Dat prijzen onder druk staan als gevolg van de economische crisis is evident. Dat er links en rechts met twee maten gemeten wordt ook. Vorige week sprak ik Ferdinand. Hij werkt als interimmanager en begeleider van verandertrajecten. Onlangs voerde hij onderhandelingen over een nieuwe opdracht.
Zijn opdrachtgever was van mening dat als gevolg van de huidige tijd geen reiskosten meer in rekening kunnen worden gebracht. De daggeldvergoeding moest eveneens omlaag. Na veel gehakketak, werd een contract gesloten waar voor beide partijen mee te leven was. Ferdinand ging aan de slag met zijn opdracht en onderdeel daarvan was het organiseren van een werkconferentie waar een deel van het personeel bij betrokken was. Kostenbewust ging hij op zoek naar een geschikte zaal op de locatie waar hij werkzaam was. Nadat hij een geschikte ruimte gevonden had, wilde hij dit bespreken met de opdrachtgever om de ruimte voor die dag vast te leggen. Toen hij de werkconferentie ter sprake bracht en zijn locatievoorstel wilde toelichten, begon de opdrachtgever met een betrokken derde te praten over het kasteel waar hij onlangs op uitnodiging een congres had bijgewoond. Daar moest de werkconferentie plaatsvinden! Goede sfeer, uitstekende catering en een plek waar iedereen van onder de indruk zal zijn. Dat zal het resultaat ten goede gaan komen.
Kennelijk is het goed voor het ego en imago van deze opdrachtgever om intern mooi weer te spelen bij en het financieel uitkleden van een zzp-er en uitzinnig dure locaties huren voor een conferentie. Ja, dan val je wel op in positieve zin! Het is alleen de vraag of zzp-ers die kwaliteit leveren op termijn ooit nog voor dit soort mensen wil werken als ze de keuze hebben.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO