Nog een keer competenties: blijf kritisch en bedachtzaam

De Rabobank doet iets bijzonder goed. Het gebruikt competenties, maar het gaat daar heel kritisch en bedachtzaam mee om. Zo stellen managers niet in hun eentje vast wat je competenties zijn, maar er wordt met een aantal managers over gepraat. Ook leerzaam voor het MT zelf, dat zo immers alle competenties weer eens doorloopt.

Het was een van de stellingen van Wiesje ten Hoor, die zich bezig houdt met management development binnen de Rabo. Voorheen deed ze dat bij Philips. Ze sprak dinsdag 24 mei op een bijeenkomst van alumnivereniging Be’er op de Hogeschool Arnhem Nijmegen.

De andere spreker was ik zelf. Ik mocht het hebben over de schaduwzijde van competenties. Ten Hoor en ik zouden eigenlijk flink in discussie hebben moeten gaan, maar we bleken het op veel punten eens. Mijn grootste zorgen over de omgang met competenties waren grotendeels verwerkt in de manier waarop de Rabobank met het fenomeen omgaat. Op welke zorgen doel ik?

-Bij competentiemetingen zijn de beoordelaars subjectief, waardoor de meting niet objectief is.

-Bij competentiemetingen zie je iemand niet in een team aan het werk, terwijl iemand in het ene team andere competenties kan laten zien dan in het andere. Met andere woorden: de context maar ook omgevingsfactoren zijn sterk medebepalend voor wat iemand laat zien.

-Competentiemanagement heeft een smalle wetenschappelijke basis. Als mensen zeggen dat het ‘werkt’, wat bedoelen ze dan? Zijn er metingen van de kwaliteit van de prognoses via competentieprofielen?

Er zijn er nog wel een paar te noemen maar laten we het hier maar even bij houden.

De manier waarop de Rabobank met de competenties omging, beviel me. Meerdere beoordelaars en waarnemers, waarnemingen vinden plaats in teamverband en op de werkplek en competenties worden als een onderdeel gezien van een breder pakket.

Wat ik interessant vond aan deze avond bij de sfeervolle alumniclub Be’er, was dat er weer eens kritisch naar een heilig huisje werd gekeken. De aanwezigheid van veel HRM’ers en managers verdiepte het onderwerp bovendien op een manier die ons op termijn verder helpt in onze zoektocht naar het allerbeste voor ons bedrijfsleven.

Nou ja, het allerbeste voor ons bedrijfsleven. Laten we dat ook maar een beetje relativeren....(-:

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO