Nog 4,5 week en dan zit het er op: mijn stage in Roemenië. Ik kan dan (hopelijk) voldaan terugkijken op 80 dagen stage in een totaal vreemde omgeving en in een, voor mij, totaal vreemde sector, we. Toch word je van elke belevenis die je meemaakt weer een ervaring rijker.
Een stage in het buitenland... in mijn ogen moet dit een verplichting worden voor elke student op het HBO en WO. Waarom dan? Het antwoord: Omdat je leert zelf initiatief te nemen, omdat je leert te communiceren in een andere cultuur, omdat je leert je eigen denken te ontwikkelen en te verbreden en omdat je kennis maakt met een andere werkmentaliteit. Vooral het eerst punt verdient een nadere toelichting. Want wat kenmerkt, in mijn ogen, een succesvol opererend bedrijf? “Zelf initiatief de werknemers!”
Menig manager, vooral in Oost-Europa, ziet vaak als probleem dat werknemers zo weinig zelfiniatief nemen. Alles moet voorgekauwd worden en de uitvoering laat dan vaak nog de wensen over. Meestal is de educatie van de medewerkers van een zeer hoog niveau (naar mijn idee heeft hier iedereen wel een master-degree.) Echter door een gebrek aan praktische ervaring weet men gewoon niet hoe te functioneren in een organisatie. Dat is de werknemer niet kwalijk te nemen, het is een probleem binnen het onderwijs en het bedrijfsleven.
Het is daarom belangrijk dat er, in Nederland, structureel meer aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van zelfiniatief, het ontwikkelen van een eigen manier van denken enz. Ik pleit er dan ook voor dat de aandacht die gegeven wordt aan de praktische kant van de zaak, omhoog gaat. Een goede manier hiervoor zou zijn, om de studenten ‘verplicht’ voor een aantal maanden naar het buitenland te sturen. Er moeten daarom betere mogelijkheden gecreëerd worden om dit haalbaar te maken voor iedereen. Ook het bedrijfsleven kan hierin een belangrijke rol spelen, door het bieden van mogelijkheden voor studenten.
Zoals ik eerder al zei: Een goed bedrijf wordt gekenmerkt door medewerkers die er niet voor terugschrikken om zelfinitiatief te nemen, durven hun mening te geven, meedenken met het bedrijf en niet bang zijn om fouten te maken. Aan managers dan ook de taak om medewerkers de ruimte te geven dit te doen en een motiverende coach te zijn in plaats van iemand die alleen maar de orders uitdeelt. Hierdoor groeit de betrokkenheid en het plezier bij de medewerkers. Laten we daarom met zijn allen ervoor zorgen dat de ontwikkeling van het zelfiniatief een hogere prioriteit krijgt!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO