Nuttige normen, ironische knipogen...

Op twitter ben ik een serie begonnen: ‘Nuttige normen’ Ik kreeg een aantal reacties waaruit  blijkt  dat niet iedereen de knipoog ervaart in de normen. Mensen zeggen: met sommige normen ben ik het wel eens, met andere niet. Ik zal dan ook iets doen, wat je eigenlijk niet moet doen op dit soort momenten, namelijk: uitleggen hoe ‘de knipoog’ werkt. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om er iets van te leren.

Dit zal ik doen aan de hand van een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Ug8CAb8KYMA

 

Verder lees je over de nuttige normen 4, 5 en 6 hieronder. De tweets zijn rechtstreeks afkomstig van mijn account ‘Goeroegetwitter’. Ik zal onder iedere tweet een uitleg geven.

 

9:24 AM - 17 Dec 11via Mobile Web · Details

Goeroetweets@Goeroetweets17 Dec

Nuttige normen 6: 'je zegt de naam van de ceo niet meer dan 2 x per dag.'

Hierachter ligt kritiek op een verschijnsel dat ik waarnam in organisaties: dat mensen in de top voortdurend de naam van de beslisser noemen. Vaak om te laten zien hoe goed hun relatie is met de leider. Dat geeft invloed. Als we sprekende apen zouden zijn, dan zouden we gezegd hebben dat de leider ons gevlooid zou hebben en dat wij de leider mogen vlooien. Door ironisch een regel te maken van leader dropping hoop je dat mensen het door krijgen bij zichzelf, en de onzin er van inzien.

9:22
AM - 17 Dec 11via Mobile Web · Details


Goeroetweets@Goeroetweets
17 Dec

Nuttige normen 5: 'jonge managers zeggen u tegen medewerkers die ouder zijn dan 40.'

De kritiek hierachter is dat medewerkers vaak vinden dat jonge managers geen respect hebben en tonen. Ze laten geen waardering zien terwijl ze wel steeds attenderen op wat beter kan. Door ineens een regel te stellen dat jongeren weer u zeggen, draai je dit gedrag om in een norm. Uiteraard gaat zo’n regel niet werken, en moet hij ook helemaal niet gesteld worden. Dat zou belachelijk zijn.
9:21 AM - 17 Dec 11via Mobile Web · Details

 

Goeroetweets@Goeroetweets16 Dec

Nuttige normen 4: 'bij de ontwikkeling van mensenkennis worden competentieprofielen afgeraden'

Hier zie je kritiek op competentieprofielen. Ik heb er jaren meegewerkt, maar vindt ze zeer beperkt. Laat ik het zo zeggen: ik vind mensen op competenties bekijken zoiets als de afzonderlijke ingrediënten van een maaltijd bekijken. Zonder dat die maaltijd bereid is. Wat vertelt de pesto over de pasta met kip en pesto en room die zo bereid gaat worden. Het geheel is altijd meer dan de som van de delen.

Competenties missen veel. Ze meten bijvoorbeeld niet hoe iemand zich in een bepaalde context
gedraagt, en ook niet hoe iemand zich gaat gedragen als hij op de werkplek teleurstellingen mee maakt. Het isoleert iemand. Door mensen alleen op competenties te beoordelen of te ontwikkelen, werk je niet aan die dingen, en ook dat zijn succesfactoren.

Bert Overbeek publiceerde onlangs zijn derde business boek 'Voer voor jonge bazen', te verkrijgen bij managementboek.nl en bol.com en uiteraard bij de betere boekhandel. Op zijn website www.pitchersupport.com ziet u een filmpje over zijn business: 'Echt effect'

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO