Niet iedere PVV'er is een hersenloze dombo. Toch?

De linkse kerk, cordon sanitaire, kopvoddentaks en tromboneclubje, het zijn maar een paar opvallende woorden uit het vocabulaire van de partij van de volksmenners. Deze schreeuwerige betweters, die iedere nuance verwarren met intellectueel-elitair gedrag, hebben het nu weer gemunt op één van de laatste traditionele bolwerken van cultuur: het Residentie Orkest (zie ook www.egobert.wordpress.com).Dit ‘tromboneclubje’, zoals de PVV’er Fritsma het orkest denigrerend noemt, zal van hem geen eurocent subsidie krijgen, als hij aan de macht komt. In het NRC van afgelopen zaterdag reageert Bas Heijne daar op. Heijne zal door de PVV wel tot een priester van de ‘linkse kerk’ worden gerekend, en daardoor a priori al niet serieus worden genomen, maar hij zegt zinvolle dingen in zijn artikel.

Vooral zijn stukje over Fritsma’s grote liefde ADO maakte me aan het lachen. Waarom het residentieorkest zo badinerend wegzetten en de kas van noodlijdende degradatiekandidaat ADO spekken met belastinggeld? Dat is ongeveer de strekking van Heijne’s artikel. Hij eindigt met te stellen dat de liefhebberij van de één niet de liefhebberij van de ander hoeft te zijn, en dat er ruimte moet zijn voor beiden.

Ik ben het geweldig met hem eens. Maar ik wil nog verder gaan. Eén van de dingen waar ik de PVV niet over hoor is Nederlands positie in de internationale wereld. Uiteindelijk is het natuurlijk een partij van hutspoteters die terugverlangen naar de Hollandse tijden van weleer. Vooruitkijken is er niet bij.

En ondertussen verandert de wereld door. Overal in de wereld zie je buitenlandse bedrijven investeren. Ook in Nederland. China en India nemen daarin een steeds grotere plaats in. Nederland investeert ook in het buitenland. Denk aan Heineken en Unilever.

Als dat zo doorgaat zal de wereld gaan bestaan uit landen die ‘internationaliseren’. Dat zal steeds meer buitenlanders binnen de landsgrenzen brengen, die voor onze werkgelegenheid zorg moeten dragen. We gaan daar in de geglobaliseerde cultuur van de toekomst afhankelijk van worden.

Hoe leuk is Nederland voor die buitenlandse investeerders? Hoe welkom zullen zij zich voelen in een Wilders-land dat aan vreemdelingennijd leidt? Dat ‘eigen volk eerst’ als credo heeft? En dat meer heeft met hooligans dan met cultuurminnaars. Dat kan wel eens lastig worden bij het internationale zakendoen. Want daar spelen cultuur en geschiedenis een grote rol. Klassieke muziek en kunst worden in vrijwel alle landen buiten onze landsgrenzen gewaardeerd, en de meeste zakenmensen kennen hun culturele klassiekers.

In Nederland, land van dominees en betweters, daar waar de eeuwige waarheid woont,  hebben we het liever over ADO en Veendam. Het Residentie Orkest mag wel weg. Staan we met onze Europese vrienden te praten die het hebben over Rachmaninow, Modigliani of Harry Mulisch, gaan wij zeggen dat we dat maar zo’n beetje elitair vinden, en liever van doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg doen, en dattemetoffejongens zijn en we gaan nog niet naar huis, want het potje met vet en zo. Brrr...

Die Fritsma, oftewel PVV, is een heggenschaar die alle verfijning aan gort ragt. Hij en zijn partij willen een cultuur van bleekscheten, die geld investeert om uitingen de nek om te draaien, die iets meer nuance hebben dan de tekst van een wc-tegel. Wie dat ook wil, moet vooral op ze stemmen. En lekker blijven lachen om die beledigende woordjes van ze.

Tromboneclubje. Tegen het residentieorkest. Dan ben je ieder gevoel voor verhoudingen kwijt. Dat is net zoiets als iedere PVV’er uitmaken voor een hersenloze dombo. En dat is niet eerlijk. Want niet iedere PVV’er is hersenloos. Toch?

Artikel van Bas Heijne:

http://weblogs.nrc.nl/heijne/2010/03/06/weg-met-de-voetbal-elite/comment-page-1/#comment-511

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO