Zaken doen in het buitenland is niet altijd gemakkelijk. Er zijn landen die willen dat je precies vertelt hoe het met je product zit en er zijn landen die juist helemaal niet willen dat je dat vertelt. Hoe houd je al die zaken toch uit elkaar? Een boeiende vraag. Want diversiteit is een fascinerend thema. We hebben als Nederlanders altijd een goede kennis van culturen gehad. Daar hebben we goed aan verdiend. Twee wereldberoemde denkers over cultuurverschillen zijn Nederlanders: Fons Trompenaars en Geert Hofstede. Kennen we ze? Ongetwijfeld niet alle lezers.
Ik zou onze jonge managers willen aanbevelen om zich in de denkbeelden van iemand als Trompenaars te verdiepen. In de nabije toekomst zal de vraag vanuit het buitenland heel erg op het gebied van kennis liggen. Daarvoor zullen Europeanen en dus ook Nederlanders verre reizen moeten maken. Om hun boterham te verdienen.
Dat staat er nu zo in een paar woorden. Zo'n ver van mijn bed show is het echter niet. In zijn interview met JongeBazen zei Flora Holland directeur Timo Huges al dat hij in het begin van zijn carriere huis en haard moest verlaten om een baan te kunnen beginnen. Die bereidheid zal in de toekomst erg nodig blijken. En zonder kennis van die andere culturen kom je er niet.
Ik verwonder me er altijd over dat mensen als Wilders zich druk maken over de opkomst van de islam, die ze zien als de ondergang van onze westerse waarden, terwijl je ze nauwelijks hoort over de economische positie van Nederland We mogen als Nederlanders wel oppassen dat we dat wat ooit ons handelsmerk was, niet verliezen: kennis van en flexibiliteit in de omgang met andere culturen. Dat heeft ons geen windeieren gelegd in het verleden.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Bij verschillende multinationals tracht HRM door gericht interculturele trainingen in te zetten deze lastige problematiek te tackelen. Langzamerhand groeit het besef dat, wil Nederland haar economische toppositie behouden, men deze interculturele problematiek een prominentere rol moeten geven om goed te kunenn samenwerken met andere culturen.
Duurzame gedragsverandering blijft ook bij interculturele vaardigheden echter een lastig fenomeen.
En die allochtonen in Nederland? Kwestie van tijd.
Ervaring leert dat 90% van de derde generatie zich gewoon als Nederlander beschouwd en gedraagt.
Alleen een beetje jammer voor die Nederlanders die gedurende een belangrijk deel van hul leven in de rotzooi van enkele decenia wanbeleid van onze regeringen gezeten hebben en nog zitten.
Duurzame gedragsverandering is ook op andere gebieden dan interculterele vaardigheden een moelijk punt.