Ondersteuning medewerker niet best

Het succes van een bedrijf bij de klant wordt grotendeels gedragen door de medewerkers in de operatie. En door hun directe leidinggevenden. Die groepen hebben het bij veranderingen verreweg het moeilijkst. En hoe worden ze ondersteund? ( Zie ook http://www.innovatieforganiseren.nl/2007/05/16/innovatieforganiseren/eckart-wintzen-over-het-celmodel-als-organisatieontwerp/ )

Het succes van een bedrijf bij de klant wordt grotendeels gedragen door de medewerkers in de operatie. En door hun directe leidinggevenden. Die groepen hebben het bij veranderingen verreweg het moeilijkst. En hoe worden ze ondersteund?
Die ondersteuning laat nogal te wensen over. Terwijl de ‘hogere managementlagen' zich in het buitenland mogen bezighouden met argumentatieleer of de tao van poeh, zijn de medewerkers en de eerstelijns leidinggevenden met de waan van alledag bezig.
En wat wil de ironie? Juist op die groepen is de meeste kritiek. Het lijkt dus zo, dat managers van een cursus terugkomen, daar iets bijleren, dat wat ze hebben bijgeleerd onmiddellijk toepassen op de eerstelijners en de medewerkers en zich DAN VERBAZEN dat die ‘het' niet snappen. Nee, die waren gewoon aan het werk toen zij zich, starend over het Toscaanse landschap of de een of andere zee, aan het ontwikkelen waren... 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Joyce
Wanneer worden onze hogere managementlagen nu eens eindelijk echt afgerekend op hun resultaten? Iedereen heeft dat door tegenwoordig... wie, welke echte leider, durft nu eens in de spiegel te kijken? Is toch simpel rekensommetje? Hoeveel kost die trip? Hoe verdient die trip zich terug? En binnen welke tijd? Waarom durft niemand nou eens een effectiviteitseis te hangen aan een luxe cursus? Waarom durft geen bedrijf te zeggen: Ik stuur je op cursus en binnen twee weken wil ik resultaat zien? En geen resultaat? Dan is daar gat van de deur? Want dat laatste, daarmee wordt de onderlaag namelijk wel keihard mee geconfronteerd toch? Waarom niet simpel gesteld "Hoe duurder de cursus, hoe sneller ik een rendement eis?" Of die rendementseis hoger leggen? Welk bedrijf durft dat onderhand eens? Indirect leidt dit toch ook tot verloedering van de kwaliteit van het onderwijs? En de eeuwige klacht "onderwijs sluit niet aan op bedrijfsleven" of zullen we daarvoor een stuurgroepje oprichten? Paar bobo's uit bedrijfsleven (bij voorkeur uit old-boys network, smoelt goed) die eruit gebonjourd worden bij A-bedrijf en commissaris worden bij B-bedrijf? Wanneer worden we nu eindelijk eens ECHT WAKKER in Nederland? Of, nog niet eens zozeer wakker, maar gaan we eindelijk eens DOEN in plaats van DENKEN. Kan me hier echt razend om maken... helaas, dan is dit weer een te emotionele respons. Wanneer durven onze jonge managers in spe nou eens eindelijk het heft zelf in handen te nemen? Kom op, van welke generatie zijn we nou? Generatie X? Hebben we nu niet genoeg gezien? Waar is die generatie-X? Die EN ervaring hebben EN het vermogen bruggen te bouwen tussen generatie Einstein en onze baby-boomers. Waar zijn die mensen?
nico
Joyce,
ik heb veel begrip voor je hartekreet. Zolang de babyboomers het heft in handen hebben zal er niet veel veranderen. De generatie na de babybommers heet niet voor niets de 'verloren' generatie, aangezien zij door baby boomers van boven, en de jongere generatie van onderen gesandwiched worden.
Pas over zo'n 10 jaar zal er daadwerkelijk iets kunnen veranderen, want dan kan de babyboom generatie niet meer hun vriendjes plaatsen op posten die juist door jongere, meer innovatieve mensen bezet zouden moeten worden.
Joyce
Dank voor je woorden Nico. Ik hoor zelf bij de generatie-X of de "verloren generatie" maar ik weiger vooralsnog daaraan toe te geven. Jonger en meer innovatief zeg je, maar die innovativiteit zal in een bepaalde mate wel gestuurd moeten worden, omdat dat anders ook verloren gaat. Ik zou dus zeggen dat generatie-X zich moet koppelen aan die jonge generatie, ze moet omarmen en ze moet helpen hun ideeen vleugels te geven. They got the brains, we got the "looks" (al dan niet gebotoxt of gelift). Hoe eerder die match wordt gemaakt, hoe sneller die baby-boomers op hun bootjes naar hun huisjes in Spanje of Dubai kunnen worden gestuurd om daar hun pensioen uit te zingen. Zonder gouden handdruk uiteraard!
Joyce
Dank voor je woorden Nico. Ik hoor zelf bij de generatie-X of de "verloren generatie" maar ik weiger vooralsnog daaraan toe te geven. Jonger en meer innovatief zeg je, maar die innovativiteit zal in een bepaalde mate wel gestuurd moeten worden, omdat dat anders ook verloren gaat. Ik zou dus zeggen dat generatie-X zich moet koppelen aan die jonge generatie, ze moet omarmen en ze moet helpen hun ideeen vleugels te geven. They got the brains, we got the "looks" (al dan niet gebotoxt of gelift). Hoe eerder die match wordt gemaakt, hoe sneller die baby-boomers op hun bootjes naar hun huisjes in Spanje of Dubai kunnen worden gestuurd om daar hun pensioen uit te zingen. Zonder gouden handdruk uiteraard!