gespeeld voor het publiek. Als er geen mooi voetbal gespeeld wordt, kan je beter stoppen. Tuurlijk zijn de inkomsten leuk en van groot belang, maar als je geen publiek meer trekt op den duur dan gaan je inkomsten ook omlaag door de entree van het publiek. Alles staat namelijk met elkaar in verbinding.
Ik denk dat Ajax een trainer moet hebben met een harde hand, zoals bijv. Henk ten Cate of Louis van Gaal. Dat soort trainer moet Ajax hebben. Iemand die met harde hand regeert, dat was het succes van Ajax in 1995. Daarna heeft Ajax alleen Adriaanse gehad met goede resultaten en een scherpe discipline, maar daarna was het helemaal niks meer. Ik denk dat Ten Cate een goede trainer zou zijn.
Stel dat je een authoriteire leider als persoon in kwestie hebt. Iemand die iedereen verrot scheld, maar aan het einde een heel goed resultaat heeft. Dan ga je toch ook aan het einde achter je oren krabben?
Zowel de meningsverschillen tussen manager en medewerkers, als 'shooting the curve'(prachige uitdrukking, bedankt Jos) zijn belangrijke factoren in deze case. Shooting the curve is zo ondermijnend, dat geen enkele manager, goed of slecht, dat volhoudt. De vraag voor mij is nog of in deze case de meningsverschillen echt belangrijk waren, danwel belangrijk konden worden vanwege het shooting the curve effect.
dat is het leuke, maar ook het trieste, als je lang meeloopt in de business. Mooie parels worden vergeten over de generaties heen en vaak het wiel (opnieuw) uitgevonden. Er zijn een heleboel van dit soort " pareltjes" en de plicht van de oudere is om ze vooral veel te vertellen in de hoop dat ze, net als het estafettestokje, worden opgemerkt en doorgegeven door de aanstormende generatie.
Groet,
Jos Steynebrugh
Groet,
Mark
Leuk ook dat je aangeeft dat de problemen tussen middelmanager en medewerkers mogelijk opeens belangrijk werden juist door het "shooting the curve" gedrag. Dat is namelijk waar het mij om gaat. De middelmanager is aangestuurd op resultaten en wordt nu afgerekend op iets anders. Dat iets anders vaak aspecten zijn die niet besproken worden en alleen ter sprake komen wanneer het daar opeens niet goed gaat.
Mijn vraag blijft is dat juist?
Niet negatief bedoelt maar mijn indruk van jouw advies aan de middelmanager is: hopeloosgeval de directeur, pak je biezen en wegwezen.
Wel vind ik het mooi dat je aangeeft dat je altijd je managers moet steunen. Zeker de kans geven om te verbeteren. Dat is een mooi advies, die parel heb ik dan wel gezien.
In een case als deze weten we niet het hele verhaal, en kunnen we slechts raden naar wat we niet weten. In het echt (als ik de coach was van de middle manager) zou ik hem eerst laten ontdekken wat zijn eigen rol is in het verhaal, en welke mogelijkheden (if any) hij nog binnen het bedrijf heeft.
Maar dit probleem is duidelijk niet alleen van de middle manager. Hij krijgt wel de zwarte piet.
1. Kampioen worden.
2. Attractief voetbal spelen.
3. 2e rond Champions League.
Dus er is uiteindelijk maar 1 doelstelling gehaald, en dat is 2e ronde CL gehaald. Daarom is Danny Blind ontslagen. 2 redenen: geen attractief voetbal gespeeld én geen kampioen geworden.
Mijn advies is aan de manager is inderdaad "wegwezen" omdat iedereen begrijpt dat je deur open zetten voor "apartjes" rotzooi geeft. Consequent is als je SAMEN naar ZIJN baas gaat voor arbitrage. (als je er niet uitkomt). Zo werkt het bij de rechter ook: je verschijn SAMEN.
Toch gebeurt het veel. Het gaat over de mentale instelling van zijn directeur en hij zal (kan) z'n niet aanpassen: het zit in z'n genen. Dit soort gedrag zie je van politieke dieren in een organisatie. De uitglijer naar geruchten, roddel en achterklap is bijna altijd het geval. Vandaar. Groet, Jos
Iemand kan wel spreken maar niks zeggen. Heb je er nog zo een.
Als je niks informatiefs te melden hebt, en bijvoorbeeld alleen maar zegt "ja dat kan" ofzo.
Dan spreek je wel maar zeg je niks. Want tussen spreken en daadwerkelijk iets zeggen zit echt een verschil.
ik heb waarschijnlijk je voetbalknietje geraakt. Wat is je ECHTE probleem? In het begin (de pré voetbal periode) waren we het zo ontroerend eens (zie je eerste commentaar). Groet, Jos
Groet, Mark
Misschien aardig om terug te gaan naar het artikel en kijken of we al naar een conclusie toe kunnen. Voor mij ging de discussie nooit over Blind alleen.
Jos Steynebrugh
Volgens mij is het doek over Blind veel eerder dit jaar gevallen. Toen er echt vre-se-lijk gespeeld werd in de Arena. Ajax onwaardig. Toen de sucessen in de verste verte niet haalbaar bleken.
Het Ajax-bestuur heeft het volgens mij correct gedaan. Eerst het seizoen afmaken, de man zijn werk laten doen, maar alvast wel nadenken over de toekomst. En tot actie overgaan.
Amsterdam moet echter meer doen! Investeren in dat team! Gloriedagen van weleer laten herleven. Komop met die poen, Amsterdam! En anders zit Ajax straks op het niveau van Anderlecht. Ooit een grote club, maar nu zonder enige allure en dreiging!
(A) Adema is medewerker, (B) Bedema is zijn manager en (C) Cedema is de baas van Bedema. Stel dat A en B een verschil van mening hebben, waar ze niet uitkomen, dan is de correcte weg dat A en B SAMEN belet vragen bij C voor een gesprek, richtlijn of "arbitrage" als het inmiddels een conflict is geworden.
Shooting the curve is als C A ontvangt ZONDER dat B daarvan op de hoogte is. Hierbij wordt niet alleen "een niveau overgeslagen" maar C ontkracht ook B. Als A een afspraak wil maken met C hoort de eerste vraag van C aan A te zijn: "is B hiervan op de hoogte?". Als dat niet zo is zijn er twee mogelijkheden:
Mogelijkheid 1: A en B verschijnen SAMEN bij C (rapportcijfer 10)
Mogelijkheid 2: A verschijn bij C en B wordt ingelicht EN in de gelegenheid gesteld erbij te zijn (rapportcijfer 7)
Samenvattend: de kreet "mijn deur staat altijd open" is slecht management in een populistisch papiertje verpakt als "shooting the curve" wordt toegestaan.
Groet,
Jos Steynebrugh
Een tip voor degenen bij wie het toetsenbord geheel automatisch het woord “management??? vervangt door “voetbal???, hier een tip: typ even in Google de zoekbegrippen “voetbal “ en “praatgroep??? (natuurlijk zónder queootjes en met een spatie ertussen) en zie welk een overdaad aan “prietpraatclubjes??? er bestaan. Voor de IETS meer kieskeurigen: vervang “praatgroep??? door “mannenpraatgroep???. Hieronder de resultaten.
Resultaten van Google:
Resultaten 1 - 10 van circa 516 voor voetbal praatgroep (0,48 seconden)
Resultaten 1 - 10 van circa 22 voor voetbal mannenpraatgroep (0,72 seconden)
Groet,
Jos Steynebrugh
Leuk zo'n 'opzomerartikel', want dan zie je ineens pareltjes die je in eerste instantie (in 2006 dus) hebt gemist. Wat mij opvalt in de reacties is dat er veel voetbal tussen zit, en eerlijk gezecht ben ik die verwijzingen naar paralellen tussen het balspel en management onderhand wel moe. Kunnen we geen andere metafoor verzinnen dan deze sleetse vergelijking? Wat ook opvalt is dat 'shooting the curve' als iets negatiefs wordt neergezet. Blijkbaar is er veel vertrouwen in de aloude hiërarchie als coördinatiemechanisme en moeten we ervan uitgaan dat mensen in managementposities én medewerkers allemaal competent van van goede wil zijn. In zo'n ideale wereld zou 'shooting the curve' inderdaad onnodig en contraproductief zijn, maar helaas: in die wereld leven we niet. Verder is er de impliciete aanname dat de middelmanager in deze case het 'slachtoffer' is. Zonder verdere info zou ik het oordeel hierover willen uitstellen. Misschien heeft deze manager het er wel naar gemaakt en heet de medewerker keer op keer tevergeefs bij hem aangeklopt? Tot slot heeft bijna niemand het over de omstandigheid dat het hier een OR-lid betreft. Als OR-lid is het onethisch om je positie/rol te gebruiken voor persoonlijk gewin. Maar de OR heeft wel een signaalfunctie. Als het hier een afdelingsbreed probleem betreft is vind ik dat het tot de taak van de OR behoort om dit aan te kaarten. Dit is niet 'shooting the curve', dit is verstandigde communicatie. Wat de hoogste legerleiding vervolgens met deze infromatie doet is weer een tweede. De verstandige stap zou zijn om niet gelijk conclusies te trekken, maar via de lijn of direct de signalen vanuit de OR te checken bij de betrokken managers. Hoor en wederhoor past is de fatsoensnormen. Terugkomend op de vraag: wat moet de betrokken middelmanager nu doen? Allereerst bij zichzelf te rade gaan of hij/zij zelf tekort is geschoten. Vervolgens een afspraak maken met zijn medewerker. Taakopvatting en eventuele rolverwarring medewerker/OR-lid zijn dan onderwerp van gesprek, maar ook het conflict zelf. Vervolgens het signaal afgeven naar zijn bazen dat hoor en wederhoor hier op zijn plaats zijn. Lukt dat allemaal niet? Dan nog maar eens kijken of hij op z'n plek wil blijven of elders emplooi gaat zoeken.
De middlemanager maakt een afspraak met zijn medewerker en de ondernemer samen en gaat de dialoog aan. Alle kanten van de zaken belichten ze. Na dit gesprek weet de middlemanager of de andere partij hun manier van doen verandert,(o ja zo hadden we het nog niet bekeken) of dat de middlemanager beter naar een andere dienstbetrekking kan uitkijken(beste middlemanager weet jij wel zeker dat je hier op je plaats bent?)
Ik vind, wat er ook uitkomt, dat de middlemanager de confrontatie aan moet gaan
allemaal rond te sturen. Daar zouden ze op afgerekend moeten worden!
'Shooting the curve' is negatief wanneer het niet meehelpt met het verbeteren van de communicatie. In het voorbeeld wordt duidelijk gesteld dat de manager geen kans kreeg in de hogere lagen. Prima als je je als hogere laag laat informeren. Maar dan ook zelf het gesprek aangaan met degene waar het over gaat en niet via iemand anders af laten rekenen. Volgens mij is dit dus een negatief voorbeeld van shooting the curve.
De suggestie om het gesprek aan te gaan met de medewerker lijkt mij niet goed. Wat gaat er veranderen? Dit gaat volgens mij mis, zeker wanneer je hem aanspreekt op zijn gedrag als OR-lid i.v.m. de taakverdeling. De loopgraven worden alleen maar groter. Het probleem zit ook niet bij de medewerker (dat is de aanleiding), probleem zit bij de ondernemer, manager en alles daartussen. Ik zou als manager het probleem aankaarten en bemiddeling hulp vragen. Afhankelijk van de uitkomst daaruit blijven of mijn spullen pakken.
Paolo: Gelukkig heb jij wel tijd om deze fantastische bijdrage te leveren!
Dat was ik nog vergeten!
Zo lijkt het wel de Libelle website.
Jay